Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměna postavení dítěte ve společnosti: mizející nebo nevinné dětství?
Název práce v češtině: Proměna postavení dítěte ve společnosti: mizející nebo nevinné dětství?
Název v anglickém jazyce: Changes of children’s status in society: disappearance of childhood or childhood innocence?
Klíčová slova: dětství, společnost, socializace, nevinnost dětství, mizející dětství, společenské postavení
Klíčová slova anglicky: childhood, society, socialization, innocence of childhood, disappereance of childhood, social status
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.03.2011
Datum zadání: 04.03.2011
Datum a čas obhajoby: 13.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2011
Oponenti: Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude skládat ze dvou hlavních částí. V teoretické části nejprve vymezím pojem dětství, proměnu významu dětství. Dále se budu věnovat změně postavení dítěte ve společnosti z historického pohledu. Zde tedy bude mít práce tři podkapitoly věnované tradiční, moderní a postmoderní společnosti.V této části se budu věnovat proměnám sociálního postavení dítěte, proměnám sociálních vztahů v rodině, v neposlední řadě také změně přístupu institucí k dětem. Chtěla bych potvrdit myšlenku, že instituce stále častěji přebírají zodpovědnost za péči o děti. V části věnované analýze kvalitativního výzkumu, budu čerpat z narativních rozhovorů na téma dětství se třemi generacemi žen. Bude se jednat o ženy jejichž dětství probíhalo ve 40. letech, dále o jejich dcery, jejichž dětství probíhalo v 60. a 70. letech, a o jejich vnučky, které prožívaly dětství v 80. a 90. letech. Z analýzy bych ráda získala informace o změnách ve vnímání dětství a dětí samotných. Cílem mé práce by mělo být komplexněji zmapování vývoje postavení dítěte ve společnosti, jak se změnila úloha dítěte v rodině, jakým způsobem se proměnil vztah rodič a dítě, jak se staví k dětem instituce společnosti. Pozornost bych ráda věnovala i genderovým nerovnostem a dětské práci. Mým cílem by tedy měla být ucelená práce o postavení dítěte ve společnosti
Seznam odborné literatury
ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. 439s.
ALANEN, Leena. Rethinking Childhood. Acta Sociologica. 1988, 31, 53, s. 53-67. Dostupný také z WWW: <http://asj.sagepub.com/content/31/1/53>.
ALANEN, Leena. Vision of a social theory of childhood. Childhood, 7, s. 493-505 .
ARIÉS, Philippe. Centuries of Childhood. New York: Knopf, 1962. 447 s. ISBN 978-0-o394-70286-5.
BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné modernitě. 2004. 431 s. ISBN 80-86429-32-6.
BELOTTI, E. G. Hra, hračky a dětská literatura. Aspekt. 2002, 2, s. 22-30
BERGER, L. P. LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 216 s. ISBN 80-85959-46-1.
BÍLEK, A. P. Barthesovy Mytologie jako cesta k dekonstrukci mytologizací. In BARTHES, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. s.159-163. ISBN 80-86569-73-X.
BLÁHA, I. A. Sociologie dětství. Praha: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946. 237 s.
BÜHLER-NIEDERBERGER, Doris. Introduction : Childhood Sociology : Defining the State of the Art and Ensuring Reflection. Current Sociology . 2010a, 58,
BÜHLER-NIEDERBERGER, Doris. Childhood Sociology in Ten Countries : Current Outcomes and Future Directions.Current Sociology. 2010b, 58(2), s. 369–384. Dostupný také z WWW: <http://csi.sagepub.com/content/58/2/369<.
CORSARO, William. The sociology of childhood. Thousand Oaks, CA: Pine Forge
Press, 2005. 304 s. ISBN 978-0-7619-8751-2.
CUNNINGHAM, Hugh. Children and Childhood in Western Society since 1500. London: Longman, 2005. 213 s. ISBN 0-582-23854-4.
DOPITA, M. SKOPALOVÁ, J. Politika v životě dětí. In NOSÁL, Igor, et al. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister,2004. s. 153- 167. ISBN 80-86598-80-2.
ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. 390 s. ISBN 80-7203-380-8
FISCHER-ROSENTHAL, W. / ROSENTHAL, G. (2001): Analýza narativně-biografických rozhovorů. Biograf, 24, 34 odst.
<http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v2402>
GOFFMAN, Erving, Stigma: Poznámky k problémům zvládání narušené identity. Praha: SLON, 2003. 167 s. ISBN 80-86429-21-0.
GIDDENS, Antohony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 596 s. ISBN 80-7203-124-4.
GIDDENS, Antohony. Důsledky modernity. Praha: Slon, 2003. 158 s. ISBN 978-80-7419-035-3.
HAŠKOVÁ, H.; ZAMYKALOVÁ, Z. Mít děti - co je to za normu? Čí je to norma?. Biograf. 2006, 40-41, 130 odst. Dostupný také z WWW: <http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v4001>.
HORSKÁ, Pavla, et al. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. 480 s. ISBN 80-7038-011-X.
JANOUŠKOVÁ, Klára. Krkavčí matky. In NOSÁL, Igor, et al. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister,2004. s. 13- 56. ISBN 80-86598-80-2.
JARKOVSKÁ, Lucie. Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností. In NOSÁL, Igor, et al. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister,2004. s. 57- 64. ISBN 80-86598-80-2.
JENKINS, Henry. The Children's Culture reader [online]. 1. New York: NYU Press, 1998 [cit. 2011-04-03]. Childhood innocence and the other modern myths, Dostupné z WWW: <http://web.mit.edu/cms/People/henry3/innocentchild.html>. ISBN 978-0814742327.
[online]. 1. New York: NYU Press, 1998 [cit. 2011-04-03]. Childhood innocence and the other modern myths, s. . Dostupné z WWW: < http://web.mit.edu/cms/People/henry3/innocentchild.html >. ISBN 978-0814742327.' />
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2008. 204 s. ISBN 978-80-86429-39-7.
MAUR, Eduard. Návštěva v toskánské rodině časného quattrocenta. In HORSKÁ, Pavla, et al. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. s.212-238 ISBN 80-7038-011-X.
MORAN, Joe. Childhood and nostalgia in contemporary culture. Journal of Cultural Studies . 2002, 5, 2, s. 155-173.
MORROW, Virginia. EDITORIAL Changing times at Childhood: finding a conceptual home?. Childhood. 2008, 15, 3, s. 301–307. Dostupný také z WWW: <http://chd.sagepub.com/content/15/3/301>.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 251 s. ISBN 80-85850-75-3.
NÄRVÄNEN, Anna-Liisa; NÄSMAN, Elisabet. Childhood as generation or life phase?. Young : 71 Nordic Journal of Youth Research. 2004, 12, 1, s. 71–91. Dostupný také z WWW: <http://you.sagepub.com/content/12/1/71>.
NEUMEISTER, Pavel. Dětství jako významný problém dějin pedagogiky: nové perspektivy pohledu. E-Pedagogium : Nezávislý odborný časopis určený pedagogickým pracovníkům všech typů škol [online]. 2005, 4, [cit. 2011-04-20]. Dostupný z WWW: <http://pdf2010.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/e-ped_4-2005.pdf#page=39>. ISSN 1213-7499.
NIETZSCHE, F. Radostná věda (la gaya scienza). Praha: Československý spisovatel, 1992. 260 s. ISBN 80-7299-043-8.
NOSÁL, Igor. České dětství v kontextu socialismu a post socialismu:diskurzy a reprezentace. Pp. 53-75 in Sborník fakulty a sociální studií, Sociální studia 8, Brno: Fakulta sociálních studií. 2002a.
NOSÁL, Igor. Sociální konstrukce dětství v biografických vyprávěních: dětství mezi socialismem a post-socialismem. In PLAŇAVA, Ivo, PILÁT, Milan, et al. Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister,2002b. s. 190-200.
NOSÁL, Igor, et al. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister,2004. 203 s. ISBN 80-86598-80-2.
NOSÁL, Igor. Příroda versus kultura ve studii dětství Alana Prouta, Sociální studia. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, 2/2005. S. 153–159. ISSN 1214-813X.
PARSONS, T. BALES, R. F. Family, socialisation and interaction process.New York: The free press, 1955. 422 s. ISBN 0-415-17647-6.
PIAGET, J. Six psychological studies. New York: Vintage books, 1968. ISBN 0-394-70462-2.
POSPĚCHOVÁ, Petra. Dětství dublinských a brněnských seniorek. In NOSÁL, Igor, et al. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister,2004. s. 119-134. ISBN 80-86598-80-2.
POSTMAN, Niel. The disapperance of childhood. Journal of the American Academy of Child Psychiatry. 1983, 22. 5.
PROUT, Alan. The future of childhood: Towards the interdisciplinary of study of childhood. Routledge Falmer, London a New York, 2005. 167 s. ISBN 0-415-25675-5.
QVORTRUP, Jens. Societal position of childhood: the international project Childhood as a Social Phenomenon. Childhood . 1993, 1,
QVORTRUP, Jens. Editorial: Are children subjects or a liability?. Childhood. 2006, 13, 4, s. 435–439. Dostupný také z WWW: <http://chd.sagepub.com/content/13/4/435>.
ŘÍČAN, P. „Z vesnice na venkov: O cestách tam a zase zpátky. Biograf, 20, 123 odst.
<http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2002> [cit. 2011 04-23]. Dostupné z:<http://biograf.institut.cz>.
SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická prírúčka. Bratislava : Ikar, 2005. 327 s.
SKOPALOVÁ, Jitka. K novým teoriím sociologie dětství. In DOPITA, Miroslav, et al. Konstrukce politična ze strany dětí. 2002. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 2002. s. 30-39. ISBN 80-244-0476-1.
SOPÓCI, Ján. Politika v spoločnosti. Bratislava: VEDA, 2004. 204 s. ISBN 8085752466.
STEWART, Susan. On Longing: Narratives of the Miniature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection. Durham, North Carolina : Duke University Press, 1993. 217 s.
SÝKOROVÁ, D. Poznámky k české sociologii dětství. In DOPITA, Miroslav, et al. Konstrukce politična ze strany dětí. 2002. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 2002. s. 17-29. ISBN 80-244-0476-1.
ŠEĎOVÁ, Klára; ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.




Předběžná náplň práce
Bakalářská práce bude věnována tématu postavení dětí ve společnosti. Práce bude mít dvě hlavní části. První část bude teoretická, bude se zabývat historickým vývojem postavení dětí. Druha část bude založena na kvalitativním výzkumu tří generací žen. Hlavní cíl práce bude najít ucelený pohled na situace dětí v tradiční, moderní a postmoderní společnosti. Ráda bych se zaměřila na gender a dětskou práci, vztahy mezi rodiči a dětmi a v neposlední řadě na změnu v přístupu institucí k dětem.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor work will deal with the issue of social status of children in society. The text will be devided into two main parts. First part will be theoretical, which will contain historical trends of social status of children. Second part is going to be based on qualitative research on three generations of women. The main aim of the work will be to find comprehensive look at the situation of children in traditional, modern and postmodern society. In particular, I focused on gender and child labour, parent-child relationship and changes of approach of instituions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK