Dětská kniha jako artefakt, funkce dětské knihy a její výtvarné zpracování
Název práce v češtině: | Dětská kniha jako artefakt, funkce dětské knihy a její výtvarné zpracování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children´s book as an artifact, the function of children´s book and its artistic conception |
Klíčová slova: | Dětská kniha, ilustrace, nakladatelství, ilustrátor, historie knihy, autorská kniha |
Klíčová slova anglicky: | Childrens´s, illustration, publishing house, illustrator |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS) |
Vedoucí / školitel: | MgA. Johanka Ovčáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.10.2011 |
Datum zadání: | 20.10.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 15.05.2012 15:30 |
Místo konání obhajoby: | ÚPRPŠ, Hloubětínská 26, Praha 9 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.05.2012 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Jan Hybner, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zpracujte téma dětské knihy v sociokulturních, technických a uměleckých kontextech. Pokuste se zmapovat vývoj prvních ilustrací a následně první ilustrace a knihy pro děti. Sledujte vývoj a použití typografie a grafické úpravy v knihách určených dětem.Srovnejte tvorbu dětské ilustrace a knihy současnosti s tvorbou z minulých let, tzn. v různých epochách a vlivech z hlediska dějin umění (např.symbolismus, secese, atd.). Prezentujte funkce ilustrací a knih pro děti. Ve své práci prezentujte Váš osobní postoj k tématu a představte tvůrčí přístupy současných autorů, kteří se obdobným tématům věnují. Ve výtvarné části bakalářské práce si vyberte a pokuste se zpracovat text určený dětem (3-15), který pro Vás bude dostatečně inspirativní k tomu, abyste vytvořili přebal a 2 dvoustrany z fiktivní knihy, leporela apod. Fantazii a invenci se meze nekladou, průhledy, prostřihy, kombinovaná technika, vědecká kresba, vše záleží na Vašem tvůrčím přístupu. Důsledně zvažte typografii knihy a volbu písma. Neváhejte a inspirujte se! viz. internetové stránky. V pedagogické části se zaměřte na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy na základní škole, popř. navrhněte projekt pro určenou věkovou skupinu dětí.
Rozsah prací: 35 stran. Rozsah příloh: prezentace ukázek dle potřeby. |
Seznam odborné literatury |
Jan Červenka, O pohádkách, SNDK, 1960
Petr Wittlich, Česká secese, Odeon, 1985 Holešovský Fr., Glosy k vývoji české ilustrace pro děti, 1982 Holešovský Fr., Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež, 1989 Kulka Tomáš, Umění a kýč, Torst, 2000 Marie Fulková, Reflexní kompetence učitele výtvarné výchovy, disertační práce, 2000 Marie Fulková, Vizuální gramotnost, Výtvarná výchova č.4,2002, str.12 Stanovský V., Jan Vladislav, Strom pohádek z celého světa a Druhý strom pohádek z celého světa, reedice Knižní klub, 2009 Knihy nakladatelství Meandr a Baobab, zaměřené na dětského čtenáře např. Šmalcova abeceda, Pohádka o rybitince a další. Jan Vladislav, Italské pohádky Jan Vladislav, Francouzské pohádky Internetové stránky: http://www.anorak-magazine.co.uk/ http://www.youtube.com/watch?v=0OUPWTSt0p0 http://www.youtube.com/watch?v=pHR8XdSFA9o feature=related http://www.iliteratura.cz/Zanr/7/detska + další odborná literatura v průběhu studia pramenů |