Instituce školy na konci dějin
Název práce v češtině: | Instituce školy na konci dějin |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Institution of School in the End of History |
Klíčová slova: | škola, ideologie, stát, globalizace |
Klíčová slova anglicky: | school, ideology, state, globalization |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.06.2011 |
Datum zadání: | 27.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2011 09:00 |
Místo konání obhajoby: | R 250 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2011 |
Oponenti: | prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tématem diplomové práce je instituce školy jako místo prolínání epistemického, etického a mocenského diskursu. Metodologicky, ale především tematicky vychází z díla francouzského post-strukturalisty Michela Foucaulta, respektive jeho teorie moci a vědění. Dalším zdrojem našich analýz budou postřehy kritické ekonomie, sociologie a politologie. Základní tezí práce je, že v průběhu 19., 20. a 21. století došlo k proměnám instituce školy v souvislosti se změnami výše uvedených diskursů reagujících na vývoj společenskoekonomických podmínek.
Škola je moc. V průběhu moderních dějin lidstva, mění instituce školy svoji formu, obsah a funkce, ale neztrácí nic ze své moci. Naopak. Tato se vyvíjí, nabývá nových podob. Ve shodě s požadavky současné fáze kapitalismu nastupuje na místo starší „feudální“, represivní moci moc „měkčí“, subtilnější, starostlivější a produktivnější, vyjádřena konceptem „učící se společnosti“. |
Seznam odborné literatury |
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Teorie polovzdělanosti. (Theorie der Halbbildung). Přeložil: Ivan Vojtěch. Orientace, č.1, 1966. s. 62-71. Orientace, č. 2, 1966. s. 66-75.
ALTHUSSER, Luis. Ideology and Ideological State Aparatusses. Cit. dle. ALTHUSSER, Luis. Lenin and philosophy nad other assays. Part 2. New York and London: Monthly Review Press, 1971. [online] FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrman a synové, 2002. 318 s. FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění. Praha: Herrman a synové, 1999. 189 s. FOUCAULT, Michel. Dějiny šílenství: Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1994. 209 s. ISBN 80-7106-085-2. FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin, 2000. 427 s. ISBN 80-86019-96-9. FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. 2. vyd. Praha: Herrman a synové, 2003. 189 s. |