Vztahy mezi dětmi v mateřské škole
Název práce v češtině: | Vztahy mezi dětmi v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationships between children |
Klíčová slova: | Socializace dítěte,Sociální vztahy,Volná hra,Vazby mezi vrstevníky vznikající při hře,Sociální učení a sociální rozvoj,Dětská skupina,Dítě a ten druhý |
Klíčová slova anglicky: | Socialization of the child,Social relationships,Free game,Emerging links between peers during play,Social learning and social development,Children’s group,Child and the other |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.03.2011 |
Datum zadání: | 26.01.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2012 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část se zaměří na vývoj potřeby sociálních vztahů u předškolního dítěte,( k pečovatelské osobě, k úzké rodině, k širší rodině, k vrstevníkům), uvede názory na dětská kamarádství (např. Říčan, Vágnerová). Přiblíží základní pojetí osobnostního modelu předškolního vzdělávání a jeho sociálního rozměru - kultivace vzájemných vztahů v dětské skupině. Uvede charakteristické vztahy vznikající ve volné hře dětí, kde se spontánně projevuje emocionalita a vznik užších vazeb mezi vrstevníky.
V praktické části bude základním problémem k řešení zjišťování, jak dalece jsou vztahy mezi dětmi tak proměnlivé a krátkodobé jak se uvádí v literatuře, a v jakém poměru jsou proměnlivé vztahy mezi vrstevníky a vztahy trvalejšího charakteru. Autorka zformuluje v těchto souvislostech cíle. Bude například zjišťovat pozitivní trvalejší vztahy a negativní vztahy dětí vůči vybraným jednotlivcům nebo všem dětem v dětských skupinách, a to prostřednictvím dotazníků pro učitele. Dále tzv. sociální dominance některých dětí (zjištění u učitelek i v rozhovorech s dětmi). Autorka bude také pozorovat děti z vybraných tříd při volné hře a bude sledovat aktuální projevy dětských vztahů. Dotazník učitelek může být kvantifikován, ale těžiště zjišťování bude mít kvalitativní charakter.Studentka si vyzkouší připravit, realizovat a reflektovat program pro posílení sociálních vztahů ve třídě MŠ. Závěr se bude zabývat splněním cílů a zobecněním zjištěných poznatků o dynamice vztahů v dětské skupině předškolních dětí. |
Seznam odborné literatury |
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Portál, 1999.
Lamgmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1999. Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Portál, 1997, 2005. Hoskovcová, S., Ryntová,L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Grada, 2009. Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. Šulová, L. Dítě předškolního věku a jeho svět. Praha: Karolinum 2003 Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál 2002 Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. |