Program rozvoje prorodinné citlivosti v mateřské škole
Název práce v češtině: | Program rozvoje prorodinné citlivosti v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of pro-family sensitivity in kindergarden |
Klíčová slova: | Prorodinná citlivost, citovost, rodina, dítě, mateřská škola, citové vazby, vzdělávací programy. |
Klíčová slova anglicky: | Pro-family sensitivity, emotionality, family, child, kindergarten, emotional relations, educational programs. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.12.2011 |
Datum zadání: | 09.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.09.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části bakalářské práce se zaměřit na funkci rodiny ve vztahu k dítěti předškolního věku a k jeho potřebám. Věnovat pozornost roli matky, otce, sourozenců a prarodičů pro život dítěte / v pozitivních a negaticních souvislostech. Věnovat pozornost typům rodiny a nepříznivým vlivům rodiny na dítě a možným důsledkům. Dále se zaměřít na podporu pozitivních podnětů pro rodinu v oblůasti společensko politických iniciací i akcí a podporu rodiny v místě / regionu, kde bude realizována praktická část BP. Na konci teor.části krátce seznámit se ŠVP vybrané MŠ a se začleněním dlouhodobějšího připraveného pogramu prorodinné citlivosti do TVP.
Cílem bude zjistit zda je reálné realizovat a ověřit u dětí předškolního věku program prohlubující vztah dětí ke své rodině (rodičům, sourozencům, prarodičům)pomocí integrovaných komplexních forem vzdělávací prace v MŠ. Průběžně reflektovat tři oblasti při realizaci programu : - Zájem, iniciativnost a schopnost vyjadřovat své zkušenosti, představy a citové souvislosti u dětí v průběhu realizace programu. -Sledovat zájem rodičů o daný program a jejich spolupracující tendence. - Pozorovat, zda se objevují náměty ze záměrné pedagogické práce v spontánních aktivitách dětí ( ve hře a dalších spon.činnostech). Prostřednictvím pozorování a pedagogických reflexí vyhodnotit úspěšnost programu. Analyzovat vzniklé poznatky ve vztahu dětí k rodině a podle stanovených výz.otázek vyhodnotit vzniklé procesy v programu prorodinné citlivosti. Metody praktické části budou mít směr ve vytvoření, ověřování a evaluaci programu, v pozorování a zaznamenávání kriteriálních celků a zaznamenávání spolupracujících tendencí ze strany rodičů a v rozhovorech s dětmi. |
Seznam odborné literatury |
Mareš, P., Potočný, Rodinné chování a rodinná politika v ČR.
Svobodová, E. Rozvoj prosociálního chování v MŠ. RAABE, 2008. Koťátková, S. Dítě a Mateřská škola. Grada, 2008 Možný, I.Sociologie rodiny. Praha: SLON,1999.Matějček, Z., Dytrych,Z. Krizové situace očima dítěte. Praha: Grada, 2002 Šulová,L. Předškolní dítě. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Karolinum , 2003. Vágnerová,M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008 Jungvirtová, I. Pohodoví rodiče-pohodové děti. Praha: Portál, 2009 Daloz, D. Žárlivost a rivalita, průvodce výchovou v rodině 0-10 let. Praha: Portál, 2002. Čapek, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy.Praha: ISV, 1996. RVP PV |
Předběžná náplň práce |
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj citlivosti tak, aby doplňovala rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhala zajistit dítěti prostředí s dostatečným množstvím mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu citovému rozvoji a učení. Teoretická část je zaměřena na rodinu a citovou výchovu, funkci rodiny a její příznivé nebo nepříznivé vlivy na dítě předškolního věku. V závěru teoretické části je uveden koncept školního vzdělávacího programu a třídního vzdělávací programu pro vybranou mateřskou školu. Praktická část má základ v realizaci programu prorodinné citlivosti, ověřuje ve škole prohlubující se vztah dětí ke své rodině a zájem rodičů a jejich tendence spolupracovat. Závěr bakalářské práce poukazuje na základě pozorování dětí ve spontánních aktivitách, v čem se objevují výsledky záměrného pedagogického působení. Vyhodnocuje zájem ze strany rodičů o společné aktivity a vyhodnocuje úspěšnost programu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Annotation
My Bachelor thesis deals with a sensitivity development so that it could be a complement to a family upbringing and, in a narrow relation to it, would help to guarantee to a child an environment with a sufficient quantity of multilateral and adequate stimulations leading to its active emotional progress and learning. The theoretical part is focused on a family and an emotional upbringing, a family role and its positive or negative influences to a pre-school child. In addition, it concentrates on a pro-family sensitivity development program and a potential influence of a kindergarten program on a child and a family. In conclusion of a theoretic part is introduced a concept of a school and a class educational plan for a selected nursery. The base of the practical part of my thesis lies in a pro-family sensitivity program implementation and it verifies an intensifying children`s relationship to their families, the interest of parents and their will to cooperate. The end of my work demonstrates, based on spontaneous activity observations, about some results of an intentional pedagogical impact are evident. It evaluates the parent`s interest of collective activities and a program successfulness. |