Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztahy mezi dětmi v mateřské škole
Název práce v češtině: Vztahy mezi dětmi v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Relationships between children
Klíčová slova: Socializace dítěte,Sociální vztahy,Volná hra,Vazby mezi vrstevníky vznikající při hře,Sociální učení a sociální rozvoj,Dětská skupina,Dítě a ten druhý
Klíčová slova anglicky: Socialization of the child,Social relationships,Free game,Emerging links between peers during play,Social learning and social development,Children’s group,Child and the other
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.03.2011
Datum zadání: 26.01.2012
Datum a čas obhajoby: 20.09.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Praha
Datum odevzdání elektronické podoby:14.06.2012
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2012
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část se zaměří na vývoj potřeby sociálních vztahů u předškolního dítěte,( k pečovatelské osobě, k úzké rodině, k širší rodině, k vrstevníkům), uvede názory na dětská kamarádství (např. Říčan, Vágnerová). Přiblíží základní pojetí osobnostního modelu předškolního vzdělávání a jeho sociálního rozměru - kultivace vzájemných vztahů v dětské skupině. Uvede charakteristické vztahy vznikající ve volné hře dětí, kde se spontánně projevuje emocionalita a vznik užších vazeb mezi vrstevníky.
V praktické části bude základním problémem k řešení zjišťování, jak dalece jsou vztahy mezi dětmi tak proměnlivé a krátkodobé jak se uvádí v literatuře, a v jakém poměru jsou proměnlivé vztahy mezi vrstevníky a vztahy trvalejšího charakteru. Autorka zformuluje v těchto souvislostech cíle. Bude například zjišťovat pozitivní trvalejší vztahy a negativní vztahy dětí vůči vybraným jednotlivcům nebo všem dětem v dětských skupinách, a to prostřednictvím dotazníků pro učitele. Dále tzv. sociální dominance některých dětí (zjištění u učitelek i v rozhovorech s dětmi). Autorka bude také pozorovat děti z vybraných tříd při volné hře a bude sledovat aktuální projevy dětských vztahů. Dotazník učitelek může být kvantifikován, ale těžiště zjišťování bude mít kvalitativní charakter.Studentka si vyzkouší připravit, realizovat a reflektovat program pro posílení sociálních vztahů ve třídě MŠ. Závěr se bude zabývat splněním cílů a zobecněním zjištěných poznatků o dynamice vztahů v dětské skupině předškolních dětí.


Seznam odborné literatury
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Portál, 1999.
Lamgmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999.
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 1997, 2005.
Hoskovcová, S., Ryntová,L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Grada, 2009.
Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005.
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008.
Šulová, L. Dítě předškolního věku a jeho svět. Praha: Karolinum 2003
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál 2002
Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK