Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide
Název práce v češtině: Syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivni komplementace: analýza sloves blame a provide
Název v anglickém jazyce: Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide
Klíčová slova: ditranzitivní komplementace, SVOiOprep, SVOdOprep, vypuštění předmětu, aktuální členění větné, kontextuální zapojenost/vypojenost předmětu, sémantika předmětu, životnost předmětu,
Klíčová slova anglicky: ditransitive complementation, SVOiOprep, SVOdOprep, object omission, FSP, context-dependence/independence, semantics of the object, animateness of the object
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.05.2011
Datum zadání: 30.05.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 16.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2013
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. doc. PhDr. Libuše Dušková, DrSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá anglickými ditranzitivními slovesy, která jsou doplněna předmětem přímým a předmětem předložkovým. Jsou zkoumána slovesa, u kterých oba předmětové aktanty mohou mít formu jak přímého, tak předložkového předmětu (např. to provide sb with sth vs. to provide sth for sb). Práce zkoumá pořadí obou předmětů především v závislosti na jejich realizaci, tj. substantivní nebo pronominální. Možnosti realizace jsou: oba předměty substantiva, oba předměty zájmena, konfigurace substantivum – zájmeno a konfigurace zájmeno – substantivum. Práce zkoumá pozici obou předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Řazení předmětů je ovlivněno dvěma principy. Podle prvního principu bývají předměty řazeny podle základního rozložení výpovědní dynamičnosti („principle of end-focus”). Druhý princip lze charakterizovat jako princip postpozice rozvitějších větných členů („principle of end-weight”). Tato práce si klade za cíl zjistit, zda jsou předměty řazeny v souladu s těmito principy, nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory.
Metodologicky je práce založena na získání 200 příkladů dvou předem určených anglických ditranzitivních sloves – blame a provide (tj. 100 příkladů pro každé sloveso) pomocí Britského národního korpusu (BNC). V první fázi je u každého příkladu stanovena realizace předmětů s celkovou statistikou, které realizační formy jsou nejčetnější, následně je porovnána pozice předmětů v závislosti na jejich realizaci. V další fázi je určena aktuálněčlenská funkce obou předmětů. Z faktorů určujících aktuálněčlenskou funkci větného členu, v případě ditranzitivní komplementace, hraje největší roli okolní kontext. Zvláštní pozornost je proto věnována kontextové zapojenosti / nezapojenosti obou předmětů. Předměty v ditranzitivních konstrukcích jsou dále zkoumány i z hlediska sémantického a je určeno, zda podstatná jména, vstupující do konstrukcí jako předměty, jsou si sémanticky blízká a lze je zařadit do skupin se společným jmenovatelem.
Seznam odborné literatury
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman

Brůhová G. (2010) Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show. PhD. Thesis. Prague: Charles University.

Dušková, L. (2004) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia

Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication University Press. Cambridge.

Firbas, J. (1995): ‘Retrievability span in functional sentence perspective’. Brno Studies in English 21, pp. 17-45.

Huddleston a Pullum (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: University Press

Mukherjee, J. (2005) English Ditransitive Verbs: Aspects of Theory, Description and a Usage-based Model. Amsterdam – New York: Rodopi

Quirk et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman: Harlow.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK