Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Soudobé snahy o prosazení filmové výchovy ve všeobecném vzdělávání
Název práce v češtině: Soudobé snahy o prosazení filmové výchovy ve všeobecném vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Contemporary Efforts for Film Educating at Primary and Secondary Schools
Klíčová slova: Filmová výchova, filmová/audiovizuální výchova, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, výzkumný ústav pedagogický, filmová gramotnost, kánon filmu, kurikula
Klíčová slova anglicky: Film education, film/audiovisual education, formal education, non-formal education, general educational programs, Insitute for educational research, film literacy, canon of the film, cur-riculum
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.10.2011
Datum zadání: 15.10.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.11.2011
Datum a čas obhajoby: 11.02.2015 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 11.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. David Čeněk
 
 
 
Zásady pro vypracování
Záměrem mé bakalářské práce je teoreticky zmapovat aktuální stav snahy prosadit filmovou výchovu do školních osnov základních a středních škol. Primárně se budu zaobírat reflexí jednotlivých neúspěšných i úspěšných pokusů začlenit filmovou výchovu do vzdělávacích osnov. Reflexí toho, co již bylo vytvořeno: snah konkrétních autorů (Jiřího Králíka, Patrika Vacka), institucí (Asociace českých filmových klubů, Výzkumný ústav pedagogický), kin (Aero, Světozor, Bio oko, Ponrepo), i jednorázovými aktivitami na tomto poli (filmové výchovné sekce v rámci letní filmové školy v Uherském hradišti). Dále se hodlám zabývat problematikou absence systematičnosti v oblasti filmové výchovy. Z tohoto důvodu se budu věnovat komparaci se situací mediální výchovy, která má aktuálně mnohem lepší výchozí pozici, než výchova filmová. Tato práce metodologicky zapadá do širšího rámce institucionálních a kulturně-politických reflexí filmového průmyslu a filmové politiky. Neobejde se bez četných rešerší (Národní filmový archiv aj.) na téma filmového vzdělávání, rešerší všech článků, které byly na tuto problematiku sepsány a podrobnou analýzou výše nastíněných aktivit z perspektivy všech dostupných zdrojů (tiskové výstupy z konferencí, dílčí koncepce, atp.) Relevantním zdrojem mi budou také interní dokumenty např. ze setkání k filmové výchově pod záštitou MK, či jiné panelové diskuse na toto téma a osobní rozhovory s tvůrci projektů.
Seznam odborné literatury
SZCZEPANIK, Petr, Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004.
Realizační tým projektu pilot- G/GP, Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na základních školách. VÚP, Praha 2006
Realizační tým projektu pilot- G/GP, Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. VÚP, Praha 2007
Rámcový vzdělávací program pro základní školy. VÚP, Praha 2006
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP, Praha 2007
VACEK, Patrik, KRÁTKÁ, Jana, HOLÝ, Zdeněk, Anketa- audiovizuální výchova, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 35-37
ČECHOVÁ, Briana, Kurz filmové historie, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 33.
KRÁTKÁ, Jana, VACEK, Patrik, Učit se učit o audiovizuální kultuře, Cinepur. Roč. 14, č. 49 (2007), s. 33.
ARBANOVÁ, Linda, Film aktivně – výchovně vzdělávací projekt, Cinepur 14, č. 49 (l2007), s. 32.
PTÁČEK, Luboš, Filmový kánon, kánon nebo jen kujón?, Cinepur. Roč. 18, č. 73, s. 10-11
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK