Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Název práce v češtině: | Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Symbol, sign. Citations and use of work of art as a creative principle |
Klíčová slova: | Symbol, znak, autorský styl, citace uměleckého díla, parafráze, transpozice, transformace, interpretace, vizuální gramotnost |
Klíčová slova anglicky: | symbol, sign, author´s style, citing the work of art, paraphrase, transposition, transformation, interpretation, visual literacy |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.12.2011 |
Datum zadání: | 21.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části vymezte a definujte hlavní pojmy, naznačte jejich genezi a etymologii, proveďte rozbor vybraných uměleckých děl v intencích zvolených pojmů a s důrazem na vybrané oblasti sémiotiky. Věnujte pozornost proměně symbolu v čase a místě.
V praktické části tvůrčím způsobem pracujte s vybranými uměleckými díly. Laborujte s citací, transpozicí a transformací. Vytvořte cyklus výtvarných parafrází. Neopomeňte zacházet se symboly a znaky jako s kompozičními prvky. V didaktické části představte vybraná umělecká díla. Iniciujte jejich interpretaci. V rámci výukového procesu vyabstrahujte obecné a konkrétní symboly. V rámci diskuse proveďte komparaci dobových a aktuálních významů. Vytvořte myšlenkovou mapu. Rozpracujte etude využívající kompozičních a významových (obsahových) posunů. |
Seznam odborné literatury |
Umberto Eco: Teorie sémiotiky, Argo, 2009
Umění a krása ve středověké estetice, Argo, 2007 Petra Pleskotová: Svět barev, Albatros, 1987 Alberto Mangule: Čtení obrazů, Host, 2008 Miroslav Petříček: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 Michel Foucalt: Toto nie je fajka, Archa, 1994 Jan Baleka: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Academia, 2005 Jan Royt, Hana Šedinová: Slovník symbolů, MF, 1998 James Hall: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, MF, 1991 Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů, Vyšehrad, 1999 Rudolf Pfleiderer: Atributy světců, Unicornis 1992 kol. autorů: Slovník křesťanské kultury, Gramond, 2002 Udo Becker: Slovník symbolů, Portál, 2002 |
Předběžná náplň práce |
Vymezení a definice pojmů, jejich geneze a etymologie. Rozbor vybraných uměleckých děl, významová interpretace. Na základě teoretických poznatků laborování s transpozicí a transformací uměleckého díla. Hledání vhodné formy ke zdůraznění proměny obsahu. Cyklus parafrází uměleckých děl. Vytvoření výtvarných etude v souvislostech řešeného problému. Evaluace a autoevaluace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Definition of terms, their genesis and etymology. Analysis of selected works of art, interpretation of their meaning. Changes in transposition and transformation of a work of art based on theoretical knowledge. Finding appropriate forms to highlight changes in content. Cycle of paraphrase of works of art. Creating a visual etude in the context of the problem being solved. Evaluation and self-evaluation. |