Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy
Název práce v češtině: | Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cooperative forms of learning and their use in the upper elementary school |
Klíčová slova: | kooperace, spolupráce, skupinová práce, metody výuky, formy výuky, základní škola |
Klíčová slova anglicky: | Cooperation, team work, teaching methods, teaching forms, elementary school |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.04.2011 |
Datum zadání: | 06.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 17.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Pelikán, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Na prvních stranách jsem se pokusila teoreticky zpracovat problematiku kooperace a jejího využití z několika různých hledisek. Neopomenula jsem také vymezení stěžejních pojmů. Kooperací jako takovou se ve společnosti zabývá nespočet vědních odvětví jako například sociologie, politologie, psychologie, ale i ekonomie, ekologie a v neposlední řadě didaktika a pedagogika jako taková. Základem pro můj výzkum bylo znát co nejvíce teoretických pohledů na kooperativní formy výuky. Aby zmapování dostupných poznatku o kooperativním učení a vyučování mělo nějaký smysl, součástí práce je i empirická část, která popisuje výzkumné šetření zaměřené na kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy a to od teoretické přípravy výzkumu, až po vlastní provedení výzkumu a vyhodnocení sebraných dat.V závěru práce jsem se pokusila vytvořit alespoň nepatrný přehled mnou osvědčených metod, které sama v praxi využívám a které se během výzkumu ukázaly jako vhodné.Celá práce by měla sloužit jako dostupný prostředek pro všechny pedagogy, kteří nemají čas zevrubně se věnovat problematice kooperativních metod a zároveň jako ukázka inovativního přístupu k formám výuky jako takové. |
Seznam odborné literatury |
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 2. Praha: Portál, 1996, 289 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8083-9.
ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4719-740. JOHNSON, David and Roger JOHNSON. Learning together and alone – Cooperativ,competitive, and individualistic learning, 4. Vyd. Needham Heights: A Paramount, 1994, 292 s. ISBN 0-205-15575-8 H55759 KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 179 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola: teoretické a praktické problémy. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-807-3677-121. KASÍKOVÁ, Hana a Josef VALENTA. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování: (pohledy pedagogické). 1. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994, 56 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-901-6600-8. KASÍKOVÁ, Hana. Výuka v kooperativních strukturách. In: Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2012-03-12]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14191/vyuka-v-kooperativnich-strukturach-.html/#komentare_body MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-731-5039-5. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-717-8681-0. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 80-736-7047-X. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-807-3674-168. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-858-6633-1. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4717-340. |