Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Názory dětí na atletiku a jejich postoje k tréninku v atletických klubech Prahy 6 (komparační studie)
Název práce v češtině: Názory dětí na atletiku a jejich postoje k tréninku v atletických klubech Prahy 6 (komparační studie)
Název v anglickém jazyce: Childrensˈopinions on Track and Field and their attitudes towards the practices in athletic clubs of Prague 6 (comparative study)
Klíčová slova: postoje, názory, motivace, atletika, atletická přípravka, žactvo, atletické disciplíny, atletické osobnosti
Klíčová slova anglicky: attitude, beliefs, motivation, track and field, athletic prep, children aged 8-12, athletic discipline, athletic personality
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Atletika (51-600100)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Mgr. Aleš Kaplan, MBA, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.02.2012
Datum zadání: 07.02.2012
Datum a čas obhajoby: 15.01.2014 09:45
Datum odevzdání elektronické podoby:09.12.2013
Datum odevzdání tištěné podoby:10.12.2013
Datum proběhlé obhajoby: 15.01.2014
Oponenti: PaedDr. Jitka Vindušková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Pro splnění cíle jsme použili dotazníkové šetření. Požádali jsme čtyři atletické kluby Prahy 6, které se věnují práci s mládeží. Od respondentů jsme vybrali
n=154 správně vyplněných dotazníků. Dotazníky jsme rozdělili podle pohlaví, ale také podle věkových kategorií. Věkové kategorie byly ve věku od 8 do 12 let. Hlavním předmětem a cílem výzkumu bylo zjištění postojů, názorů a motivace dětí k atletice a k jednotlivým atletickým disciplínám. Ve výzkumu jsme také zjišťovali znalost nejznámějších atletických osobností jak zahraničních, tak i tuzemských.
Seznam odborné literatury
1. BARBER, G. Getting Started in Track and Field Athletics. Victoria, B.C: Trafford, 2005. ISBN 1-4120-6557-7.
2. CORBIN, CB., PANGRAZI, RP. Are American children and youth fit? Res. Quart. Exerc. Sport. Vol. 63, 1992, pp. 96 –106.
3. DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ, B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. 1. vyd. Praha: Olympia, 1988.
4. DOVALIL, J., PERIČ, T. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2118-7.
5. EŠPANDR, M. Postoje a motivace žactva k atletice. Diplomová práce. Praha: UK FTVS, 2009. Vedoucí diplomové práce Aleš Kaplan
6. FRÖMEL, K., NOVOSAD J., SVOZIL Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 173 s. ISBN 80-7067-945-X.
7. CHOUTKOVÁ, B., FEJTEK, M. Malá škola atletiky. 1. vyd. Praha: Olympia, 1989. 139 s.
8. CHOUTKOVÁ, B., FEJTEK, M. Atletika pro 5. - 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: Olympia, 1991.
9. KALMAN, M., SIGMUND, E., a kol. Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu „Health Behaviour in School-aged Children: WHO Collaborative Cross-National study (HBSC)“. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2983-0.
10. KAPLAN, A., VÁLKOVÁ, N. Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia, 2009. 124 s. ISBN 978-80-7376-156-1.
11. LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 208 s. ISBN 978-80-7367-784-8.
12. MAREŠ, J. Kvalita života u dětí a dospívajících. Brno: MSD, 2006. 228 s. ISBN 80-866-3365-9.
13. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012. 176 s. ISBN 978-80-247-4218-2.
Předběžná náplň práce
Výzkum nám ukázal, že nejsou velké rozdíly v postojích a názorech mezi chlapci a děvčaty ani mezi věkovými kategoriemi. Hlavním důvodem, proč se děti začínají věnovat atletice, je radost z pohybu a zábava. Zábava je představena v pohybové činnosti, v programu tréninku a hlavně v osobnosti trenéra. Zjistili jsme, že 51 % dětí uvedlo, že je k atletice přivedli rodiče. Dalším zjištěním bylo, že více jak polovina dětí (54 %) se věnovala před atletikou jiným sportům a hlavním důvodem zanechání předchozího sportu bylo, že se děti rozhodly pro výběr atletiky samy od sebe. Postoje k atletickým tréninkům a náplni tréninkové jednotky vyšly příznivě, 85 % dětí se na trénink většinou nebo vždy těší. Co se týče náplně tréninkové jednotky, jsou děti spokojeny a trénink je baví. V hodnocení disciplín se děti stavěly kladně ke sprinterským a skokanským disciplínám a nepříliš dobrý postoj měly k vrhačským a vytrvalostním disciplínám. Výsledky našeho výzkumu ukázaly, že děti znají spíše české atlety a atletky, kteří doposud závodí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Research has shown that there are no major differences in attitudes and opinions between the boys and girls or between the age groups. The main reason why children start with track and field is the joy of movement and fun. Respondents stated that “fun” notion is mainly related to a particular physical activity or training program and primarily presented by the personality of a coach. 51 % of children stated that they had been introduced to track and field by their parents. The study also discovered that more than half of the respondents (54 %) did another sport before they started with track and field. The main reason for leaving the previous sport was their bigger interest of track and field. Attitudes towards the athletic practices and towards the content of the training were generally positive. 85 % of respondents are mostly or always looking forward to the practices. Regarding the content of the training unit, the children are satisfied and trainings are entertaining for them. Concerning the evaluation of the disciplines, respondents have built positive attitude towards the sprints and jumping disciplines and mostly negative attitude towards the shot-put, discus, hammer and javelin throw and long-distance disciplines. The results of our research showed that children know more Czech athletes, who are still engaged in professional athletics, than the international ones.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK