Klima školní třídy
Název práce v češtině: | Klima školní třídy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Climate in the classroom |
Klíčová slova: | školní klima,interakce,vliv učitele,diagnostika, styl řízení,pedagogický přístup,kompetence, status,oblíbenost, míra vlivu,pozice a role,preference, sociální skupina,sociální klima, atmosféra |
Klíčová slova anglicky: | school climate, interaction, influence of teachers, diagnosis, management style, teaching approach, competence, status, popularity, degree of influence, position and role, preferences, social group, social climate, the atmosphere |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.04.2011 |
Datum zadání: | 06.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměří na obsahové vymezení pojmu školní klima a následné charakteristiky determinant s ním souvisejících. Bude se jednat především o analýzu sociálního klimatu školní třídy a následně i faktorů, které se na daném klimatu podílejí. Zmiňované mechanismy participující na tvorbě školního klimatu budou blíže analyzovány zejména z hlediska jeho bezprostředních aktérů, tedy učitele a žáků. Dále se v této části práce budu zabývat vymezením a bližším popisem přístupů ke zkoumání sociálního klimatu s rozborem konkrétních diagnostických metod. Uvedu i rámcové vymezení výsledků dosavadní výzkumné činnosti a to jak domácích, tak i zahraničních výzkumů ve výše zmiňované oblasti. V závěru teoretické části bych ráda uvedla vlastní význam třídního klimatu společně s možným využitím poznatků o něm a způsoby jeho ovlivňování. Praktická část bude věnována diagnostice klimatu školních tříd na vybraných školách regionu. Bude se jednat se určitý vhled do kvality sociálního života školní třídy prostřednictvím zvolených diagnostických metod. Cílem výzkumu bude zmapování klimatu vybraných školních tříd s důrazem na kvalitativní zkoumání. Obsahem praktické části bude tudíž seznámení s použitou diagnostickou metodou, samotný popis výzkumu, analýza výsledků výzkumu a interpretace závěrů v kompilaci s původními hypotézami a osobními stanovisky. |
Seznam odborné literatury |
Cangelosi, J., S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce, Praha, Portál 1994 Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování, Praha, Univerzita Karlova 1993 Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2001 Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I., České Budějovice, Pedagogická fakulta JU 2000Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia, Bratislava, JASPIS 1991Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál 1997 Grecmanová, H.: Problematika posuzování školního klimatu, Pedagogická orientace, 1997, č. 1, s. 17 - 25 Havlínová, M. a kol: Jak měnit a rozvíjet vlastní školu?, Praha, Agentura Strom, 1994Havlínová, M., Kopřiva P., Mayer I., Vildová Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole, Praha, Portál 1998 Holoušová, D. a kol.: Základy pedagogiky I., Olomouc, Univerzita Palackého 1995 Hrabal, V.: Pedagogicko psychologická diagnostika žáka, Praha, SPN 1989 Hrabal, V.: Sociální psychologie pro učitele (Vybraná témata) II., Praha, Pedagogická fakulta UK 1992 Jílková, D.: Jak se žije dětem v našich třídách?, Moderní vyučování, 9, 2003, č. 7, s. 6-8Kalhous, Z., Obst, O. a kol .: Školní didaktika, Praha, Portál 2002Karnsová, M .: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, Portál 1995Klapilová, S.: Kapitoly ze sociální pedagogiky, Olomouc, Univerzita Palackého 2001 Klusák, M. : Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě, Pedagogika, 44, 1994, č. 1, s. 61-67 Kramulová, D.: Ve kterých školách je bezpečnější klima?, Rodina a škola, 49, 2002, č.10, s.14-15 Kramulová, D.: Sociální klima ve třídě, Rodina a škola, 42, 1995, č. 6, s. 6 Kudelová, A.: Tvorba bezpečného sociálního klimatu ve škole podporující zdraví, Učitelské listy, 10, 2002/2003, č. 8, s. 19 - 20 Lašek, J.: Jak měřit sociální klima třídy?, Pedagogická revue, 43, 1991, č.6, s. 401-410 Lašek, J.: Kapitoly ze sociální psychologie, Hradec Králové, Gaudeamus 2003 Lašek, J.: Komunikační klima ve středoškolské třídě, Pedagogika, 44, 1994, č. 2, s. 155-162 Lašek, J.: Prvé zkúsenosti s meraním klímy v škole a v učíťelskom zbore, Pedagogická revue, 47, 1994, č. 1/2, s. 43-50 Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy, Hradec Králové, Gaudeamus 2001 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole, Brno, Masarykova univerzita 1995 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole, Praha, SPN 1990 Mareš, J., Lašek, J.: Známe sociální klima ve výuce?, Výchova a vzdělání, 1, 1990/1991, č. 4, s. 173-176 Medíková, O.: Zákulisí komunikace, Informatorium, 5, 1998, č. 4, s. 6 Naar, D.: Přínosy a nesnáze tmelení pedagogického sboru, Učitelské listy, 11, 2003/2004, č. 8, s. 11 Petty, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 2002 Pol, M.: Těžko uchopitelná a přece rozhodující, Učitelské listy, 10, 2002/2003, č. 6, s. 13 Pražská skupina školní etnografie: Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu, Praha, Ústav pedagogických a psychologických výzkumů Pedagogické Fakulty Univerzity Karlovy 1995Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 2002 Průcha, J.: Učební klima ve třídě, Pedagogický výzkum, 1988, č. 1, s. 5 -23 Přadka, M., Knotová, D., Faltýsková, J.: Kapitoly ze sociální pedagogiky, Brno, Masarykova univerzita 1999Řezáč, J.: Sociální psychologie, Brno, PAIDO 1998 Samuhelová, M.: Komunikačná klíma – jako problém výskumný a reálný, Pedagogické interakce a komunikace, Sborník příspěvků 3. celostátního semináře – H.K 9. září 19991, Hradec Králové, Gaudeamus, 1991, s. 85 - 90 Souček, D.: Škola snů - před deseti lety a dnes, Rodina a škola, 2002, 49, č. 11, s. 14 -15 Tomanová, D.: Jak utvářet pozitivní klima v Mš, Informatorium 3-8, 2003, 10, č. 7, s. 11-13 Vykopalová, H.: Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování, Olomouc, Univerzita Palackého 1992 |