Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura a současná média ve výtvarné výchově a vzdělávání u dětí předškolního věku, se zaměřením na reklamu
Název práce v češtině: Vizuální kultura a současná média ve výtvarné výchově a vzdělávání
u dětí předškolního věku, se zaměřením na reklamu
Název v anglickém jazyce: Visual culture and contemporary media in art education
of preschool children with emphasis on advertisement
Klíčová slova: výtvarná výchova, mateřská škola, reklama, vnímání reklamy, média, vizuální kultura, didaktická řada, výtvarné zpracování reklamy, dotazníkové šetření
Klíčová slova anglicky: Art lessons, nursery school (kindergarten), advertisement, perception of advertisement, media, visual culture, didactical set, art processing of advertisement, questionnaire
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.04.2011
Datum zadání: 03.04.2011
Datum a čas obhajoby: 27.05.2011 00:00
Místo konání obhajoby: UK PedF
Datum odevzdání elektronické podoby:08.04.2011
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2011
Předmět: výsledek diplomové práce (OSZD001)
Oponenti: Mgr. Karla Cikánová
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce se studentka bude zabývat:
a) charakteristikou výtvarného projevu a vizuální percepce z hlediska vývojové psychologie dětí předškolního věku.
b) významem a vlivem médií a reklamy na proces výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku se zaměřením na vzdělávání ve výtvarné výchově (využije informací ze svého šetření a z nastudované odborné literatury).
c) produkcí vizuální kultury a důsledky „konzumace“ reklamy na vznik dětského názoru, postoje a vizuální preference. (využije informací ze svého šetření a z nastudované odborné literatury).
Studentka navrhne a otestuje didaktický projekt na téma reklamy. Tento pojme jako převážně kvalitativně zaměřený pedagogický akční výzkum, tak jak o něm hovoří například Mc Bride (1995), kde pomocí různých výzkumných metod (dotazník, rozhovor, pozorování, reflektivní bilance a konceptová analýza) a výuky výtvarné výchovy, prozkoumá vizuální preference dětí ve své třídě, schopnost žáků kriticky reflektovat a hodnotit reklamu či jiné mediální sdělení.
Rozsah textu (NS): cca 60 stran
Rozsah výtvarných prací: 2-3 výtvarně-didaktické postery
Seznam odborné literatury
BARROW, J. D.; Teorie všeho. Praha: 1996.
BARROW, J. D.; Vesmír plný umění. Brno: Jota, 2000.
BENOIST, L.; Znaky, symboly a mýty. Praha: Victoria Publishing, 1995.FINK, E.; Hra jako symbol světa. Praha: 1993.
HUBÍK, S.; Postmoderní kultura. Olomouc: 1991.
FLUSSER, V.; Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
FLUSSER, V.; Moc obrazu. Praha: Výtvarné umění, 1996.
HOGENOVÁ, A.; Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2002.
KELLER, J.; Hodnoty pro budoucnost. Praha: GplusG, 1996.
KIERKEGAARD, S.; Současnost. Praha: 1969.
KOUKOLÍK, F.; Mozek a jeho duše. 1. vyd. Praha: Makropulos 1997. ISBN 80-901776-1-1.
MCBRIDE, R. Úvod do kvalitativního výzkumu. Průvodce pro učitele. Liberec : Technická univerzita Liberec, Fakulta Pedagogická, 1995. ISBN 80-7083-183-9.
McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991.
McLUHAN, M.; Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.
MONACO, J.; Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004.
PRAVDOVÁ, M.; Mc Donald´s - tak trochu jiná kultura., Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2006
ZUSKA, V. (ed.): Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0540-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK