Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide
Název práce v češtině: | Syntaktické, sémantické a aktuálněčlenské aspekty ditranzitivni komplementace: analýza sloves blame a provide |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of blame and provide |
Klíčová slova: | ditranzitivní komplementace, SVOiOprep, SVOdOprep, vypuštění předmětu, aktuální členění větné, kontextuální zapojenost/vypojenost předmětu, sémantika předmětu, životnost předmětu, |
Klíčová slova anglicky: | ditransitive complementation, SVOiOprep, SVOdOprep, object omission, FSP, context-dependence/independence, semantics of the object, animateness of the object |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.05.2011 |
Datum zadání: | 30.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. doc. PhDr. Libuše Dušková, DrSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá anglickými ditranzitivními slovesy, která jsou doplněna předmětem přímým a předmětem předložkovým. Jsou zkoumána slovesa, u kterých oba předmětové aktanty mohou mít formu jak přímého, tak předložkového předmětu (např. to provide sb with sth vs. to provide sth for sb). Práce zkoumá pořadí obou předmětů především v závislosti na jejich realizaci, tj. substantivní nebo pronominální. Možnosti realizace jsou: oba předměty substantiva, oba předměty zájmena, konfigurace substantivum – zájmeno a konfigurace zájmeno – substantivum. Práce zkoumá pozici obou předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Řazení předmětů je ovlivněno dvěma principy. Podle prvního principu bývají předměty řazeny podle základního rozložení výpovědní dynamičnosti („principle of end-focus”). Druhý princip lze charakterizovat jako princip postpozice rozvitějších větných členů („principle of end-weight”). Tato práce si klade za cíl zjistit, zda jsou předměty řazeny v souladu s těmito principy, nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory.
Metodologicky je práce založena na získání 200 příkladů dvou předem určených anglických ditranzitivních sloves – blame a provide (tj. 100 příkladů pro každé sloveso) pomocí Britského národního korpusu (BNC). V první fázi je u každého příkladu stanovena realizace předmětů s celkovou statistikou, které realizační formy jsou nejčetnější, následně je porovnána pozice předmětů v závislosti na jejich realizaci. V další fázi je určena aktuálněčlenská funkce obou předmětů. Z faktorů určujících aktuálněčlenskou funkci větného členu, v případě ditranzitivní komplementace, hraje největší roli okolní kontext. Zvláštní pozornost je proto věnována kontextové zapojenosti / nezapojenosti obou předmětů. Předměty v ditranzitivních konstrukcích jsou dále zkoumány i z hlediska sémantického a je určeno, zda podstatná jména, vstupující do konstrukcí jako předměty, jsou si sémanticky blízká a lze je zařadit do skupin se společným jmenovatelem. |
Seznam odborné literatury |
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman
Brůhová G. (2010) Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show. PhD. Thesis. Prague: Charles University. Dušková, L. (2004) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication University Press. Cambridge. Firbas, J. (1995): ‘Retrievability span in functional sentence perspective’. Brno Studies in English 21, pp. 17-45. Huddleston a Pullum (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: University Press Mukherjee, J. (2005) English Ditransitive Verbs: Aspects of Theory, Description and a Usage-based Model. Amsterdam – New York: Rodopi Quirk et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman: Harlow. |