Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pravěká kultura a zrození lidské imaginace
Název práce v češtině: Pravěká kultura a zrození lidské imaginace
Název v anglickém jazyce: Prehistoric culture and birth of human imagination
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Václav Soukup, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.02.2011
Datum zadání: 28.02.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 04.09.2012 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2012
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc.
  prof. Paweł Valde-Nowak, Dr.
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem disertační práce Pravěká kultura a zrození lidské imaginace je interdisciplinární analýza vzniku, vývoje a interpretace pravěkého umění. Tato práce aspiruje jak na etablování akademické disciplíny pracovně označené jako pravěké umění, tak na postižení geneze lidské tvořivosti a imaginace z perspektivy věd o člověku, kultuře a umění.
První část disertační práce je zaměřena na fenomén tzv. protoumění. Jedná se o neutilitární artefakty, které byly hominidy vytvořeny již v období starého a středního paleolitu. Proto jsou také předmětem četných vědeckých polemik na téma geneze symbolických projevů lidského chování. V této souvislosti jsou analyzovány kresebné a malířské projevy lidoopů, které někteří vědci považují za důkaz toho, že nelze stanovit hraniční čáru, které odděluje člověka od ostatních primátů. Možná právě proto jsou za klíčový důkaz geneze lidské kreativity označena díla parietálního mladopaleolitického umění. Ta ale byla na sklonku 19. století vystavena skepsi, kritice a zpochybňování z hlediska své prehistorické autenticity. Snahu o porozumění smyslu a významu pravěkých artefaktů dokládá kapitola věnovaná dějinám interpretace, teorií a hypotéz formulovaných na téma původu lidské tvořivosti a umění. Skutečnost, že symbolické projevy chování souvisí s materiální bází kultury, dokládá část práce, která je věnovaná každodennímu životu pravěkých lovců a sběračů z hlediska jejich schopnosti přežít v náročných ekologických podmínkách.
Druhá část disertační práce je věnována konkrétním uměleckým projevům v klíčových obdobích mladého paleolitu. Jedná se o kulturní periody, které označujeme jako aurignacien, gravettien, solutréen a magdalénien. Mobilní a parietální umění je systematicky a chronologicky kategorizováno, popsáno a interpretováno v rámci gnoseologického modelu, jenž umožňuje popsat a interpretovat evoluci kultury mladého paleolitu. Vyústěním celé práce je kapitola věnovaná umělcům, kteří zasvětili svůj život výtvarné rekonstrukci a vizualizaci pravěkého světa. Výsledkem disertační práce je také formulování základních problémů a vymezení výzkumných trendů v oblasti empirických výzkumů pravěkého umění. Práce usiluje jak o hlubší pochopení geneze a vývoje prehistorického umění, tak o identifikaci lidské schopnosti přetvářet svět prostřednictvím symbolů a významů. Schopnost anatomicky moderních lidí budovat sémiotickou bázi lidské kultury nesporně znamenala kvalitativní zvrat v evoluci rodu Homo. Příroda totiž začala být prostřednictvím symbolů fatálně redefinována a následně převrstvena světem kulturně konstruovaných významů.
Seznam odborné literatury
ABRAMOVA, Z. A. 1995. L‘Art Paleolithique d‘Europe Orientale et de Siberie. Grenoble: Jérôme Millon.
ABSOLON, K. 1945. Výzkum diluviální stanice lovců mamutů v Dolních Věstonicích na Pavlovských kopcích na Moravě. Pracovní zpráva za třetí rok 1926. Brno: Polygrafie.
BAHN, P. G. 1997. Journey Through the Ice Age. London: Weidenfeld & Nicolson.
BAHN, P. G. 1998. The Cambridge Illustrated History of Prehistoric Art. Cambridge: Cambridge University Press.
BAHN, P. G. 2007. Cave Art: A Guide to the Decorated Ice Age Caves of Europe. London: Frances Lincoln Ltd.
BAHN, P. G. & HELVENSTON, P. A. 2005. Waking the Trance Fixed. Louisville: Wasteland Press.
BAHN, P. G. & VERTUT, J. 1997. Journey Through the Ice Age. Berkeley: University of California Press.
BATAILLE, G. 1983. Die vorgeschichtliche Malerei: Lascaux oder die Geburt der Kunst. Stuttgart: Skira-Klett-Cotta.
BENEŠ, J. 1994. Člověk. Praha: Mladá fronta.
BINFORD, L. 1981. Bones: Ancient Men and Modern Myths. New York: Academic Press.
BOSINSKI, G. 1981. Eiszeitliche Kunst in Deutschland und der Schweiz. Köln: Rheinland-Verlag.
BOSINSKI, G. 1982. Die Kunst der Eiszeit in Deutschland und in der Schweiz. Bonn: Rudolf Habelt.
BREUIL, H. 1952. Quatre Cents Siècles d‘Art Pariétal: Les Cavernes Ornées de L'âge du Renne. Montignac: Centre d‘ Etudes et de Documentation Prehistoriques.
BRÉZILLON, M. 1969. Dictionnaire de la Préhistoire. Paris: Larousse.
CARTAILHAC, E. 1889. La France préhistorique d'après les sépultures et les monuments. Paris: Baillière.
CLOTTES, J. 1998. Voyage en Préhistoire: L‘Art des Cavernes et des Abris, de la Découverte à l‘Interprétation. Paris: La Maison des Roches.
CLOTTES, J. 2003. Chauvet Cave: The Art of Earliest Times. Salt Lake City: University of Utah Press.
CLOTTES, J. 2008. Cave Art. New York: Phaidon Press.
CLOTTES, J. 2008. L'art des cavernes préhistoriques. Paris: Phaidon Press Limited.
CONARD, N. J. (ed.). Woher kommt der Mensch? Tübingen: Attempo Verlag.
CONARD, N. J. (ed.). 2006. When Neanderthals and Modern Humans Met. Tübingen: Kerns Verlag.
CONARD, N. J. & WERTHEIMER, J. 2010. Die Venus aus dem Eis. Wie vor 40 000 Jahren unsere Kultur entstand. München: Albrecht Knaus Verlag.
CONROY, G. C. 1997. Reconstructing Human Origins: A Modern Synthesis. New York: W. W. Norton and Company.
CUNLIFFE, B. (ed.). 2001. The Oxford Illustrated History of Prehistoric Europe. Oxford: Oxford University Press.
CURTIS, G. 2006. The Cave Painters: Probing the Mysteries of the World‘s First Artists. New York: Anchor Books.
DELPORTE, H. 1979. L’Image de la femme dans l’art prehistorique. Paris: Picard.
DELPORTE, H. 1910. L'image des animaux dans l'art préhistorique. Paris: Picard.
DICKSON, D. B. 1990. The Dawn of Belief: Religion in the Upper Paleolithic of Southwestern Europe. Tucson: University of Arizona Press.
DRÖßLER, R. 1980. Kunst der Eiszeit: Von Spanien bis Sibirien. Leipzig: Koehler & Amelang.
EFIMENKO, P. P. 1958. Kostenki I. Moscow-Leningrad: Izdvo Akademii nauk SSSR.
ESHLEMAN, C. 2003. Juniper Fuse: Upper Paleolithic Imagination and the Construction of the Underworld. Middletown: Wesleyan University Press.
GROENEN, M. 1994. Pour une histoire de la préhistoire: le Paléolithique. Grenoble: Jérôme Millon.
HAHN, J. 1977. Aurignacien: das ältere Jungpaläolithikum in Mittel- und Osteuropa. Köln; Wien: Böhlau.
CHAUVET, J.-M. & BRUNEL-DESCHAMPS, E. & HILLAIRE, CH. et al. 1995. La grotte Chauvet à Vallon-Pont-d'Arc. Paris: Seuil.
KLEIN, R. G. 2009. The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. Chicago: University of Chicago Press.
KLÍMA, B. 1983. Dolní Věstonice: tábořiště lovců mamutů. Praha: Academia.
LAMING-EMPERAIRE, A. 1962. La Signification de l‘Art Rupestre Paléolithique. Paris: Picard.
LAWSON, A. J. 2012. Painted Caves: Palaeolithic Rock Art in Western Europe. Oxford: Oxford University Press.
LÁZNIČKOVÁ-GALETOVÁ, M. & VALOCH, K. (eds.). Nejstarší umění střední Evropy: první mezinárodní výstava originálů paleolitického umění. The oldest art of Central Europe: The First International Exhibition of Original Art from the Paleolithic. Brno: Moravské zemské muzeum.
LEROI-GOURHAN, A. 1964. Les Religions de la Préhistoire. Paris: PUF.
LEROI-GOURHAN, A. 1965. Préhistoire de l‘Art Occidental: L'art et les Grandes Civilisations. Paris: Mazenod.
LEROI-GOURHAN, A. 1971. Prähistorische Kunst: Die Ursprünge der Kunst in Europa. Freiburg: Herder.
LEROI-GOURHAN, A. 1982. The Dawn of European Art: An Introduction to Palaeolithic Cave Painting. New York: Cambridge University Press.
LEROI-GOURHAN, A. 1988. Dictionnaire de la Préhistoire. Paris: Presses Universitaires de France.
LEROI-GOURHAN, A. 1992. L’art pariétal: Langage de la préhistorie. Grenoble: Jérôme Millon.
LEROI-GOURHAN, A. 1997. Dictionnaire de la Préhistoire. Paris: Presses Universitaires de France.
LEWIS-WILLIAMS, D. 2007. Mysl v jeskyni: vědomí a původ umění. Praha: Academia.
LORBLANCHET, M. 1997. Höhlenmalerei: Ein Handbuch. Sigmaringen: Jan Thorbecke Verlag.
LORBLANCHET, M. 1999. La naissance de l'art: genese de l'art prehistorique. Paris: Errances.
MAZÁK, V. 1986. Jak vznikl člověk: sága rodu Homo. Praha: Práce.
MITHEN, S. 2006. The Singing Neanderthal: The Origins of Music, Language, Mind and Body. Cambridge: Harvard University Press.
MOHEN, J.-P. 2002. Arts et préhistoire: naissance mythique de l'humanité. Paris: Parail.
MÜLLER-BECK, H. 2008. Die Steinzeit: Der Weg der Menschen in die Geschichte. München: C. H. Beck.
NOUGIER, L.-R. 1993. L’art de la préhistoire. Paris: Librairie générale française.
OLIVA, M. 2005. Civilizace moravského paleolitu a mezolitu. Brno: Moravské zemské muzeum.
OLIVA, M. 2007. Gravettien na Moravě. Brno; Praha: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav archeologie a muzeologie – Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro pravěk a ranou dobu dějinnou.
OTTE, M. & VIALOU, D. & PLUMET, P. 2003. La Préhistoire. Bruxelles: De Boeck.
PŮTOVÁ, B. & CLOTTES, J. & SOUKUP, V. 2011. Pravěké umění: evoluce člověka a kultury. Praha: AVS.
PŮTOVÁ, B. & SOUKUP, V. 2010. Evoluce člověka a pravěké umění. Praha: Unie Comenius.
RAPHAEL, M. 1945. Prehistoric Cave Paintings. New York: Pantheon Books.
RENFREW, C. 2007. Prehistory: The Making of the Human Mind. London: Weidenfeld & Nicolson.
RUDWICK, M. J. S. 1995. Scenes From Deep Time. Early Pictoral Representations of the Prehistoric World. Chicago: University of Chicago Press.
RYAN, R. E. 1999. The Strong Eye of Shamanism: A Journey into the Caves of Consciousness. Rochester: Inner Traditions.
SANDARS, N. K. 1992. Prehistoric Art in Europe. New Haven: Yale University Press.
SOLAR, D. & VILLALBA, J. (eds.). 2007. Historie lidstva: od doby ledové k civilizaci. Frýdek-Místek: Alpress.
SVOBODA, J. A. 1986. Mistři kamenného dláta: umění pravěkých lovců. Praha: Panorama.
SVOBODA, J. A. 1999. Čas lovců: dějiny paleolitu, zvláště na Moravě. Brno: Archeologický ústav AV ČR.
SVOBODA, J. A. 2000b. Paleolit a mezolit: lovecko-sběračská společnost a její proměny. Brno: Nakladatelství a vydavatelství NAUMA.
SVOBODA, J. A. 2002. Paleolit a mezolit: myšlení, symbolismus a umění. Brno: Nakladatelství a vydavatelství NAUMA.
SVOBODA, J. A. 2011. Počátky umění. Praha: Academia.
TATTERSAL, I. 2009. The Fossil Trail: How We Know What We Think We Know about Human Evolution. New York: Oxford University Press.
THIAULT, M.-H. & ROY, J.-B. (eds.). 1996. L‘Art Préhistorique des Pyrénées. Paris: Réunion des Musées Nationaux.
THOMAS, H. 1995. Discoveries: Human Origins. New York: Harry N. Abrams.
UCKO, P. J. & ROSENFELD, A. 1967. Palaeolithic Cave Art. New York: McGraw-Hill.
UHLÍŘ, M. 2007. Jak jsme se stali lidmi. Praha: Dokořán.
VALOCH, K. 1960. Magdalénien na Moravě. Brno: Krajské nakladatelství.
VALOCH, K. 1996. Le paléolithique en Tchéquie et en Slovaquie. Grenoble: Millon.
VIALOU, D. 2004. La Préhistoire: Histoire et dictionnaire. Paris: Laffont.
WHITE, L. A. 1949. The Science of Culture. New York: Grove Press.
WHITE, L. A. 1973. The Concept of Culture. Minneapolis: Burgess Publishing Company.
WHITE, R. 2003. Prehistoric Art: The Symbolic Journey of Humakind. New York: Harry N. Abrams.
WOLPOFF, M. H. 1999. Paleoantropology. Boston: McGraw-Hill.
WÜLLER, B. 1999. Die Ganzkörperbestattungen des Magdalénien. Bonn: Verlag Dr. Rudolf Habelt.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK