Výchovné metody mongolských kočovníků. Zvyklosti ve vybraných lokalitách
Název práce v češtině: | Výchovné metody mongolských kočovníků. Zvyklosti ve vybraných lokalitách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Educational Methods of Mongolian Nomads. Habitual practice in selceted localities |
Klíčová slova: | Mongolsko, etnopedagogika, mongolština, moderní technologie, pastevectví |
Klíčová slova anglicky: | Mongolia, ethnopedagogy, mongolian language, modern technologies, pastoralism |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav asijských studií (21-UAS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Alena Oberfalzerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.04.2011 |
Datum zadání: | 07.01.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 28.01.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.01.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Zikmundová, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Jugder Luvsandorj |
Zásady pro vypracování |
Práce bude navazovat na provedený terénní výzkum studenta „Volný čas pasteveckých dětí předškolního věku v Mongolsku“ realizovaný ve školním roce 2009/2010 během studijního pobytu v Mongolsku. Student se zaměří na oblasti Naiman nuur v O'vorhangai ajmaku a C'uluut bag v oblasti Arhangai ajmaku, kde provede sérii terénních výzkumů metodou volně strukturovaného rozhovoru a metodou pozorování. Na látku se zaměří především z hlediska etnopedagogického, kdy se bude zaobírat současným stavem tradičních výchovných metod pastevců. Vezme v potaz názory starých lidí pasteveckých komunit, dnešních rodičů a v práci také bude interpretaci hry a chování současných dětí.
Student vychází ze situace, kdy se na dnešním mongolském venkově rapidně mění způsob života, kvůli větší dostupnosti moderních technologií (jako solární panely a televizory), ale také značné rozšířenosti ruského systému internátních škol, které děti odlučují od jejich rodinného prostředí. Práce nastíní současný stav tradičních výchovných metod ve výše zmíněných lokalitách a zároveň se pokusí poukázat na to, jak tento stav souvisí s vlastní kulturní identifikací pastevce a dětí v mongolské stepi. |
Seznam odborné literatury |
Ong, Walter, Technologizace Slova. Praha: Karolinum, 2006.
Жуковская, Н.Л., Кочевники Монголии (Kočovníci Mongolska). Москва: Восточная литература РАН,2002. Арьяасүрэн,Ч., Ёс заншилын тайлбар толь (Výkladový slovník zvyků a tradic). Улаанбаатар, 1992. Сүхбат, Ш., Монголчуудын сурган хүмүүжүүлэх өв уламжлал (Pedagogické dědictví Mongolů). Улаанбаатар: Содпресс, 2009. Mongγol kelen-u toli (Slovník Mongolského jazyka), Kökeqota: Üibür mongγol-un arad-un keblel-un qoriy-a,1999. Sayincogtu, V., Temdeg-ün soyol (Kultura znamení a předzvěstí). Kökeqota, 1999 |