Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Online fundraising a mikrofinancování v sociální síti a na Webu 2.0
Název práce v češtině: Online fundraising a mikrofinancování v sociální síti a na Webu 2.0
Název v anglickém jazyce: Online fundraising and microfinance in the context of social networks and Web 2.0
Klíčová slova: online fundraising, mikrofinance, filantropie, dárcovství, Web 2.0, crowdsourcing, crowdfunding, peer-to-peer lending, sociální sítě, kolektivní inteligence, sociální média
Klíčová slova anglicky: online fundraising, microfinance, philanthropy, Web 2.0, crowdsourcing, crowdfunding, peer-to-peer lending, social networks, collective intelligence, social media
Akademický rok vypsání: 2006/2007
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Denisa Kera, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.07.2011
Datum zadání: 26.07.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 19.09.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2011
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Ing. Petr Očko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vycházet z charakterisitiky nástrojů na on line fundraising a mikrofinancování v kontextu fenoménu Web 2.0 a rozvoje sociálních sítí na internetu. Cílem bude nejen teoretické vymezení pojmů a zachycení nových směrů vývoje internetových funraisingových a mikrokreditních nástrojů, ale také posouzení zkoumaného tématu z hlediska informačního, celospolečenského a globálního vývoje. Součástí práce bude také praktické ověření fungování vybraných mikrokreditních a fundraisingových portálů a návrh možností využití poznatků v českém neziskovém sektoru.
Diplomová práci se bude věnovat následujícím tématům:
1. Charakteristika nástrojů a mechanismů on line fundraisingu a mikrofinancování z hlediska informačního, mezinárodního, ekonomického a společenského
2. On line fundraising, mikrokredity, filantropie a sociální sítě na Webu
3. Identifikace a analýza různých druhů on line fundraisingových portálů
4. Monitoring a zkušební test fungování vybraných on line mikrokreditních portálů
5. Nebezpečí a hrozby fundraisingu on line
6. Best practices v oblasti on line fundrisingu a identifikace zajímavých a inovativních řešení
7. Návrhy, doporučení a možnosti využití on line finančních nástrojů v kontextu českého neziskového sektoru
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
1) Newton Media. Analýza filantropie zpracovaná pro Fórum dárců. 1 vyd. Praha : Newton Media, 2010. 25 s. Dostupné z WWW: < http://www.terezamaxovadetem.cz/multimedia/file/FD_2009%20Newton%20Monitoring%20vyhodnocen%C3%AD.pdf >.
2) Cloud computing. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2011-27-07 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing >.
3) Darujspravne.cz : první portál pro darování neziskovým organizacím [online]. 2009 [cit. 2011-08-10]. Pro dárce. Dostupné z WWW: < http://www.darujspravne.cz/o-projektu/pro-darce >.
4) Dlouhý chvost. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2011-05-11 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Dlouh%C3%BD_chvost>.
5) Fórum dárců. Výroční zpráva 2009. 1 vyd. Praha : Fórum dárců, 2010. 29 s. Dostupné z WWW: <http://www.donorsforum.cz/pages/serve.php?file=1300723787_0_vyrocni_zprava_fd_2009_final.pdf>.
6) Filantropie. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2011-07-24 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Filantropie>.
7) HR Expert [online]. 2011-06-13 [cit. 2011-08-10]. Regus:Ve světě stále více firem využívá sociální média, v ČR méně. Dostupné z WWW: < http://www.hrexpert.cz/ziskavani-a-vyber-zamestnancu/aktuality/regus-ve-svete-stale-vice-firem-vyuziva-socialni-media-v-cr-mene.html >.
8) Internetový román na pokračování. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, , last modified on 2011-07-24 [cit. 2011-08‑10]. Dostupné z WWW:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_rom%C3%A1n_na_pokra%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD>.
9) Kickstarter [online]. 2010 [cit. 2011-08-10]. Decentralize the web with Diaspora. Dostupné z WWW: < http://www.kickstarter.com/projects/196017994/diaspora-the-personally-controlled-do-it-all-distr >.
10) Mikrofinancování. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2011-07-24 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Mikrofinancovani >.
11) NielsenWire [online]. 2010-06-15 [cit. 2011-08-10]. Social networks/blogs now account for one in every four and a half minutes online. Dostupné z WWW: < http://blog.nielsen.com/nielsenwire/global/social-media-accounts-for-22-percent-of-time-online/ >.
12) Nonprofitorgs. Nonprofit Tech 2.0 : a social media guide for nonprofits [online]. 2009-10-14 [cit. 2011-08-10]. Five essential apps for your nonprofit’s Facebook page. Dostupné z WWW: < http://nonprofitorgs.wordpress.com/2009/10/14/five-essential-apps-for-your-nonprofits-facebook-page/ >.
13) Nový žebříček: Krize se darů na charitu téměř nedotkla. Firmy si jen lépe vybírají. IHNed.cz [online]. 2010-11-11 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://m.ihned.cz/c4-10073040-48107090-700000_pdadetail-novy-zebricek-krize-se-daru-na-charitu-temer-nedotkla-firmy-si-jen-lepe-vybiraji >. ISSN 1213-7693.
14) Od sociálních médií se očekává příliš. IHNed [online]. 2011-06-28 [cit. 2011-07-28]. Dostupný z WWW: < http://hn.ihned.cz/c1-52185790-od-socialnich-medii-se-ocekava-prilis >. ISSN 1213-7693.
15) Median. Postoje k problematice dárcovství. 1 vyd. Praha : Median, 2010. 38 s.
16) Universal Mccann. Wave 3 : power to the people, social media tracker [online]. [s. l.] : Universal Mccann, 2008 [cit. 2011-08-11]. Dostupné z WWW: < http://www.slideshare.net/mickstravellin/universal-mccann-international-social-media-research-wave-3 >.
17) Web 2.0. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2011-08-08 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 >.
18) ALT, Jakub. KISK : Kabinet informačních studií a knihovnictví [online]. Brno : Masarykova univerzita, 2009, 2010-06-29 [cit. 2011-08-10]. Long Tail. Dostupné z WWW: < http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Long_Tail >.
19) AMBROŽ, Jan. Lupa.cz : server o českém internetu [online]. 2007-04-27 [cit. 2011-07-24]. Web 2.0: bublina, nebo nový směr webu?. Dostupné z WWW: < http://www.lupa.cz/clanky/web-2-0-bublina-nebo-novy-smer-webu/ >.
20) ANDERSON, P.W. More is Different. Science [online]. 1972-08-04, vol. 177, no. 4047 [cit. 2011-07-25]. Dostupný z WWW: < http://www.sciencemag.org/content/177/4047/393 >. ISSN 1095-9203.
21) BARABÁSI, Albert-Laszló. Linked : how everything is connected to everything and what it means for business, science and everyday life. 1st ed. New York : Plume, 2003. 294 s. ISBN 0-45-228439-2.
22) BARTOŠOVÁ, Zuzana. Průvodce firemní filantropií. 1. vyd. Praha : Fórum dárců, 2005. 157 s. ISBN 80-902965-5-6.
23) BENKLER, Yochai. The wealt of networks : how social production transforms markets and freedom. 1st ed. New Haven : Yale University Press, 2006. 515 s. ISBN 976-0-300-12577-1.
24) BERNHOLZ, Lucy. Philanthropy 2173 : the business of giving [online]. 2010-07-06 [cit. 2011-08-10]. New solution from data and crowds. Dostupné z WWW: < http://philanthropy.blogspot.com/2010/06/new-solutions-from-data-and-crowds.html >.
25) BIRKENKRAHE, Marcus. Birkenkrahe Bloggt [online]. 2006-08-14 [cit. 2011-08-10]. Dostupné z WWW: < http://www.birkenkrahe.com >.
26) BISHOP, Matthew; GREEN, Michael. Philanthro-capitalism : how the rich can save the world. 1st ed. New York : Bloomsbury Press, 2008. 298 s. ISBN 1-596-91374-6.
27) BROŽ, Jan. Lupa.cz : server o českém Internetu [online]. 2007-04-27 [cit. 2011-08-10]. Web 2.0: bublina, nebo nový směr webu?. Dostupné z WWW: < http://www.lupa.cz/clanky/web-2-0-bublina-nebo-novy-smer-webu >. ISSN 1213-0702.
28) CASTELS, Manuel. The Internet galaxy : reflections on the Internet, Business and Society. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2002. 292 s. ISBN 0-19-925577-6.
29) CAVAZZA, Fred. FredCavazza.net [online]. 2010-12-14 [cit. 2011-08-10]. Social Media Landscape 2011. Dostupné z WWW: < http://www.fredcavazza.net/2010/12/14/social-media-landscape-2011/ >.
30) CLERICO, William. Web 2.0 and communication in nonprofit organisations : a case study and proof of concept [online]. Boston, 2007. 74 s. Diplomová práce. Boston College. Dostupné z WWW: < http://cs.bc.edu/bach/2007/07BillClerico.pdf >.
31) CLINTON, Bill. Giving : how each of us can change the world. 1st ed. New York : Knopf, 2007. 240 s. ISBN 978-0-307-26674-3.
32) COHEN, Jed. RocketHub.org [online]. 2010-12-29 [cit. 2011-08-10]. How to explain crowdfunding. Dostupné z WWW: < http://rockethub.org/profiles/blogs/how-to-explain-crowdfunding >.
33) DELLARIPA, Sondra. EzineArticles.com [online]. 2011-03-19 [cit. 2011-08-08]. Raising money online – fact or fiction?. Dostupné z WWW: < http://ezinearticles.com/?Raising-Money-Online---Fact-or-Fiction?&id=6092031 >.
34) DESAI, Rai M. Democratizing foreign aid : online philanthropy and international development assistance [online]. New York : New York University School of Law, 2010. 29 s. Výzkum. New York University School of Law . Dostupné z WWW: < http://www.iilj.org/research/documents/FDC.Desai-Kharas.pdf >.
35) DIAZ, Qui. Digital charity toolbox : 50+ ways to get your "give" on. Mashable [online]. 2008 [cit. 2011-07-24]. Dostupný z WWW: < http://mashable.com/2008/12/17/digital-charities/ >.
36) DINUCCI, Darcy. Fragmented future. Print. 1999, vol. 53, no. 4, s. 32.
37) GROSSMAN, Lev . You — yes, You — are TIME. Time magazine U.S. [online]. 2006 [cit. 2011-07-24]. Dostupný z WWW: <http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570810,00.html>. ISSN 0040-781X.
38) HAUSLOHNER, Abigail. Is Egypt about to have a Facebook revolution? Time magazine U.S. [online]. 2011-01-24 [cit. 2011-07-25]. Dostupný z WWW: <http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2044142,00.html#ixzz1T6LTqhq9 >. ISSN 0040-781X.
39) HOWE, Jeff. Crowdsourcing : why the power of the crowd is driving the future of business. 1st ed. New York : Crown Business, 2008. 311 s. ISBN 978-0-307-39620-4.
40) JAVŮREK, Adam; TŘEŠŇÁK, Petr. Velký třesk má jméno Web 2.0. Respekt.cz [online]. 2007-01-28 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://respekt.ihned.cz/c1-36292300-velky-tresk-ma-jmeno-web-2-0 >. ISSN 1801-1446.
41) KAMENICKÝ, Jan. Analýza konceptu web 2.0 a návrh využití jeho technologií a služeb v knihovně. Brno, 2008. 117 s. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví. Dostupné z WWW: < http://is.muni.cz/th/109284/ff_m/Kamenicky_mgr.pdf?lang=en >.
42) KAPLAN, Andreas M.; HAENLEIN , Michael. Users of the world, unite! : the challenges and opportunities of social media. Business Horizons. 2010, vol. 53, no. 1, s. 59-68. Dostupný také z WWW: < http://www.slideshare.net/studente1000/kaplan-andreas-m-haenlein-michael-2010-users-of-the-world-unite-the-challenges-and-opportunities-of-social-media-business-horizons-vol-53-issue-1-p-5968 >. ISSN 0007-6813.
43) KATZ, Leslie. CNET News [online]. 2011-07-14 [cit. 2011-08-10]. Google rewiring the way we remember, study says. Dostupné z WWW: < http://news.cnet.com/8301-27083_3-20079643-247/google-rewiring-the-way-we-remember-study-says/ >.
44) KEEN, Andrew. The cult of the amateur : how today's internet is killing our culture. 1st ed. New York : Crown Business, 2007. 240 s. ISBN 978-0385520805.
45) KELLY, Kevin. Wired [online]. 2005-08-13 [cit. 2011-07-24]. We Are the Web. Dostupné z WWW: < http://www.wired.com/wired/archive/13.08/tech.html?pg=2&topic=tech&topic_set= >. ISSN 1059-1028.
46) KOVALÍK, Jan. Na prahu totálního úniku : Aktivisté ze serveru WikiLeaks rozšiřují mantinely svobody slova. Respekt.cz [online]. 2010-07-18 [cit. 2011-07-14]. Dostupný z WWW: <http://respekt.ihned.cz/c1-44960930-na-prahu-totalniho-uniku>. ISSN 1801-1446.
47) KOVALÍK, Jan . Život v mracích : Titáni IT světa jdou do boje o trh budoucnosti. Respekt.cz [online]. 2009-02-14 [cit. 2011-07-14]. Dostupný z WWW: <http://respekt.ihned.cz/c1-35746080-zivot-v-mracich>. ISSN 1801-1446.
48) KOZOLKOVÁ, Pavlína. On-line nástroje pro neziskové organizace se zaměřením na komunitní nadace a jejich roli v občanské společnosti. InFlow : Information journal [online]. 2011-05-07 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://www.inflow.cz/online-nastroje-pro-neziskove-organizace-se-zamerenim-na-komunitni-nadace-jejich-roli-v-obcanske-sp-0 >. ISSN 1802-9736.
49) MACMANUS, Richard. ReadWriteWeb [online]. 2005-02-01 [cit. 2011-08-10]. Web 2.0 definition and tagging. Dostupné z WWW: < http://www.readwriteweb.com/archives/web_20_definiti.php >.
50) MANEY, Kevin. Tech people appear hyped about their industry again. USAToday.com [online]. 2005-11-10 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://www.usatoday.com/money/industries/technology/maney/2005-10-11-tech-industry_x.htm >. ISSN 0161-7389.
51) MILLER, Ron. Daniweb : IT discussion community [online]. 2009-04-06 [cit. 2011-08-10]. Social networking is blurring the lines between work and play. Dostupné z WWW: < http://www.daniweb.com/internet-marketing/social-media-and-online-communities/news/220423 >.
52) NÝVLT, Václav. Facebook je nejděsivější nástroj CIA a FBI, tvrdí Assange z WikiLeaks. Technet.cz [online]. 2011-05-03 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://technet.idnes.cz/facebook-je-nejdesivejsi-nastroj-cia-a-fbi-tvrdi-assange-z-wikileaks-11c-/sw_internet.aspx?c=A110503_125622_sw_internet_nyv >.
53) O’REILLY, Tim. O’Reilly radar : Insight, analysis, and research about emerging technologies [online]. 2007-10-04 [cit. 2011-07-24]. Todays Web 3.0 Nonsense Blogstorm. Dostupné z WWW: <http://radar.oreilly.com/archives/2007/10/web-30-semantic-web-web-20.html>.
54) O’REILLY, Tim. O’Reilly radar : Insight, analysis, and research about emerging technologies [online]. 2005-09-30 [cit. 2011-07-24]. What is web 2.0 : design patterns and business models for the next generation of software. Dostupné z WWW: < http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html >.
55) O’REILLY, Tim. O’Reilly radar : Insight, analysis, and research about emerging technologies [online]. 2004-06-01 [cit. 2011-07-25]. Architecture of participation. Dostupné z WWW: < http://oreilly.com/pub/a/oreilly/tim/articles/architecture_of_participation.html >.
56) OTTALINI, David. UMD NewsDesk [online]. 2010-04-21 [cit. 2011-08-10]. Students addicted to social media : new UM study. Dostupné z WWW: < http://www.newsdesk.umd.edu/sociss/release.cfm?ArticleID=2144 >.
57) PARR, Ben. Mashable [online]. 2009-12-31 [cit. 2011-08-10]. In 2009, social media overtook web 2.0. Dostupné z WWW: < http://mashable.com/2009/12/31/social-media-web-2/ >.
58) PAZDERKA, Josef. Blogerova soukromá válka. Respekt.cz [online]. 2011-03-27 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://respekt.ihned.cz/c1-51365080-blogerova-soukroma-valka >. ISSN 1801-1446.
59) PEARL, Daniel; PHILLIPS, Michael M. Wall Street Journal online [online]. 2001-11-27 [cit. 2011-08-16]. Grameen Bank, which pioneered loans for the poor, has hit a repayment snag. Dostupné z WWW: < http://online.wsj.com/public/resources/documents/pearl112701.htm >. ISSN 0099-9660.
60) QUALMAN, Erik. Socialnomics : World of mouth for social good [online]. 2009-08-11 [cit. 2011-08-10]. Statistics show social media is bigger than you think. Dostupné z WWW: < http://www.socialnomics.net/2009/08/11/statistics-show-social-media-is-bigger-than-you-think/ >.
61) RHYNE, Elisabeth. Microfinance for bankers and investors : understanding the opportunities and challenges of the market at the bottom of the pyramid. 1st ed. New York : McGraw Hill, 2009. 300 s. ISBN 978-0-071-62406-0.
62) RYLICH, Jan. Lupa.cz : server o českém internetu [online]. 2007-11-21 [cit. 2011-07-24]. Mikrofinance a Filantropie 2.0. Dostupné z WWW: < http://www.lupa.cz/clanky/mikrofinance-a-filantropie-2-0/ >. ISSN 1213-0702.
63) SHIRKY, Clay. Here comes everybody : the power of organizing without organizations. 1st ed. New York : Penguin Press, 2008. 327 s. ISBN 978-1-59420-153-0.
64) STERN, Linda. CNN Money [online]. 2009-10-08 [cit. 2011-07-24]. Lend to family the right way : a loan to a relative can actually be a sweet deal for both sides, if it's served up correctly. Dostupné z WWW: < http://money.cnn.com/2009/09/10/pf/family_lending.moneymag/index.htm>
65) SUNSTEIN, Cass R. Infotobia : how many minds produce knowledge. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2006. 273 s. ISBN 978-0-19-534067-9.
66) TAPSCOTT, Don; WILLIAMS, Anthony D. Wikinomics : how mass collaboration changes everything. 2nd ed. New York : Portfolio, 2008. 351 s. ISBN 978-1-59184-7.
67) TŘEŠŇÁK, Petr. Královna Wikipedie : Největší světová encyklopedie slaví desáté narozeniny. Respekt.cz [online]. 9.1.2010, 2, [cit. 2011-07-14]. Dostupný z WWW: <http://respekt.ihned.cz/c1-49298210-kralovna-wikipedie>. ISSN 1801-1446.
68) VAIDIŠOVÁ, Kateřina. Češi jsou stále štědřejší, ale o své dobročinnosti mlčí. IHNed [online]. 2010-08-13 [cit. 2011-08-10]. Dostupný z WWW: < http://hn.ihned.cz/c1-45627980-cesi-jsou-stale-stedrejsi-ale-o-sve-dobrocinnosti-mlci >. ISSN 1213-7693.
69) WARWICK, Mal; HART, Ted; ALLEN, Nick. Fundraising on the internet : the ePhilanthropyFoundation.org guide to success online. 2nd ed. San Francisco : Jossey-Bass, 2002. 291 s. ISBN 0-7879-6045-4.
70) ZBIEJCZUK, Adam. Web 2.0 : online verze diplomové práce [online]. 2007 [cit. 2011-07-24]. Dostupné z WWW: < http://zbiejczuk.com/web20/ >.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK