Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy
Název práce v češtině: | Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The development of financial literacy of the youth leaving children´s home |
Klíčová slova: | Finanční gramotnost, vzdělávací politika, vzdělávací programy, sociální vyloučení, předluženost, klient dětského domova, standardy finanční gramotnosti, hospodaření s finančními prostředky |
Klíčová slova anglicky: | Financial literacy, educational politics, educational programs, social exclusion, indebtedness, a client of a children's home, structured interview, the standards of financial literacy, over-owing, economizing on financial resources. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.10.2011 |
Datum zadání: | 20.10.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 19.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřena na výuku finanční gramotnosti dětí žijících v dětských domovech. Vychází ze současného stavu vzdělávací politiky v oblasti finanční gramotnosti, obsahu vzdělávacích programů a kvalitativního průzkumu současného skutečného stavu výuky finanční gramotnosti v dětských domovech.
Vlastní průzkum bude uskutečněn formou strukturovaných rozhovorů s dětmi z dětských domovů. Průzkum je zaměřen na zjišťování úrovně finanční gramotnosti starších dětí (15 až 18 let) trvale žijících v dětském domově, zkoumá možnosti zkvalitnění výuky finanční gramotnosti v dětských domovech a tím zvýšení prevence sociálního vyloučení mladých lidí opouštějící dětské domovy z důvodů předlužení, které obvykle bývá důsledkem nízké finanční gramotnosti. |
Seznam odborné literatury |
BALABÁN, Z. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modelů finanční gramotnosti. 1. vydání. Praha : Cofet, 2009. 448 s. ISBN 978-80-254-4207-4.
Finanční gramotnost obsah a příklady z praxe škol. Aktualizované znění [online]. Praha : Národní ústav odborného vzdělávání, 2008 [cit.2011-11-01]. Dostupný z www:<http://www.nuov.cz/uploads/Financni_gramotnost_obsah_a_priklady_z_praxe_skol.pdf >. Gramotnosti ve vzdělání. Soubor studií. Aktualizované znění [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2011 [cit.2011-11-01]. Dostupný z www: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf >. KALHOUS, Z., OBST, O. aj. Školní didaktika. 1. vydání. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X. KLÍNSKÝ, P. Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. 1. vydání. Praha : NÚOV 2008. 96 s. ISBN 978-80-87063-13-2. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 1. vydání. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. 138 s. ISBN 80-85850-08-7 . MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. 288 s. ISBN 80-7178-549-0 Národní strategie finančního vzdělávání. Aktualizované znění [online]. Praha : Ministerstvo financí, 2010 [cit.2011-11-01]. Dostupný z www: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf>. PASH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. vydání. Praha : Portál, 1998. 422 s. ISBN 80-7178-127-4. PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. 1. vydání. Praha :Triton, 2006. 200 s. ISBN 80-7554-712-7. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8. PURKOVÁ, V. Osobnost dětí umístěných v dětských domovech z pohledu vybraných výzkumů et Ústavní výchova v číslech. Dostupné z WWW: < http://anv.cz/odborne/147-osobnost-deti-umistenychv-detskych-domovech-z-pohledu-vybranych-vyzkumu-a-ustavni-vychova-v-cislech>. SKOŘEPA, M. SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost. 1. vydání. Praha : Scientia s.r.o., 2008. 196 s. ISBN 978-80-86960-40-1. Standardy finanční gramotnosti in Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Aktualizované znění [online]. Praha : Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR 2007 [cit.2011-11-01]. Dostupný z www:< http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach >. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Aktualizované znění [online]. Praha : Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR 2007 [cit.2011-11-01]. Dostupný z www:<http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf >. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Prameny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 1994. 185 s. ISBN 80-210-0846-6. |