Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nové služby a management emocí v postindustriální společnosti
Název práce v češtině: Nové služby a management emocí v postindustriální společnosti
Název v anglickém jazyce: New services and emotional management in postindustrial society
Klíčová slova: emocionální práce, management emocí, emoce, sociologie emocí, self, komodifikace, dekomodifikace
Klíčová slova anglicky: emotional labour, emotional management, emotions, sociology of emotions, self, commodification, decommodofication
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.03.2011
Datum zadání: 04.03.2011
Datum a čas obhajoby: 26.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice FSV ISS
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2012
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Kabele, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude převážně teoreticky zaměřena a bude vycházet jak z teoretické literatury, tak výsledků výzkumů prováděných v rámci sociologie emocí, managementu emocí a emocionální práce. Literatura bude použita pro výstavbu a podporu vlastní argumentace týkající se ústředního problému řešeného v rámci diplomové práce. Práce by zároveň měla být uvedením do problematiky socioogie a managementu emocí a emocionální práce, která je velice moderním směrem v rámci zahraniční sociologie, v českém prostředí však zatím není příliš rozšířena.

Seznam odborné literatury
Jack Barbalet (Ed): Emotions and Sociology, Oxford 2002: Blackwell.

Stephen Fineman: Understanding Emotion at Work, London 2003: Sage.

Jürgen Habermas: The Theory of Communicative Action, Boston 1985: Beacon Press.

Arlie Russel Hochschild: Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure, in: American Journal of Sociology, Vol. 85 (1979), No. 3, 551-575.

Arlie Russel Hochschild: The Managed Heart: The Commercialization of Human Feling. Berkley 1983: Univ. Calif. Press.

Debra Hopkins et al. (Eds): Theorizing Emotions. Sociological Explorations and Applications, Frankfurt/New York 2009: Campus.

Eva Illouz: Gefühle in Zeiten des Kapitalismus. Adorno-Vorlesungen 2004, Frankfurt 2006: Suhrkamp.

George Herbert Mead: Mind Self and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist (Edited by Charles W. Morris), Chicago 1997: University of Chicago Press.
Daniela Rastetter: Zum Lächeln verpflichtet. Emotionsarbeit im Dienstleistungsbereich, Frankfurt/M. 2008: Campus.

Georg Schreyögg/Jörg Sydow (Hg.), Emotionen und Management (Managementforschung 11), Wiesbaden 2001: Gabler.

Rainer Schützeichel (Hrsg.): Emotionen und Sozialtheorie. Disziplinäre Ansätze, Frankfurt/M., New York 2006: Campus.

Barbara Sieben: Management und Emotionen. Analyse einer ambivalenten Verknüpfung, Frankfurt/M. 2007: Campus.

Amy S. Wharton: The Sociology of Emotional Labor, in: Annual Review of Sociology, Vol. 35 (2009), 147-165.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude zabývat novými službami, které začínají zaujímat důležitou pozici v těch nejosobnějších a nejintimnějších sférách lidského života, jako je partnerský život, výchova nebo dokonce rození dětí. S rozvojem těchto služeb se společnost ocitá na hranici „komodifikace“, kdy stále větší prostor lidského života ovládají tržní mechanismy a věci, které dříve byly osobní záležitostí, se pro nás stávají pouhým zbožím. Hranice mezi těmito dvěma oblastmi jsou propustnější, a to se odráží na mnoha oblastech života v postindustriální společnosti. S tím, jak se tyto hranice neustále posunují, se mění i naše vnímání, cítění a jednání a dochází k určitému odosobnění a náš vztah k vlastnímu osobnímu životu a jeho významu se stává zprostředkovaným právě skrze tyto služby a ty, kteří je vykonávají. V rámci diplomové práce by měly být prozkoumány tyto mechanismy a jejich vliv na prožívání a jednání na subjektivní úrovni a utváření self a řešena otázka, zda existují a jak případně fungují protichůdné mechanismy, které se jedince opět snaží navázat na jeho „žitý svět“.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis is going to concern about the new kind of services, which started to occupy a very important position in the most intimate and personal spheres of human life (partner life, bringing up or even giving birth to children). With the development of these services the society finds itself on the border of „commodification“, when more and more realms of human life is governed by market mechanisms and things, which used to belong to personal life, are becoming just goods for us. The borders between these two areas are more permeable and that reflects upon many realms of life in postindustrial society. With shifting of boarders our ways of thinking, feeling and acting change. Some kind of depersonalization arises and our relationship to our own personal life and to its meaning is becoming mediated by those services and those, who provide them. In the thesis these mechanisms and their influence on feeling and acting on the personal level and development of self should be explored. Also the question, if the contradictory mechanisms, which are trying to bound the indiviuum to his „life world“ again, exist and how they work.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK