Psycholingvistický a pragmalingvistický přístup ke komunikaci žáků 1. stupně
Název práce v češtině: | Psycholingvistický a pragmalingvistický přístup ke komunikaci žáků 1. stupně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psycholinguistic and pragmalinguistic accession to communication of pupils of the first up to the fifth classroom |
Klíčová slova: | psycholingvistika, komunikace, pragmalingvistika, pragmatika, vývojová psychologie, analýza, žáci |
Klíčová slova anglicky: | psycholinguistics, communication, pragmalinguistics, pragmatics, evolutional psychology, analysis,pupils |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.04.2011 |
Datum zadání: | 27.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části se zaměří na charakteristiku pragmalingvistického a psycholingvistického přístupu ke komunikaci obecně; oba podhledy budou porovnány, budou představena specifika pragmalingvistické a psycholingvistické analýzy textu. Diplomantka s použitím odborné literatury hlavně z odvětví vývojové psychologie popíše charakteristické rysy kognitivního vývoje dětí mladšího školního věku.
Empirická část práce vychází z analýzy komunikace dané věkové skupiny. Porovnána a interpretována budou data získaná pragmalingvistickou a psycholingvistickou analýzou autentických textů. V závěru práce autorka popíše výhody/nevýhody obou typů analýzy. |
Seznam odborné literatury |
Bates, E.: Language and Kontext. The Acquisition of Pragmatics. New York: Academic Press, 1976.
Gavora P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. Grepl, M. – Karlík, P.: Komunikativní funkce výpovědi. In: Skladba spisovné češtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Hirschová, M.: Pragmatika v češtině. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Hirschová, M.: Interpersonální komunikace ve stabilizovaných malých skupinách. In: Slovo a slovesnost 48, 1987, s. 81 – 97. Kasíková, H.: Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum, 2001. Kořenský, J.: Teoretická jazykověda a komunikačně orientovaný výzkum řeči. In. Slovo a slovesnost 53, 1992, s. 97 – 103. Kořenský, J. a kol.: Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. Skripta. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1999. Kořenský, J.: Obecná teorie interpretačních procesů a řečová komunikace. In. Slovo a slovesnost 49, 1988, s. 131 – 134. Koťátko, P.: Význam a komunikace. Praha: Filosofia, 1998. Kučera, M.: Školní etnografie : přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992. Leech, G. N. Principles of Pragmatics. London: New York, 1983. Maršálová, L.: Psycholingvistická analýza vývinu lexiky. Bratislava, 1982. Nebeská, I.: Úvod do psycholingvistiky. Praha: H &H, 1992. Nebeská, I.: K některým tendencím v modelování řečové komunikace. In. Slovo a slovesnost 53, 1922, s. 122 – 129. Nekula, M.: Deminutiva a zdvořilost. In. Hladká, Z. – Karlík, P. (eds.): Čeština - univerzália a specifika. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. Novák, J. – Pstružinová, J.: Verbální složka intelektové schopnosti žáků. Praha: Academia, 1982. Piaget, J. - Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. Trpišovská, D.: Vývojová psychologie pro studenty učitelství. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 1998. Vygotskij, L., S.: Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. |