Vyprávění dětí školního věku - jejich folkstories
Název práce v češtině: | Vyprávění dětí školního věku - jejich folkstories |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Folkstories of school-age children |
Klíčová slova: | Vyprávění,školní věk, Veršované příběhy, Příběhy se zápletkou, řešení konfliktu, povaha konfliktu, styl řešení konfliktu |
Klíčová slova anglicky: | Story, school age, Verse stories, Plot stories, conflict resolution, nature of conflict, styl of conflict resolution |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 07.12.2011 |
Datum zadání: | 07.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2013 11:00 |
Místo konání obhajoby: | M306 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.04.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem obecně je provést heuristicky pojatou a přiměřeně redukovanou repliku výzkumu B. Suttona-Smithe, který probíhal v 70. letech po tři roky. B. Sutton-Smith společně se svým týmem nasbíral na tisíc vyprávění od více jak dvou set dětí ve věku 2-10 let. Jeho hlavním vývojově psychologickým zjištěním bylo odhalení přechodu od vyprávění-veršů k vyprávěním-zápletkám (verse stories – plot stories) kolem 5. roku věku.
Ve své práci se však zaměřím pouze na školní věk, konkrétně na děti navštěvující 3. a 6. třídu základní školy. Vzorek dětí bude čítat přibližně 54 dětí. Požádám děti, aby se vžily do role vypravěče u táboráku a připravily si pro své posluchače příběh. Děti si vymyslí svůj příběh dopředu, poté mi ho sdělí při individuální schůzce. Záznam příběhu každého osloveného žáka bude pořízen na diktafon. Oproti americkému týmu, který dlouhodobě pobýval v třídních kolektivech, jsem omezená časovými možnostmi bakalářské práce a dostupným vzorkem dětí. Empirická data se budu snažit uchopit pomocí teorie plot stories B. Suttona- Smithe. Konkrétní otázkou pak je: Zda lze nalézt vývojové gradienty v daném věkovém období? V rámci pozornosti dimenzi kompozice mne bude zvláště zajímat kategorie žánru, který pro své vyprávění děti zvolily. Při teoretizaci dat se krom na dimenzi kompozice chci zaměřit též na dimenzi symbolismu psychosexuálního vývoje. Výchozím pramenem je Brian Sutton-Smith: The Folkstories of Children. Philadelphia:University of Pensylvania Press, 1981, kde je publikována zhruba polovička nashromážděných dětských vyprávění spolu s teorií vývoje dětského vyprávění (storytelling). Další zdroje inspirace je možné získat z titulů zmíněného autora a jeho spolupracovníků, uvedených ve výše zmíněné publikaci, či z pramenů, jimiž se tito autoři sami inspirovali. V případě vyčerpání těchto zdrojů následuje rešerše v rámci elektrizovaných katalogů a databází. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce je provést heuristicky pojatou a přiměřeně redukovanou replikaci výzkumu B. Suttona-Smithe. B. Sutton-Smith se zaměřil na vývoj dětského vyprávění a na základě analýzy stovky dětských příběhů vytvořil teorii, kterou uveřejnil ve své monografii The folkstories of children.
Pro sběr dat podle jeho vzoru volím školní protředí. Zaměřím se však na věk od 8 do 15 let. Na příběhy poté aplikuji vybrané techniky analýzy, které užíval i Sutton-Smith. Svá zjištění následně porovnám se Sutton-Smithovými závěry. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main purpose of this bachelor thesis is to carry out heuristically conceived and adequately reduced replication of B. Sutton-Smith research. B. Sutton-Smith focused on children narration development and based on hundreds of children´s stories' analysis he created a theory, which he published in his monograph called The folkstories of children.
In accordance with B. Sutton-Smith method I chose school enviroment for my data collection. However, I will focus on children aged 8 - 15. I will apply certain Sutton-Smith analysis techniques on collected stories. Subsenquently I will compare my findings with Sutton-Smith conclusions. |