Antické tradície v diele Johna Williama Waterhousea
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Antické tradície v diele Johna Williama Waterhousea |
---|---|
Název práce v češtině: | Antické tradice v díle Johna Williama Waterhouse |
Název v anglickém jazyce: | Classical Traditions in the Work of John William Waterhouse |
Klíčová slova: | viktoriánske Anglicko, antická mytológia, estetické hnutie, antická tradícia |
Klíčová slova anglicky: | Victorian England, classical mythology, Aesthetic Movement, classical tradition |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav pro klasickou archeologii (21-UKAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Bažant, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.06.2011 |
Datum zadání: | 09.06.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.08.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.08.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jan Bouzek, DrSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce si klade za cíl vyčlenit hlavní tematické okruhy v dílech J. W. Waterhouse, inspirovaných antikou, a porovnat výběr témat a okruhů s díly malířů, z nichž čerpal. V práci budou analyzována specifika, bude sumarizován a zhodnocen jedinečný přínos J. W. Waterhouse pro oživení antických tradic v 19. a na počátku 20. století. |
Seznam odborné literatury |
Catullus, The Poems of Catullus (prel. G. Lee), Oxford, Clarendon Press, 1990.
Cicero, Pro Caelio. In: Orations, Pro Caelio. De Provinciis Consularibus. Pro Balbo (prel. R. Gardner), Cambridge MA, Harvard University Press, 2005. Ovidius, Epistulae. In: Amores, Epistulae, Medicamina faciei femineae, Ars amatoria, Remedia amoris (ed. R. Ehwald), Leipzig, B. G. Teubner, 1907. Ovidius, Metamorphoses (ed. H. Magnus), Gotha, Friedrich Andreas Perthes, 1892. Suetonius, Lives of the Caesars, vol. 1, 2 (prel. J. C. Rolfe), Cambridge MA, London, Harvard University Press, 1989. Baldry, A. L. 1895: J. W. Waterhouse and his Work. In: Studio, vol. IV., 101-115. Baldry, A. L. 1908: Some Drawings by J. W. Waterhouse, R. A. In: Studio, vol. XLIV., 246-255. Baldry, A. L. 1911: Some Recent Work by Mr. J. W. Waterhouse, R. A. In: Studio, vol. LIII, 174-185. Baldry, A. L. 1917: The Late J. W. Waterhouse RA. In: Studio, vol. LXXI, 2-15. Barringer, T. – Prettejohn, E. (Eds.) 1989: Frederic Leighton: Antiquity, Renaissance, Modernity. New Haven and London. Barrow, R. J. 2001: Lawrence Alma-Tadema. London. Barrow, R. J. 2007: The Use of Classical Art and Literature by Victorian Painters, 1860 – 1912: Creating Continuity with the Traditions of High Art. Lewinston, NY, Queenston, Ontario, Lampeter, Wales. Blaikie, J. A. 1886: J. W. Waterhouse, A. R. A. In: Magazine of Art, vol. IX, 1-6. Buhrs, M. – Brandlhuber, M. T. (Ed.) 2009: Frederic Lord Leigthon, Painter and Sculptor of the Victorian Age. Munich. Bulwer-Lytton, E. 2011: The Last Days of Pompeii, New York. Carlyle, T. 1966: On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History. Lincoln. Carr, J. C. 1908: Some eminent Victorians: personal recollections in the world of art and letters. London. Collins, W. W. 1850: Antonina; or the Fall of Rome: A Romance of the Fifth Century. London. Cooke, P. 2008: Gustave Moreau and the Reinvention of History Painting. In: Art Bulletin, 90/3, 394-416. Cooley, W. H. 1904: The New Womanhood. New York. Djikstra, B. 1986: Idols of Perversity, Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-Siecle Culture. New York. Dolman, F. 1899: Illustrated Interviews: LXVIII. Sir Lawrence Alma-Tadema. In: Strand Magazine, 602-614. Gillet, P. 1990: The Victorian Painter’s World. Gloucester. Grigorian, N. 2009: European Symbolis in Search of Myth (1860-1910). Bern. Hobson, A. 1980: The Art and Life of John William Waterhouse, RA, 1849 – 1917. London. Hobson, A. 1989: J. W. Waterhouse, London. Huish, M. B. 1900: Greek Terracotta Statuettes. London. Jenkins, I. 1983: Frederic Lord Leighton and Greek Vases. In: The Burlington Magazine, vol. 125, No. 967, 597-605. Jenkyns, R. 1980: The Victorians and Ancient Greece. Cambridge. Kingsley, Ch. 1901: The Heroes or Greek Fairy Tales for my Children, New York. Little, Ch. E. 1934: The Authenticity and Form of Cato Saying “Carthago Delenda Est”. In: The Classical Journal, vol. 29, No. 6, 425-435. Liversidge, M. – Edwards, C. (Eds.): Imagining Rome: British Artists and Rome in the Nineteenth Century (exh. cat.). Bristol. Macaulay, T. B. 2011: The Lays of Ancient Rome. London. Marvick, A. B. 1994: The Art of John William Waterhouse: Eclecticism in Late Nineteenth-Century British Painting. New York. Merivale, P. 1969: Pan the Goat-God: His Myth in Modern Times. Cambridge. Palmer, D. H. 1981: A Short History of All Saints’ Anglican Church. Rome. Phytian, J. E. 1905: Hand-book of Paintings. Manchester. Prettejohn, E. 2007: The Art of the Pre-Raphaelites. London. Prettejohn, E. et al. (Ed.) 2008: J. W. Waterhouse: The Modern Pre-Raphaelite (exh. cat.). London. Rappaport, H. 2011: Magnificent Obsession: Victoria, Albert and the Death That Changed the Monarchy. London. Ruskin, J. 2006: The Queen of the Air: Being a Study of the Greek Myths of Cloud and Storm. London. Sketchley, R. E. D. 1909: J. W. Waterhouse, R. A. In: Art Annual, The Art Journal Christmas Number, 15. Smith, A. H. 1920: A Guide to the Department of Greek and Roman Antiquities in the British Museum. London. Swanson, V. G. 1977: Sir Lawrence Alma-Tadema: The Painter of the Victorian Vision of the Ancient World. London. Trippi, P. 2002: J. W. Waterhouse. London. Wildman, S. 1998: Edward Burne-Jones: Victorian Artist-Dreamer. New York. Wood, Ch. 1983: Olympian Dreamers: Victorian Classical Painters, 1860 – 1914. London. |
Předběžná náplň práce |
Práca si kladie za cieľ vyčleniť hlavné tematické okruhy v dielach J. W. Waterhousea inšpirovaných antikou a porovnať výber tém a okruhov s dielami maliarov, z ktorých čerpal. V práci budú analyzované špecifiká, sumarizovaný a zhodnotený jedinečný prínos J. W. Watehousea pre oživenie antických tradícií v 19. a na počiatku 20. storočia. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to define the main thematic areas in the work of J. W. Waterhouse inspired by the antique period and to compare the selection of themes and areas with the works of other painters that influenced him. We will analyse the peculiarities and also summarise and evaluate the unique contribution of J. W. Waterhouse to revival of the ancient traditions in the 19th and at the beginning of the 20th century. |