Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zavedení společné evropské měny na Slovensku - vládní komunikační kampaň
Název práce v češtině: Zavedení společné evropské měny na Slovensku - vládní komunikační kampaň
Název v anglickém jazyce: The introduction of the common European currency in the Slovak Republic - the governmental communication campaign
Klíčová slova: Informační kampaň, komunikační strategie, PR agentura, zavedení eura, eurozóna, vláda Slovenské republiky
Klíčová slova anglicky: Information campaign, communication strategy, PR agency, introduction of euro, eurozone, Slovak government
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.11.2011
Datum zadání: 06.11.2011
Datum a čas obhajoby: 22.01.2013 00:00
Místo konání obhajoby: FSV UK Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:01.01.2013
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2013
Oponenti: PhDr. Eva Irmanová, CSc.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Knižní publikace:

[1] BRADOVÁ, Eva. Od lokální mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno : Mezinárodní politologický ústav, 2005. str. 106. ISBN 80-210-3800-4.
[2] BREČKA, Samuel, ONDRÁŠIK, Branislav, KEKLAK, Richard. Média a novinári na Slovensku 2010. Bratislava : Paneurópska vysoká škola, 2010. str. 232. ISBN 978-80-89447-32-9.
[3] FIALA, Petr, HERBUT, Ryszard a kol. Středoevropské systémy politických stran: Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Brno : Masarykova univerzita, 2003. str. 255. ISBN 80-210-3091-7.
[4] FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění: Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. Praha : Grada Publishing, 2009. str. 200. ISBN 978-80-247-2678-6.
[5] FTOREK, Jozef. Public relations a politika: Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Praha : Grada Publishing, 2010. str. 192. ISBN 978-80-247-3376-0.
[6] JABŁOŃSKI, Andrzej. Politický marketing: Úvod do teorie a praxe. Brno : Barrister & Principal, 2006. str. 203. ISBN 80-7364-011-2.
[7] JIRÁK, Jan, ŘÍCHOVÁ, Blanka. Politická komunikace a média. Praha : Karolinum, 2000. str. 164. ISBN 80-246-0182-6.
[8] KUCHYŇKOVÁ, Petra. Volby 2002 a jejich historicko-politické souvislosti z hlediska integrace Slovenska do EU. In: ŠEBO, Jakub. Evropská otázka ve volebních kampaních. Brno : Masarykova univerzita, 2003, str. 138.
[9] REIFOVÁ, Irena & kolektiv. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
[10] SPÁČ, Peter. Priama a zastupitelská demokracia na Slovensku: Volebné reformy a referendá po roku 1989. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. str. 278. ISBN 978-80-7325-238-0.

Dokumenty z internetu:

[11] Komunikačná stratégia o zavedení eura v Slovenskej republike. Národná banka Slovenska [Online]. 17. 10. 2007. [Citace: 05. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.nbs.sk/_img/Documents/_PUBLIK_NBS_EURO/KOMUNIKACNA_STRATEGIA_SK.pdf>.
[12] Národný plán zavedenia eura v Slovenskej republike: Aktualizácia apríl 2008. Národná banka Slovenska [Online]. 16. 04. 2008. [Citace: 05. 11. 2012]. Dostupné z WWW:<http://www.nbs.sk/_img/Documents/_PUBLIK_NBS_EURO/NP_SK_APRIL2008.pdf>.
[13] Názory občanov na zavedenie spoločnej meny euro. Štatistický úrad Slovenskej republiky [Online]. 06. 2008. [Citace: 08. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://portal.statistics.sk/files/Uvvm/y2008/Spravy/no019_m07_y08_EUROjul1.pdf>.
[14] Názory občanov na zavedenie spoločnej meny euro - december 2008. Štatistický úrad Slovenskej republiky [Online]. 12.2008. [Citace: 08. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://portal.statistics.sk/files/Uvvm/y2008/Spravy/no34_m12_y08_EUROdec.pdf>.
[15] SOLČÁNYIOVÁ, Martina. Zavedenie eura na Slovensku. Slovenská národná knižnica [Online]. 18. 06. 2008. [Citace: 05. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.snk.sk/swift_data/source/OS/Narodna%20komisia%20pre%20sluzby/2008/Solcanyiova.pdf>.
[16] Správa o postupe prípráv na prijatie eura v SR k 29.07.2008. Národná banka Slovenska [Online]. 20. 08. 2008. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.nbs.sk/_img/Documents/_PUBLIK_NBS_EURO/20_8_2008_sprava.pdf>.
[17] Zmluva na poskytovanie služieb: Licenčná zmluva. Ministerstvo financií Slovenskej republiky [Online]. 08. 11. 2008. [Citace: 02. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.finance.gov.sk/LoadDocument.aspx?categoryId=7681&documentId=4549>.

Internetové odkazy:

[18] CZWITKOVICS, Tomáš, MRAVCOVÁ, Jana. Etrend [Online]. 27. 09 2007. [Citace: 2. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-slovensko/kauza-eurokampan-este-neskoncila.html>.
[19] EURO: Jednotiacim prvkom eurokampane bude symbol peňaženky. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky [Online]. 27. 11. 2007. [Citace: 07. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.economy.gov.sk/euro--jednotiacim-prvkom-eurokampane-bude-symbol-penazenky-6491/esc>.
[20] EURO: Súhlas EK s eurom je podľa Štefanca povzbudením SR do budúcna. Factiva [Online]. 07. 05. 2008. [Citace: 17. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://global.factiva.com.ezproxy.is.cuni.cz/ha/default.aspx>.
[21] Informačné materiály o eure a aktivity pre národnostné menšiny na Slovensku. Euromena [Online]. 13. 11. 2008. [Citace: 10. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-informacne-materialy-o-eure-a-aktivity-pre-narodnostne-mensiny-na-slovensku/9941s11302c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=2>.
[22] JIRÁK, Jan, POTŮČEK, Jan. Postavení slovenských médií a vliv mediální legislativy na jejich chování v předvolební kampani v roce 2002. Memo98 [Online]. 25. 10. 2002. [Citace: 06. 12. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.memo98.sk/index.php?base=data/spravy/2002/zaverecna_sprava.txt>.
[23] KOVÁČ, Ján. Eurokampaň sa predraží o desiatky miliónov. Hospodárské noviny [Online]. 11. 11. 2008. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://hnonline.sk/c1-30140360-eurokampan-sa-predrazi-o-desiatky-milionov>.
[24] Ministerstvo vybralo agentúru pre komunikáciu zavedenie eura. EurActiv [Online]. 13. 08. 2007. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euractiv.sk/ekonomika-a-euro/clanok/ministerstvo-vybralo-agenturu-pre-komunikaciu-zavedenie-eura>.
[25] MRAVCOVÁ, Jana. Eura za 160 milionů korun. Etrend. [Online] 03. 08. 2007. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://ekonomika.entend.sk/ekonomika-slovensko/euro-za-160-milionov-korun.html>.
[26] Národná rada väčšinou 80-tich hlasov schválila Programové vyhlásenie vlády SR. SMER - sociálná demokrácia [Online]. 05. 08. 2006. [Citace: 02. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.strana-smer.sk/398/narodna-rada-vacsinou-80-tich-hlasov-schvalila-programove-vyhlasenie-vlady-sr>.
[27] Oslavy dňa eura a euromobil. Euromena [Online]. 26. 09. 2008. [Citace: 10. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-oslavy-dna-eura-a-euromobil/9941s11045c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=3>.
[28] Počet a podiel platných hlasov odovzdaných pre politické strany. Štatistický úrad Slovenskej republiky [Online]. 18. 06. 2006. [Citace: 16. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://app.statistics.sk/nrsr_2006/slov/obvod/results/tab3.jsp>.
[29] Prepis videozáznamu podpisu Protokolu o pristúpení k Deklarácii spoločenskej zhody zaviesť a používať euro v Slovenskej republike. Úrad vlády Slovenskej republiky [Online]. 12. 02. 2008. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.swiss-contribution.sk/8649/prepis-videozaznamu-podpisu-protokolu-o-pristupeni-k-deklaracii-spolocenskej-zhody-zaviest-a-pouzivat-euro-v-slovenskej-republike-ktorym-sa-k-predmetnej-deklaracii-pripoja-slovenska-rektorska-konferenciaslovenska-bank>.
[30] Program Dňa otvorených dverí v NBS. Euromena [Online]. 26. 09. 2008. [Citace: 10. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-program-dna-otvorenych-dveri-v-nbs/9941s11041c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=3>.
[31] Robert Fico na konferencii venovanej prvému roku zavedenie eura na Slovensku. SMER - sociálná demokrácia [Online]. 17. 12. 2009. [Citace: 09. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.strana-smer.sk/1185/robert-fico-na-konferencii-venovanej-prvemu-roku-zavedenia-eura-na-slovensku>.
[32] SDKÚ: Euroinfokampaň je veľká tragédia. SME [Online]. 14. 03. 2008. [Citace: 02. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://ekonomika.sme.sk/c/3778159/sdku-euroinfokampan-je-velka-tragedia.html>.
[33] Spustenie oficiálnej internetovej stránky o eure www.euromena.sk. Euromena [Online]. 20. 12. 2007. [Citace: 09. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-spustenie-oficialnej-internetovej-stranky-o-eure-wwweuromenask/9941s9500c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=6>.
[34] Summit EÚ rozhodol o prechode Slovenska na euro k 1.1.2009. SMER - sociálna demokracia [Online]. 19. 06. 2008. [Citace: 04. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://strana-smer.sk/611/summit-eu-rozhodol-o-prechode-slovenska-na-euro-k-1-1-2009>.
[35] ŠTEFANEC, Ivan. SDKÚ-DS [Online]. 02. 01. 2009. [Citace: 02. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.sdku-ds.sk/article/showArticle/euro-je-sanca-o-zodpovednosti>.
[36] Začiatok distribúcie eurozásielok. Euromena [Online]. 05. 11. 2008. [Citace: 10. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-zaciatok-distribucie-eurozasielok/9941s11230c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=2>.
[37] 100 dní do zavedenia eura – podujatia pre verejnosť. Euromena [Online]. 23. 09. 2008. [Citace: 10. 11. 2012]. Dostupné z WWW: <http://www.euromena.sk/aktuality-100-dni-do-zavedenia-eura-/9941s11026c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=3>.
Předběžná náplň práce
Slovensko se při vstupu do Evropské unie v roce 2004 spolu s dalšími devíti státy zavázalo, že v budoucnu přijme společnou evropskou měnu – euro. Jako první ze zemí Visegrádské čtyřky se mu podařilo tomuto závazku dostát, když dokázalo splnit všechna ustanovení maastrichtských kritérií. Mohlo tak k 1. lednu 2009 vstoupit do eurozóny, a stát se jejím šestnáctým členským státem. Součástí příprav na zavedení nové, společné evropské měny byla také vládní informační kampaň, která napomohla hladkému přechodu Slovenska na euro. Cílem kampaně, kterou projektovala a realizovala PR agentura na základě výsledků výběrového řízení, bylo informovat všechny slovenské občany o nejdůležitějších aspektech přechodu na euro včas a vyčerpávajícím způsobem. Cílem bakalářské práce je analyzovat vládní komunikační kampaň k zavedení eura na Slovensku, která byla zahájena na počátku roku 2008 a vyvrcholila 1. ledna 2009, a zároveň představit její cíle, fáze a cílové skupiny. Během více než ročního období bylo záměrem vlády Roberta Fica přiblížit novou měnu občanům, osvětlit zbývající nejasnosti, které se k přechodu na společnou evropskou měnu pojily, a rozmělnit obavy ze zdražování. Součástí práce bude také zhodnocení vlivu komunikační kampaně na občany Slovenské republiky a míru informovanosti o přechodu na euro.Cílovou skupinou komunikační kampaně vlády Slovenské republiky byla široká veřejnost, proto i použitý marketingový mix musel vycházet ze široké škály komunikačních prostředků, jako například informační spoty ve slovenských televizích a rozhlasech, oficiální internetová stránka či informační balíčky společně s kalkulačkou s přednastavenou hodnotou konverzního kurzu.
Svou bakalářskou práci mám v úmyslu rozčlenit do 5 kapitol dále rozpracovaných na jednotlivé podkapitoly.
1) Úvod
- Vymezení tématu
- Metoda výzkumu
- Diskuze literatury
- Motivace ke psaní
2) Vymezení teoretického rámce informační kampaně
- Definování základních pojmů souvisejících s vládní komunikační kampaní
- Public relations a PR agentury
- Agenda setting
3) Politický systém na Slovensku v průběhu příprav na zavedení eura
- První a druhá Dzurindova vláda
- Parlamentní volby v roce 2006
- Neúspěchy vládní koalice v realizaci příprav komunikační kampaně
- Kritika ze strany opozice
4) Deskripce komunikační strategie vlády Slovenské republiky
- Cíle kampaně
- Fáze komunikační kampaně
- Cílové skupiny
5) Nástroje vládní komunikace s občany v nejintenzivnější části kampaně
- Televizní a rozhlasové spoty
- Oficiální internetová stránka
- Bezplatná infolinka
- Den Eura
- Informační balíček, eurokalkulačka
6) Zhodnocení efektivity vládní komunikační kampaně
- Míra informovanosti občanů SR po skončení kampaně
- Názor vládní koalice a opozice na kampaň
7) Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Slovak Republic entered the euro zone on January 1, 2009 and became the sixteenth Member State. It was first of the Visegrad countries which fulfilled the Maastricht criteria and introduced euro. The government's communication campaign was prepared to help simplify the transition to common European currency in Slovakia. The information campaign was designed and implemented by PR agency. The main goal of the this Bachelor thesis is to analyze introduction of the euro in the Slovak Republic and to present its objectives, phases and target groups. The communication campaign had started at the beginning of 2008 and culminated on January 1, 2009. The intention of Slovakia government, which was headed by Prime Minister Robert Fico, was to inform about the upcoming introduction of euro and illuminate the remaining ambiguities in the transition to the common European currency. The thesis also evaluate the impact of communication campaigns for citizens of the Slovak Republic and the level of awareness about the changeover. The target group of the campaign was the general public, with special focus on vulnerable target groups. All Slovak citizens had to be sufficiently informed about the most important aspects of the current change in advance. During the campaign was used a wide range of communication tools, such as information spots in Slovak Television and Radio, the official website or the information packs along with a calculator with the default conversion rate.
The Bachelor thesis is divided into 5 chapters which are subdivided into various subchapters.
1) Introduction
- Definition of the topic
- Research method
- Literature discussion
- Writing motivation
2) Definition of the theoretical framework of the information campaign
-The basic terms related to communication campaigns
- Public relations and PR agencies
- Agenda setting
3) The political system of the Slovak Republic at the time of preparation for introduction of the euro
- First and second Dzurinda's government
- Parliamentary elections in 2006
- Failures in the preparation of the communication campaign
- Criticism from the opposition
4) Slovak´s governmet description of the communication strategy
- The objectives of the campaign
- Phase of the communication campaign
- The target groups
5) Communication tools used in the most intense part of the campaign
- Television and radio spots
- Official website
- Day of the Euro
- Information package, euro calculator
6) Evaluation of the effectiveness of the communication campaign
- The level of public awareness in the end of the campaign
- The opinion of the coalition and opposition about the campaign
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK