Šikana na církevních školách
Název práce v češtině: | Šikana na církevních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bullying at ecclesiastic schools |
Klíčová slova: | šikana, škola, církev, student, učitel |
Klíčová slova anglicky: | bullying, school, church, student, teacher |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.09.2011 |
Datum zadání: | 18.09.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.10.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2012 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 12.04.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2012 |
Oponenti: | ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D. |
Zásady pro vypracování |
Na základě odborné literatury vymezit pojem "šikana" z pohledu křesťanské etiky a psychologie, zmapovat postoj k této problematice a její výskyt na vybraných církevních školách, zaměřit se na možnosti prevence tohoto negativního jevu. |
Seznam odborné literatury |
Weber, Helmut, Všeobecná morání teologie, Praha, Zvon,1998
Peschke, Karl-Heinz, Křesťanská eitka, Praha, Vyšehrad, 1997 Anzenbacher, Arno, Úvod do etiky, Praha, Zvon, 1994 Německá biskupská konference, Život z víry, TF JU, České Budějovice, 2005 Webster- Doyle Terrence, Why is everybody always picking on me? A guide to handline bullies, Middlebury Education for Peace Pubns, 1999 Elliot, J., Place M. Children in difficulty: A guide to understanding and heading, London, Routledge, 1998 Ellis Ann De, This is what I did, Little brown young readers, 2009 Bourcet S. Gravillonová I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Albatros, Praha, 2006 Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Portál, Praha, 1997 Kolář, M. Bolest šikanování. Portál, Praha, 2001 Pařízek, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. SPN, Praha., 1990 Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Portál, Praha. 1995 Vágnerová, M. : Vývojová psychologie – dospívání. TUL, Liberec, 1999 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000 Antier,E. Agresivita dětí. Praha: Čáp,J.; Mareš,J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál Elliottová,M. Jak ochránit své dítě. Praha, Portál, Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha Gajdošová,E.; Herényiová,G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha, Portál, Helus,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál, Jedlička,R.; Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Kyriacou,Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha, Portál, 2005. Martin,M.; Waltmannová-Greenwoodová,C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha, Matějček,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN, Matějček,Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha, Portál, Matoušek,O.; Kroftová,A. Mládež a delikvence. Praha, Portál, Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. 1. vyd. Praha : Portál, 2007. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství. 1. vyd. Praha : Portál, 2002 Zoller, Elisabeth, Jednu jí vrazím, Víkend, 2007 Dubin, Nick, Šikana dětí s poruchami autistického spektra, Portál |
Předběžná náplň práce |
1)Úvod
2)Teoretická část a) Šikana z křesťanského hlediska b) Šikana obecně c) Podmínky, příčiny a projevy d) Osobnost oběti e) Osobnost agresora f) Následky šikany g) Výskyt a řešení šikany ve školách h) Prevence šikany 3)Praktická část a) Představení vybraných církevních škol, na kterých bude proveden výzkum b) Zkušenosti s šikanou c) Hypotézy d) Použité metody e) Šetření – aktuální klima f) Výsledky výzkumu g) Interpretace výsledků h) Ověření hypotéz 4. Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1)Introduction
2)Theoretical part a) Bullying in the christianity point of view b) Bullying in general c) Conditions, preconditions, symptoms d) Personality of the victim e) Personality of the aggressors f) Impacts of bullying g) Occurrence and schemes of solvings at schools h) Prevention against the bullying 3)Practical part a) Introduction of selected ecclesiastic collegues to realise a supporting data towards this diploma research b) Experiences on bullying c) Hypotheses d) Methods to be used e) Research – actual situation f) Research outputs g) Outputs interpretations h) Acknowledgements of hypotheses 4)Conclusions |