Postoje posluchačů vůči mluvčím s vybranými řečovými vadami
Název práce v češtině: | Postoje posluchačů vůči mluvčím s vybranými řečovými vadami |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Listener's attitudes towards speakers with speech impairments |
Klíčová slova: | řečová vada, postoj, dojem, evaluace |
Klíčová slova anglicky: | speech impairment, attitude, impression, evaluation |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Fonetický ústav (21-FU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.04.2011 |
Datum zadání: | 29.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.08.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vypracuje přehled současných přístupů k problematice postojů posluchačů vůči mluvčím vytvářené na základě charakteristik řeči, a to jednak s ohledem na metodologii zkoumání, jednak také s ohledem na typy sledovaných atributů řeči, např. řečové vady. Dále prostuduje problematiku řečových vad v češtině. Dosavadní výsledky bádání a metodologické přístupy kriticky zhodnotí. Těžištěm práce bude materiálová studie, v níž studentka zmapuje postoje českých posluchačů vůči mluvčím češtiny s vybranými řečovými vadami. K tomuto účelu využije Pražský fonetický korpus, z něhož vybere nahrávky cca 16 mluvčích, a to s vadami i bez nich. Práce se zaměří na dvě až tři kategorie řečových vad. Hlavním kritériem výběru mluvčích přitom bude vzájemná podobnost jejich hlasů. Následně studentka sestaví poslechový test, který bude obsahovat také kontrolní položky. Současně s poslechovým testem studentka vypracuje dotazník, kterým se vhodně volenými a předem odpilotovanými otázkami nepřímo pokusí zjistit reálné postoje českých posluchačů vůči vybraným mluvčím, resp. jejich řečovým vadám. Poslechový test pustí homogenní skupině o cca 40-60 respondentech. Výsledky dotazníkového šetření následně statisticky zpracuje. Výsledkem práce bude kromě spolehlivého popisu cílové oblasti (viz název práce) i formulace hypotéz pro další výzkum. |
Seznam odborné literatury |
Brennan, E. M. – Brennan, J. S. (1981). Measurements of Accent and Attitude Toward Mexican-American Speech. In: Journal of Psycholinguistic Research Vol. 10 No. 5. Plenum Publishing Corporation. Campbell-Kibler, K. (2007). Accent, (ing), and the Social Logic of Listener Perceptions. In: American Speech Vol. 82. American Dialect Society. Cavanaugh, J. R. (2005). Accent matters: Material consequences of sounding local in northern Italy. In: Language & Communication 25. Elsevier Ltd. Dvořák, J. (1998). Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Dvořák, J. (1999). Slovní patlavost. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. Edwards, J. (1999). Refining Our Understanding of Language Attitudes. In: Journal of Language and Social Psychology 18. University of Texas Austin. Grunwell, P. (1987). Clinical Phonology. London: Croom Helm. Klenková, J. (1998). Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido. Krahulcová, B. (2007). Dyslalie/patlavost. Praha: Beakra. Pouplier, M. – Goldstein, L. (2005). Asymmetries in the perception of speech production errors. In: Journal of Phonetics 33. Elsevier Ltd. Ray, G. B. – Zahn, C. J. (1999). Language Attitudes and Speech Behavior: New Zealand English and Standard American English. In: Journal of Language and Social Psychology 18. University of Texas Austin. Ryan, E. B. – Carranza, M. A. (1975). Evaluative Reactions of Adolescents Toward Speakers of Standard English and Mexican American Accented English. In: Journal of Personality and Social Psychology Vol. 31 No 5. University od Notre Dame. Smith, B. L. – Brown, B. L. – Strong, W. J. – Rencher, A. C. (1975). Effects of Speech Rate on Personality Perception. In: Language & Speech. Kingston Press Ltd. Vyštejn, J. (1991). Vady výslovnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. |