Dopravní kriminalita a její prevence
Název práce v češtině: | Dopravní kriminalita a její prevence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Traffic crime and its prevention |
Klíčová slova: | dopravní kriminalita, prevence dopravní kriminality, pozornost řidičů |
Klíčová slova anglicky: | traffic criminality, prevention of traffic criminality, drivers' concentration |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra trestního práva (22-KTP) |
Vedoucí / školitel: | doc. JUDr. Mgr. Jiří Herczeg, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.11.2011 |
Datum zadání: | 24.11.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.01.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2015 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2015 |
Oponenti: | JUDr. Bc. Jiří Říha, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tématem této diplomové práce je dopravní kriminalita a její prevence. Zabývá stavem kriminality v silniční dopravě v České republice a možnostmi její prevence.
Práce popisuje základní pojmy silničního práva a zabývá se popisem dopravních nehod, které jsou nejviditelnějším následkem trestných činů v dopravě, při kterých vznikají velké škody na životech, zdraví a majetku. Problémem dopravní nehodovosti je její nepředvídatelnost, žádný řidič nechce dobrovolně nabourat, nicméně často tomu svým chováním významně napomáhá. V textu je měněn dosavadní pohled na dopravní nehodovost, kde je nejčastější příčinou vzniku nehody porušení nějakého dopravního předpisu. Klíčovým faktorem je ale dle mého názoru nepozornost řidiče, bezohlednost k ostatním účastníkům a špatná technika jízdy. Toto tvrzení je dokazováno rozborem stávajících statistik nehodovosti a jejich porovnáním se skutečným chováním řidičů. V souvislosti s následky dopravních nehod je spojen největší počet trestných činů, jako jsou usmrcení, ublížení na zdraví nebo poškození cizí věci. Tyto trestné činy jsou páchány ve většině případu z nedbalosti. Druhou skupinu trestných činů tvoří trestné činy úmyslné, mezi které patří především ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí, spočívající především v řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění. Část práce, která se zabývá prevencí dopravní kriminality, se týká především prevence nedbalostních trestných činů. Preventivní opatření jsou rozdělena do tří oddílů dle tzv. 3E principu. Část education se zabývá výukou, vzděláváním a odbornou způsobilostí řidičů. Část enforcement rozebírá stávající legislativu a bodový systém, zároveň uvádí možnosti změny systému trestů a jiného posuzování nevhodného chování za volantem. Část engineering poté zkoumá možnosti eliminovat následky dopravních nehod lepší infrastrukturou a bezpečností automobilů. V souvislosti s trestnými činy v dopravě, jejichž následkem je dopravní nehoda, se práce zabývá také dvěma oblastmi. Jednou z nich je osobnost pachatele, který, na rozdíl od jiné trestné činnosti, páchá svůj skutek neúmyslně. Navíc nemá za sebou většinou kriminální minulost, je řádně socializován, má rodinu a trvalé zaměstnání. Druhým specifikem je prvek náhody, který mnohokrát rozhoduje o následcích dopravních nehod, na základě kterých je pachatel trestán, aniž by se bral ohled na jeho chování, které nehodu způsobilo. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Master's Thesis examines the issue of criminal law in the Czech road traffic
sector and crime prevention. The Thesis tackles the basic concepts of traffic law and traffic accidents, which are the most visible results of traffic offenses that cause damage to life, health and property. The problem of traffic accidents is their unpredictability, as no driver wants to cause them voluntarily. However, these are often the result of the driver's own behaviour. The Thesis offers a new approach to the issue of traffic accidents where the most common cause of accidents is the violation of traffic regulation. In my assessment, the driver's distraction, recklessness towards other drivers and a poor driving technique figures among the key factors. This statement is proved by an analysis of existing accident statistics and their comparison with the drivers' actual behaviour. The highest number of criminal offenses, such as manslaughter, personal injury or property damage is linked to the consequences of traffic accidents. These offenses are committed in most cases by gross negligence. The second group of criminal offenses consists of intentional crimes, which encompasses especially endangerment while intoxicated and justice obstruction, caused in most of the cases by driving a motor vehicle without being in hold of a valid driver's license. The following section of the work, which deals with the prevention of traffic crime, refers mainly to the prevention of negligent offenses. The preventive measures are divided into three parts according to the so-called 3E-principle. The part of education engages in the topic of teaching and training of drivers' conduct. The section of enforcement deals with the existing legislation and discusses the "penalty point system", while also providing an option for system change in the imposition of penalties and a new assessment system of inappropriate traffic behaviour. The third part considering engineering then examines several options how to eliminate traffic accidents through better infrastructure and safety provisions of motor vehicles. In connection with criminal offenses resulting in traffic accidents, the Thesis addresses two specific aspects. The first of them is the personality of the offender, who is committing his deed unintentionally. In addition, he has not been yet convicted of any other crime, is properly socialized, has a family and a permanent job. A second factor that is to be taken into consideration is the element of coincidence, which often determines the consequences of accidents on the basis of which the offender is punished, without taking into account the behaviour that caused the accident. |