Románské tympanony Posledního soudu ve Francii
Název práce v češtině: | Románské tympanony Posledního soudu ve Francii |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Romanesque tympanums of the Last Judgment in France |
Klíčová slova: | románský sloh, Francie, Poslední soud, tympanon, ikonografie, středověké křesťanské umění |
Klíčová slova anglicky: | romanesque style, France, the Last judgment, tympanum, iconography, christian medieval art |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.01.2012 |
Datum zadání: | 04.01.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 11.12.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2013 |
Oponenti: | prof. PhDr. Jiří Kuthan, DrSc., dr. h. c. |
Zásady pro vypracování |
Struktura:
1. Úvod 2. Přehled dostupné literatury 3. Ikonografie Posledního soudu 4. Dějiny a popis konkrétních uměleckých děl 5. Otázka chronologie tympanonů 6. Regionální specifika tématu 7. Závěr 8. Seznam použité literatury 9. Obrazová příloha 10. Seznam vyobrazení |
Seznam odborné literatury |
AUBERT, M.: L´Art roman en France, Paris 1961.
BLOCH, P., KUBACH, E.: L´Art roman de ses débuts à son apogée, Paris 1966. BONNERY, André: Art Roman. Histoire et manifestations d´un art sacré, XIe et XIIe siècles, Vic en Bigorre 2009. BORG, A.: Architectural Sculpture in Romanesque Provence, Oxford 1972. BOUSQUET, J.: La Sculpture à Conques aux XIe et XIIe siècles. Essai de chronologie comparée, Lille 1973. CABANOT, J.: Les Débuts de la sculpture romane dans le sud-ouest de la France, Paris 1987. CASSON, Hugh a kol.: Dějiny architektury. Praha 1993. CRAPLET, B.: Auvergne romane, La Pierre-qui-Vire 1972. CROZET, R.: L´Art roman, Paris 1962. DELARUELLE, E.: La Piété populaire au Moyen Age, Turin 1975. DELMAS, Claire, FAU, Jean-Claude: Conques. Millau 2002. DICKSON, M., DICKSON, Ch.: Les Églises romanes de l´ancien diocèse de Chalon. Cluny et sa région, Mâcon , Paris 1935. DURLIAT, M.: Haut-Languedoc roman, La Pierre-qui-Vire 1978. DURLIAT, M.: L´apparition du grand portail roman historié dans le midi de la France et le nord de l´Espagne, in: Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 1977. DURLIAT, M.: L´Art roman, Paris 1982. DURLIAT, M.: L´église abbatiale de Moissac des origines à la fin du XIe siècle, in: Cahiers archéologiques XV, 1965. DURLIAT, M.: La Sculpture romane de la route de Saint-Jacques. De Conques à Compostelle, Mont-de-Marsan 1990. DURLIAT, M.: Les origines de la sculpture à Toulouse et à Moissac, in: Cahiers de civilisation médiévale, 1969. FOCILLON, H.: L´Art des sculpteurs romans, Paris 1964. FOCILLON, Henri: Art d´Occident. Le Moyen Âge roman, le Moyen Âge gothique, Paris 1938. FRANZ, H.-G.: Le Roman tardif et le premier gothique, Paris 1973. GAILLARD, Georges: Études d´art roman. Paris 1972. GRIVOT, D., ZARNECKI, G.: Gislebertus, sculpteur d´Autun, Paris 1960. GRODECKI, L.: Le problème des sources iconographiques du tympan de Moissac. Moissac et l´Occident au xie siècle, Toulouse 1964. GUITTENY, Marc: Arles. Monaco 1996. HEARN, M. F.: Romanesque Sculpture. The Revival od Monumental Stone Sculpture in Eleventh and Twelfth Centuries, New York 1981. HUYGHE, René (ed.): Umění středověku. Praha 1969. CHENU, M.-D.: La Théologie au XIIe siècle, Paris 1957. CHRIST, Y.: Le portail de Beaulieu. Étude iconographique et stylistique, in: Bulletin archéologique, 1970. CHRISTE, Y.: Les Grands Portails romans. Étude sur l´iconographie des théophanies romanes, Genève 1969. CHRISTIE, Y.: La Vision de Matthieu (Matth. XXIV-XXV). Origines et développement d´une image de la Seconde Parousie, Paris 1973. KINGSLEY-PORTER, A.: The Romanesque Sculpture of the Pilgrimage Roads, Boston 1923. KLEIN, P.: Le tympan de Beaulieu: Jugement dernier ou Seconde Parousie?, in: Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 1988. KLEIN, P.: Les linteau de Saint-Genis, in: Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 1989. KLEIN, P.: Programmes eschatologiques, fonction et réception historique des portails du XIIe siècle: Moissac-Beaulieu-Saint Denis, in: Cahiers de civilisation médiévale, 1990. L´Apocalypse de Jean. Traditions exégétiques et iconographiques, IIIe-XIIIe siècles. Genève 1979. LASSALE, V.: L´Influence antique dans l´art roman provençal, Paris 1983. MÉZOUGHI, N.: Le tympan de Moissac: études d´iconographie, in: Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 1978. OURSEL, R., OURSEL, A.-M.: Les Églises romanes de l´Autunois et du Brionnais. Cluny et sa région, Mâcon 1953. OURSEL, R.: Bourgogne romane, La Pierre-qui-Vire 1968. PATERSON, Linda M .: Le monde des troubadours. La société médiévale occitane 1100 – 1300. Montpellier 1999 PETZOLD, Andreas: Romanesque art. London 1995. |
Předběžná náplň práce |
Magisterská práce si klade za cíl na základě dostupné literatury a fotografické dokumentace zmapovat a podrobně popsat románské chrámové tympanony s tematikou Posledního soudu na území Francie. Nejvýznamnější část textu bude věnována popisu památek a jejich podrobné ikonografii, své místo zde budou mít také historické souvislosti vzniku a vývoje těchto tympanonů. Autorka práce se pokusí postihnout regionální a typologické rozdíly v uměleckých formách a posoudit vývoj tématu Posledního soudu na specifické ploše tympanonu také z chronologického hlediska. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This master’s degree written work aims at charting and minute depicting romanesque church tympanums of the Last judgment in France using the accesible bibliography and photographic materials. The main part of the text will be devoted to the description of the monuments and their detailed iconography, the historical context of the creation and the evolution of these tympanums will have it’s place in the work as well. The author will try to express regional and typological variations of the forms of art and to consider the evolution of the theme of the Last judgment on the specific space of the tympanum from the chronological point too. |