Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reflexe podílu vichystického režimu na šoa ve francouzské kinematografii
Název práce v češtině: Reflexe podílu vichystického režimu na šoa ve francouzské kinematografii
Název v anglickém jazyce: The Reflection of the Vichy´s participation in Shoah in French Cinematography
Klíčová slova: druhá světová válka, vichystická Francie, šoa, holocaust, francouzská kinematografie
Klíčová slova anglicky: Second World War, Vichy France, Shoah, Holocaust, French Cinematography
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra evropských studií (23-KZS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Matějka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.10.2011
Datum zadání: 13.10.2011
Datum a čas obhajoby: 19.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: FASV UKm Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2012
Oponenti: PhDr. Petr Šafařík
 
 
 
Seznam odborné literatury
Baron, Anne-Marie, La Shoah à l’écran, Crime contre l’humanité et représentation, Tome I. (Strasbourg: Éditions du Conseil d´Europe, 2005), 145 s.
Cointet, Jean-Paul, Histoire de Vichy (Paris: Perrin, 2003), 358 s.
Colombat, André Pierre, The Holocaust in French Film (Lanham, MD: Scarecrow Press, 1993), 457 s.
Drame, Claudine, Des films pour le dire, reflets de la Shoah au cinéma 1945 -1985 (Clamency: Éditions Métropolis, 2007), 383 s.
Frodon, Jean-Michel, Le Cinéma et la Shoah, Un art à l´épreuve de la tragédie du 20e siècle (Paris: Éditions Cahiers du cinéma, 2007), 400 s.
Jackson, Julian, Francie v temných letech 1940-44 (Praha: BB/art, 2006), 735 s.
Jacquet, Michel, Travelling sur les années noires : l´occupation vue par le cinéma français depuis 1945 (Paris : Éditions Alvik, 2004), 141 s.
Klarsfeld, Serge, Le Calendrier de la persécution des Juifs en France (Paris: Fondation de Beate Klarsfeld, 1993), 1263 s.
Lauby, Jean-Pierre (ed.), La Rafle au cinéma, document à l´accompagnement (île de France : Paranthèse cinéma, 2010), přístup 19.4.2012, http://www.larafle-lefilm.com/pdf/DossierPedagogique-LARAFLE.pdf.
Lindeperg, Sylvie, Nuit et Brouillard : Un film dans l´histoire (Paris : Odile Jacob, 2007), 288 s.
Paxton, Robert, La France de Vichy 1940-44 (Paris: Éditions du Seuil, 1997), 475 s.
Prédal, René, Le cinéma français depuis 2000, un renouvellement incessant (Paris : Armand Colin, 2008), 344 s.
Rousso, Henry, Vichy Syndrome, History and Memory in France since 1944 (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1991), 400 s.
Sternhell, Zeev, Ni droite, ni gauche. L´idéologie fasciste en France (Paris: Éditions du Seuil, 1983), 537 s.
Wievorka, Michel, La Tentation antisémite : haine des juifs dans la France d'aujourd'hui (Paris, Robert Laffont, 2005), 405 s.
Winock, Michel, Historie extrémní pravice ve Francii (Praha: Academia, 1998), 206 s.
Adler, Jacques, „Jews and Vichy: Reflections on French Historiography,“ The Historical Journal, Vol. 44, No. 4, (Dec. 2001): 1065 – 1082, přístup 27.4.2012, JSTOR.
Antony, Michel, „Cinéma et nazisme, 1939 – 45 – Déportations, antisemitisme. Extermination, génocide, Holocauste et Shoah,“ Histoire et cinéma, první vydání 1995, poslední aktualizace 22.1.2012, přístup 21.3.2012, http://artic.ac-besancon.fr/histoire_geographie/new_look/Ress_thematiq/thematiq/hist_cine.htm.
Bowles, Brett, „Screening les Années Noires: Using Film to Teach Occupation,“ French Historical Studies 25.1 (Winter 2002 ): 21 - 40, přístup 17.4.2012, JSTOR.
Bruyn, Olivier, „""Premier convoi"": Dignement, les survivants d'Auschwitz témoignent,“ Libération, 14.1.1995, přístup 19.4.2012, http://www.liberation.fr/medias/0101129176-premier-convoi-dignement-les-survivants-d-auschwitz-temoignent.
Gensburger, Sarah, „Les figures du « Juste » et du résistant et l'évolution de la mémoire historique française de l'occupation,“ Revue française de science politique, 52e année, n°2-3, (2002): 291-322, přístup 20.4.2012, doi : 10.3406/rfsp.2002.403712, http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/rfsp_0035-2950_2002_num_52_2_403712.
Norra, Pierre, „Le Syndrom, son passé, son avenir,“ French Historical Studies, Vol. 19, No. 2 (Autumn, 1995): 487 - 493, přístup 10.9.2011, JSTOR.
Prudíková, Dana, „Francouzská reflexe historie z Vichy,“ Rexter 01/2005, přístup 13.4.2012, http://www.rexter.cz/francouzska-reflexe-historie-z-vichy/2005/05/01/

Předběžná náplň práce
Reflexe druhé světové války se ve francouzské kinematografii značně proměňovala od doby bezprostředně po osvobození až do současnosti. Z širšího hlediska se francouzská kinematografie genocidě židovských obyvatel za druhé světové války věnuje spíše v menší míře, a to až od určitého období, kdy ve francouzské společnosti začala padat některá tabu týkající se okupace a kolaborantství. Existují publikace na téma zobrazení války ve francouzském filmu i konkrétně samotného zobrazení a zpracování šoa, avšak má práce by se měla hlavně zaměřit na to, do jaké míry se francouzský film zabývá podílem vichystického režimu na deportacích a perzekucích židovských obyvatel. Měla by odpovědět na otázku, jaké byly způsoby zobrazování této problematiky během druhé poloviny 20. století a jak se proměňovaly. Hlavním cílem práce by mělo být zmapování a analýza stěžejních francouzských poválečných filmů zabývajících se problematikou šoa a zpřesnit již vytvořenou periodizaci tohoto tématu. Práce by tak zároveň měla přinést odpověď na otázku, do jaké míry si francouzská kinematografie připouští podíl Francouzů na šoa v jednotlivých obdobích mezi lety 1945 a 2010.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Reflection of the Second World War in French cinema has been changing a lot since the liberation of France. From the larger point of view, French film makers dedicate less interest to the topic of the Holocaust in general. In fact, they have started to pay more attention to it from a certain period, when some of the taboos concerning collaboration and occupation of Vichy France had fallen. Several academic works describe portraying of the Holocaust in general but my thesis should concentrate more specifically on the portraying of Vichy´s involvment in this tragedy. It should bring an answer to the question of what were the ways of imaging this topic during the second half of the 20th century and how they changed. From this analysis, the thesis should then specify the already made periodisation of this topic. The thesis should then bring the conclusion on to which extent French cinema recognize the participation of French in the Holocaust.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK