Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztahy v seriálech a seriály ve vztazích. Analýza souvislosti sledování romantických seriálů a představ o vztazích
Název práce v češtině: Vztahy v seriálech a seriály ve vztazích. Analýza souvislosti sledování romantických seriálů a představ o vztazích
Název v anglickém jazyce: Relationships in TV Series and TV Series in Relationships. Analysis of romantic programming viewing and relationship beliefs
Klíčová slova: Seriál; vztahy; přesvědčení; láska; romantika; televize
Klíčová slova anglicky: TV Series; television; beliefs; love; romance; relationships
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Michal Kotík, prom. mat.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.06.2011
Datum zadání: 24.06.2011
Datum a čas obhajoby: 17.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2013
Oponenti: Mgr. Marta Martinová
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Metodologie
Potřebná data hodlám získat pomocí dotazníkového šetření a následnou analýzou. Dotazníkové šetření také chci doplnit rozhovory s „experty“ z řad fanoušků, tzn. například provozovatele webů a fór fanoušků. Šetření chci provádět především v komunitě fanoušků seriálů, kteří mají širokou základnu na internetu. Považuji totiž a bezpředmětné toto téma zkoumat mezi lidmi, kteří seriály nesledují.
Výzkum samozřejmě podpořím výzkumem literatury na dané téma, která je v tomto případě především zahraniční, protože v ČR byl podobný výzkum na teoretické úrovni zpracováván pouze okrajově. Pracovat budu samozřejmě i s daty českých televizních stanic
Seznam odborné literatury
• ANGER, D. C. Other Worlds, Society Seen Through Soap Opera. Peterborough, Ont. : Broadview Press, 1999
• BAUMAN, Z. Liquid Love. 1st ed., Cambridge : Polity, 2003
• HOBSON, D. Soap Opera. Cambridge ; Malden, MA : Polity, 2003
• MORGAN, M.; SHANAHAN, J. Television and its Viewers: Cultivation Theory and Research. Cambridge: Cambridge University Press, 1999
• CHATER, K. The Television Researcher’s Guide. Radlet: BBC Television Training, 1992
• ASAMEN, J.K.; BERRY, G.J. Research Paradigms, Television, and Social Behaviour. Thousans Oaks: SAGE Publications INC, 1997
• TAY, J.; TURNER, G. Television studies after TV : understanding television in the post- broadcast era London ; Routledge, 2009
• SLAVÍČKOVÁ, V. Sociologický výzkum televizního chování. Faktory ovlivňující dobu strávenou sledováním televize, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2011
• HENDERSON, L. Social issues in television fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007
• GRIFFITHS, M. „Why are soap operas so popular“ (1995) na http://www.aber.ac.uk/media/Students/lmg9301.html, navštíveno 20.6.2011
Předběžná náplň práce

Předběžné cíle práce
Cílem práce je tedy zjistit, co způsobuje, že fanoušci seriálů stále usedají k televizním obrazovkám, popř. počítačovým monitorům, a hltají další a další příběhy o osudech imaginárních postav.
Nejdříve je nutné zjistit, co ovlivňuje sledovanost seriálů obecně, předpokládám, že v tomto směru mají velký vliv vnější faktory ovlivňující život diváků. Jejich současná náladu a životní situace, pracovní vytíženost a jiné koníčky.
Z konkrétnějšího pohledu mě ale bude zajímat, jaké parametry seriálů lákají diváky k obrazovkám nejvíce. Například přítomnost oblíbeného herce, prostředí, ve kterém se seriál odehrává a přítomnost silné hlavní postavy, ať už mužské, či ženské.
Na základě mých zjištění se následně pokusím vyvozovat souvislosti, které tyto parametry mají se současným stavem vztahů ve společnosti a jakou roli seriály hrají v životech svých fanoušků.


Teoretické pozadí

Za úspěšností seriálů byla hledána spousta faktorů, například podle Livingstonové:
Pravidelný a častý přenos; cílenost na převážně dámské publikum, vysíláno přes den a v podvečer; téměř neměnné obsazení, během let si získávají věrné publikum; levná produkce, zabývají se běžnými činnostmi a odehrávají se v uzavřených komunitách / rodinách; simulují reálný čas a události; 'cliff-hangery‘ zajišťují oddanou sledovanost; zaměřují se na dámské charaktery a „ženské“ či domácí problémy (Livingstone, citováno v Griffiths, 1995)
Už z tohoto výčtu je vidět, že se podstata seriálů změnila a rozšířila. Hlavní ženské charaktery v žádném případě nejsou charakteristické pro dnešní seriálovou produkci, stejně tak děj se zdaleka netočí pouze okolo domácích problémů. Právě naopak, úkolem velkého množství dnešních seriálů je odvést diváky od jejich reality a problémů. Na druhé straně je toho docíleno tím, že divákovi ukážou problémy a situace, které se v jejich životě nikdy nestaly a které jim buď předvedou, že jejich problémy jsou naprosto triviální, či naopak jim promítnou jejich vysněnou realitu.
V dnešní, slovy klasika, době „tekuté lásky“ jsou totiž seriály útěkem od reality všedních vztahů do světa „a žili šťastně až na věky“. Naproti koncepcím vztahů jako je top pocket relationship (Bauman, 2003: 21), kde základem vztahu je hodně racionality a už méně citů, seriály udržují obraz romantické lásky se vším všudy. Ukazují divákům jejich nejdivočejší sny, které v naší „tekuté modernitě“ (Bauman, 2000) nelze uskutečnit, protože rozhodně nejdou ruku v ruce s emocionální nejistotou a „pomíjivostí vztahů“ (Bauman, 2003). Podstatou seriálové lásky je právě její trvalost a nezničitelnost. Cílem je ukázat divákovi, že i přes všechny problémy a nefungující vztahy reálného světa právě on (nebo ona) najdou tu „pravou lásku“ stejně jako hlavní hrdina.
Celkově se tedy chci zaměřit především na souvislosti romantické lásky a nedostatek citového vyžití jako faktor ovlivňující sledovanost seriálů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Indicative targets

The aim of my thesis is to find out, which factors are causing TV series fans to regularly tune in. Firstly I need to find out, which factors influence the viewership in general. I assume that outer factors influencing viewers lives have the biggest part. Their current mood and life and job situation, or other hobbies.
In particular I am going to focus on which parameters of TV series are the most tempting for viewers. For example the presence of their favorite actor, the ambient in which the TV series takes place and a presence of strong lead character - male or female.
Based on my findings I will try to draw connections, that these parameters have with current relationships in the society and what role do TV series play in their fans lives.

Theoretical background

Lots of factors have been attributed to the success of TV series. For example according to Livingston those are:
transmission at regular, frequent times, often daily; predominantly aimed at female viewers , occupying day-time/early evening slots; use of fairly constant and large cast, over many years, and a faithful audience; cheap production costs, regarded as low prestige entertainment; concern with daily activities, centred on a small community and/or large family; simulation of real time and realistic events; 'cliff-hangers' to ensure committed viewing; focus on female characters and 'feminine' or domestic concerns (Livingston, cited in Griffiths, 1995).
From this list alone it is obvious that the nature of TV series has changed. Main characters are not mostly female anymore and the narrative does not focus on domestic issues. The task of many TV series today is to lead the viewers away from their own reality and problems. On the other hand they reach this by showing to the viewer situations and problems, that have never happened in their lives and that either show them, that their own problems are trivial or the opposite - they show them their dream reality.
In todays time of "liquid love" TV series are excape from reality of everyday relationships into the world of "happily ever after". Unlike the concept of top pocket relationship (Bauman, 2003: 21), where the basis for the relationship is a lot of rationality and less feelings, TV series keep the image of romantic love alive. They show the viewers their wildest dreams that in our "liquid modernity" (Bauman, 2003)are not possible, because they are not in agreement with emotional uncertainty and "transience of relationships" (Bauman, 2003). The essence of TV love is its permanence and indestructibility. The target is to show to the viewer that even over all the problems and nonfunctional relationships of the real world, it is them that can find the "true love" just like the main character.
Overall I want to focus on connection between romantic love and lack of emotional activity as a factor influencing the viewership of TV series.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK