Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Matky a otcové v komunikaci se školou
Název práce v češtině: Matky a otcové v komunikaci se školou
Název v anglickém jazyce: Mothers and fathers in communication with school
Klíčová slova: komunikace, rodina, škola, role matky, role otce, spolupráce, partnerství
Klíčová slova anglicky: communication, family, school, role of the mother, role of the father, cooperation, partnership
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.03.2012
Datum zadání: 01.03.2012
Datum a čas obhajoby: 20.06.2013 11:45
Místo konání obhajoby: M303
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2013
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1) Cíl
Na základě semistrukturovaného rozhovoru s dětmi, jejich rodiči a třídními učiteli zjistit, kdo komunikuje se školou a kdo by podle jejich názoru za rodinu komunikovat měl, eventuálně proč.

2) Výzkumné otázky
Jsou rodiny v komunikaci se školou zastupovány matkami, nebo otci?
Kdo z rodiny by podle názorů aktérů měl komunikovat se školou?
Jaké faktory ovlivňují, kdo se školou komunikuje?
Projevují se při volbě komunikátora faktory týkající se situace, způsobu, obsahu, účelu, aktérů (s kým), předmětu (pohlaví dítěte) komunikace?
Je pro průběh komunikace mezi rodinou a školou důležité, zda rodinu zastupují matky, či otcové?

3) Metody sběru dat
Sběr dat proběhne pomocí semistrukturovaných rozhovorů, které představují soubory otevřených otázek k jednotlivým tématům. Volba polostrukturovaného rozhovoru zaručuje, že se jednotliví respondenti vyjádří k hlavním otázkám výzkumu. Zároveň se otevírá možnost vyjádřit vlastní názory, postoje, zkušenosti, které nabízejí výzkumníkovi neočekávaný zdroj poznatků k dané oblasti. Rozhovory doplníme pozorováním třídních schůzek a studiem dokumentů, např. e-mailů mezi rodiči a učitelkami. Na základě analýzy rozhovorů se žáky, jejich rodiči a učiteli se pokusíme stanovit faktory, které ovlivňují výběr komunikátora a odpovědět na další výzkumné otázky.

4) Zkoumaný soubor
Jedná se o 4 případové studie rodin s dítětem docházejícím na 1. stupeň běžné ZŠ. Na počátku výzkumu budou na základě rozhovorů s učitelů vytipovány čtyři rodiny, které vykazují rozdíly v komunikaci se školou. Oslovíme celkem dva učitele s rozdílným pohledem na způsoby komunikace. Každá případová studie bude obsahovat tři semistrukturované rozhovory, vždy s dítětem, jeho rodiči a třídním učitelem, čkteré doplníme pozorováním třídních schůzek, analýzou školních dokumentů.
Seznam odborné literatury
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J., Komunikace ve škole, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně ISBN 80-210-1070-3.
MOŽNÝ, I., Moderní rodina, Mýty a skutečnosti, 1.vyd. Brno: Blok 1990 ISBN 80-7029-018-8.
NELEŠOVÁ, A., Pedagogická komunikace v teorii a praxi, 1. vyd. Praha: Garda Publishing a.s. 2005 ISBN 80-247-0738-1.
RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V., Škola a (versus) rodina, 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita 2004, ISBN 80-210-3598-6 s.176
RABUŠICOVÁ, M., TRNKOVÁ, K., ŠEĎOVÁ,K., ČIHÁČEK,V., O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojeni se vzájemnou spoluprací, In sborník prací FF Brněnské univerzity U8, 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně 2003, ISBN 80-210-3120-4 s. 170
RABUŠICOVÁ, M., ZOUNEK, J., Role rodičů ve vztahu ke škole: analýza legislativy, Sborník přáspěvků z IX. Celostátní konference ČAPV, 1.vyd. Ostrava: ostravská univerzita 2001 ISBN 80-7042-181-9.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I., Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní, In „Co se v mládí naučíš...!“ Zpráva z terénního výzkumu, Pražská skupina školní etnografie, Praha: Pedagogická fakulta UK 1992, ISSN 0862-156x.
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá zapojením otců a matek do komunikace se školou. První část práce je věnovaná teoretickým poznatkům z oblasti vztahů rodiny a školy. V úvodu se snažíme přiblížit pojmy komunikace, interakce a socializace. Věnujeme se také legislativnímu vymezení vztahu. Představujeme modely, které se snaží vztahy mezi rodinou a školou kategorizovat. Poslední část je věnovaná poznatkům z oblasti genderu. Druhou významnou část práce tvoří empirický výzkum. Jedná se o čtyři případové studie, data do těchto studií byla získána prostřednictvím rozhovorů, uskutečněných s vyučujícími, žáky a jejich rodiči. Na základě analýzy těchto dat, jsme zjistili, kdo obvykle komunikuje za rodinu a jaké faktory se na výběru osoby zastupující rodinu podílejí. V závěru jsme provedli porovnání jednotlivých zjištění. Tato zjištění jsme následně konfrontovali se současnými poznatky o vztahu mezi rodinou a školou.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the involvement of fathers and mothers in communication with the school. The first part is devoted to the theoretical knowledge of the relationship between family and school. In the introduction, we try to bring the concepts of communication and interaction, socialization. We also discusse the legislative definition of the relationship. We introduce a model, which seeks a relationships between families and schools. The last part is devoted to the knowledge in the field of gender. The second major part consists of empirical research. There are four case studies involved, the data in these studies was were obtained from interviews with teachers, pupils and their parents. Based on the analysis of these data, we find out who usually communicates with school and what factors are involved in the selection of the person representing the family involved. In the end, we made a comparison of the findings. These findings are then confronted with the current knowledge about the relationship between family and school.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK