Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Závislost na počítačových hrách u žáků druhého stupně vybraných základních škol
Název práce v češtině: Závislost na počítačových hrách u žáků druhého stupně vybraných základních škol
Název v anglickém jazyce: Computer games addiction among pupils at second grade of selected primary schools
Klíčová slova: závislost na internetu, počítačové hry, MMORPG, návykové a impulzivní poruchy, školní populace, SURPS
Klíčová slova anglicky: Internet addiction, computer games, MMORPG, addictive and impulsive disorders, school population, SURPS
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00610)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.01.2012
Datum zadání: 26.01.2012
Datum a čas obhajoby: 27.06.2012 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 27.06.2012
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02236)
Oponenti: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
VÝCHODISKA: Závislost na online hrách je relativně novým fenoménem, tento typ závislostního chování je ale výzkumně i klinicky popsán, přesto se jím mnoho studií dosud nezabývalo. Výzkumy ukazují, že nejvyšší závislostní potenciál mají hromadné multiplayerové online hry na hrdiny (MMORPG). Dnešní dospívající lidé také čím dál méně mezi sebou komunikují osobně, reálné sociální kontakty se ztrácí a nahrazují je elektronické formy komunikace. Nadužívání internetu a online her má svoje negativní důsledky a představuje jednu z forem rizikového chování. Náplní diplomové práce je realizace dotazníkové (prevalenční a korelační) studie zaměřené na prevalenci zmíněného závislostního chování a identifikaci souvislostí mezi tímto chováním a jednotlivými činnostmi provozovanými na internetu, sociodemografickými charakteristikamii, zkušenostmi s užíváním návykových látek a rizikovými faktory úzkostnost, beznaděj, vyhledávání zážitků a impulzivita (dle metodiky SURPS). CÍLE: Zjistit prevalenci závislostního chování v populaci žáků druhého stupně ZŠ, identifikovat závislostní potenciál jednotlivých činností na internetu, popsat souvislosti míry závislostního chování a sociodemografických charakteristik, identifikovaných rizikových faktorů screnningové metody SURPS, a zkušenostmi s užíváním návykových látek. VÝZKUMNÉ OTÁZKY: 1) Jaká je prevalence závislostního chování v dané populaci? 2) Jaký je závislostní potenciál jednotlivých činností na internetu? (Mají online hry, obzvlášť MMORGP, vyšší závislostní potenciál než jiná činnost na intertu?) 3) Mají žáci, kteří vyhledávají větší míru „vyhledávání zážitků“, větší sklony k hraní MMORPG? 4) Mají žáci, kteří hrají MMORPG, více zkušeností s návykovými látkami než žáci, kteří MMORPG nehrají? Doplňková otázka: 5) Mají žáci možnost jiného využití volného času v místě svého bydliště než hraní MMORPG? METODA TVORBY DAT: kompilovaný dotazník: demografické informace, škála závislosti na internetu/PC hrách (IAD: Griffiths, 2000; Beard & Wolf, 2001; Ko et al., 2005; Charlotn & Danforth, 2007), popis chování souvisejícího s používáním internetu a hraním, škála SURPS - tematicky korespondující s výzkumnými otázkami. Pilotní ověření dotazníku na 1-2 třídách. SOUBOR: základní soubor tvoří všichni žáci 6.-9. ročníků ZŠ v okresech Kolín a Kutná Hora, náhodný skupinový výběr přes instituce, rozsah výběrového souboru: cílem je získat kolem 100 respondentů vykazujících znaky závislostního chování nebo ohrožení závislostním chováním k provedení korelační části studie, předpokládaná prevalence je 15% (Blinka & Šmahel), výzkumný soubor by měl tedy čítat více než 600 žáků. ETIKA: dodržení etických kodexů, zejm. dobrovolnost, anonymita, informovaný souhlas zákonných zástupců. METODY ANALÝZY DAT: popisně a matematicko-statistické (ověřování hypotéz o schodnosti četnosti a průměrů, korelace). PŘEDPOKLÁDANÉ VÝSLEDKY A JEJICH VYUŽITÍ: zjištění prevalence sledovaných poruch, popis rozdílů mezi městskou a venkovskou populací jako podklady pro vzdělávací a preventivní aktivity v oblasti rizikového chování souvisejícího s technologiemi, zejm. používáním internetu.
Seznam odborné literatury
Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi . Praha: Triton
Wikipedie – MMORPG, aktual. 2.7.2011 http://cs.wikipedia.org/wiki/MMORPG
BLINKA, Lukáš - ŠMAHEL, David. Addiction to Online Role-Playing Games. In Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment. Hoboken, New Jersey : Wiley, 2010. Neuveden,
Nešpor, K. (2009). Chraňte děti před počítači a počítače před dětmi. Adiktologie, 9(3), str. 172.–174.
Šmahel, D., Blinka, L., Ledabyl, O. (2008) Playing MMORPGs: Connection between addiction amd identifying with a character. Cyberpsychology and Behavior, 11, 480-490
Institut pro informace ve vzdělávání
IAD (Internet Addiction Disorder), Griffiths, 2000; Beard & Wolf, 2001; Ko et al., 2005; Charlotn & Danforth, 2007
Předběžná náplň práce
Teoretická část diplomové práce popisuje závislostní chování na internetu a on-line hrách, profil cílové skupiny žáků druhého stupně základních škol v souvislosti se škálou osobnostních rysů představující riziko z hlediska užívání návykových látek.
Náplní výzkumné části diplomové práce je realizace dotazníkové studie zaměřené na prevalenci závislostního chování při užívání internetu s hraním on-line her a identifikaci souvislostí mezi tímto chováním a jednotlivými činnostmi provozovanými na internetu, sociodemografickými charakteristikami, zkušenostmi s užíváním návykových látek a rizikovými faktory úzkostnost, beznaděj, vyhledávání zážitků a impulzivita.
Základní soubor tvoří všichni žáci 6.-9. ročníků ZŠ v okresech Kolín a Kutná Hora. Cílem je získat přibližně 50 respondentů vykazujících znaky závislostního chování nebo ohrožení závislostním chováním k provedení korelační části studie, výzkumný soubor čítá více než 600 žáků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theoretical part of this thesis describes addictive behavior on the Internet and on-line games, the profile of the target group of students in primary schools in connection with a range of personality traits in terms of posing a risk of substance use.The purpose of the research thesis is the implementation of a questionnaire study on the prevalence of addictive behavior in using the Internet to play on-line games and identify links between this behavior and the various activities carried out on the Internet, sociodemographic characteristics, experience with substance use and risk factors for anxiety, hopelessness, search experiences and impulsivity.
The basic set consists of all students 6 to 9 years of school districts in Kolin and Kutna Hora. The aim is to get around the 50 respondents showing signs of addictive behavior or threat of execution dependency behavior of the correlation study, the research file contains more than 600 pupils.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK