Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Evropská dimenze ve vzdělávání jako nástroj rozvoje evropského občana
Název práce v češtině: Evropská dimenze ve vzdělávání jako nástroj rozvoje evropského občana
Název v anglickém jazyce: European dimension in edcuation as
an instrument of european citizenship development
Klíčová slova: občanství, Evropská unie, výchova k občanství
Klíčová slova anglicky: cititizenship, European union, civic and citizenship education
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.02.2011
Datum zadání: 28.02.2011
Datum a čas obhajoby: 21.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2011
Oponenti: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Námět práce
Proces evropské integrace je v posledních dvou desetiletích doprovázen naléhavou potřebou vzdělávat a vychovávat mladou generaci v souladu s požadavky multikulturní a multi-lingvistické společnosti. Hranice mezi státy se stávají minulostí, provázanost a závislost jednotlivých národů narůstá, proces rozšiřování Evropské unie pokračuje. Ideál Evropy pro 21. století předpokládá nejen silnou ekonomiku, ale především sociálně spravedlivou, inkluzívní a soudržnou občanskou společnost.
Systém výchovy a vzdělávání musí spočívat na nových základech tak, aby umožnil u žáků, tj. budoucích dospělých občanů Evropské unie, aktivovat evropské vědomí, pocity evropanství a potřebu participace na evropském životě. Je třeba, aby si žáci uvědomili, v jakých oblastech se jich členství v unii týká, aby hlouběji porozuměli evropské integraci a aby si osvojili základní principy fungování systému Evropské unie. Cílem je ideální typ moderního Evropana jako občana Evropy, který disponuje schopností kriticky, racionálně a zodpovědně uvažovat a jednat jako občan kontinentu, analyzovat, utvářet a uskutečňovat práva a povinnosti Evropana, řídit se společenskými normami a hodnotami. Kulturní bariéry by měly být překonávány a stereotypy a předsudky spolu s jazykovými deficity odstraňovány. Občan Evropy by měl aktivně participovat na rozhodovacích procesech na lokální, regionální a evropské úrovni a měl by být sensibilní vůči odlišným kulturám. To vše je podmíněno důrazem na rozvíjení evropské identity a uvědomění evropské sounáležitosti, včetně upevňování národní identity.
Výše zmíněné tendence pronikají do vzdělávacích systémů jednotlivých zemí na základě iniciativ národních a nadnárodních politik a mohli bychom je souhrnně označit pojmem evropská dimenze. Jedná se o klíčový integrační princip výchovy k evropanství a evropskému občanství, jenž přináší do procesu vzdělávání širší evropskou perspektivu. Prostřednictvím tzv. průřezových témat prostupuje evropská dimenze mnoha oblastmi výchovy a vzdělávání, především jednotlivými disciplínami občanského a společensko-vědního základu.

Cíl práce
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat vývoj koncepce evropského občanství ve výše zmíněném smyslu a zmapovat jeho integraci do koncepčních materiálů na úrovni mezinárodních organizací. Dále bude sledovat, jakým způsobem se stanovená doporučení promítají do vzdělávací politiky České republiky a následně do školských osnov, resp. do obsahu klíčových kompetencí.
Předmětem analytické části práce budou reálné znalosti a postoje čtrnáctiletých žáků českých základních škol a víceletých gymnázií, které byly zjišťovány v rámci mezinárodního výzkumu ICCS 2009 (International Civic and Citizenship Education Study). Otázkou bude, do jaké míry se u žáků daří rozvíjet požadované kompetence spojené s evropským občanstvím a jak si čeští žáci vedou ve srovnání se žáky ostatních zemí Evropské unie.
Seznam odborné literatury
• Commission of the European Communities. 1993. Green Paper on the European Dimension of Education. Brusel.
• Shulz, W. et al. 2008. International Civic and Citizenship Education Study: Assessment Framework. IEA.
• Krejčí, J. 1993. O češství a evropanství. O českém národním charakteru. Osnabrück.
• Fiala, V. et al. 2007. Teoretické a metodologické problémy evropské integrace. Periplum.
• Müller, K. B. 2008. Evropa a občanská společnost. Projekt evropské identity. Praha: SLON.
• Delanty, G.; Rumfod, C. 2005. Rethinking Europe. Social theory and the implications of Europenization. New York: Routledge.
• Foradori, P. et al. 2007. European Citizenship: Theories, Arenas, Levels. Baden: Nomos.
• Mezihorák, F. 2001. Evropanství a integrace. Olomouc: Olomouc.
• Čapek, V. 2001. Národní a evropanské vědomí školní mládeže. Praha: FF UK.
• Koucký, J.; Kovařovic, J. 1999. České vzdělání & Evropa: Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Praha: ÚIV.
• Kerr, D.; Lopes, J. 2008. Studying Civic and Citizenship Education in the European Context. New York.
• Bednář, M. 2003. Evropanská tyranie: Česká státní idea, Evropská unie a demokratická civilizace. Praha: CEP.
• Bénéï, V. 2005. Manufacturing Citizenship: Education end nationalism in Europe, South Asia and China. New York: Routledge.
Předběžná náplň práce
1 Teoretický základ
1.1 Evropská integrace a koncept evropského občanství
1.2 Výchova k evropanství a evropskému občanství
1.3 Evropská dimenze ve vzdělávání
1.4 Evropská dimenze v českém školství
2 Analytická část
2.1 Metodologie výzkumu
2.2 Kvantitativní analýza výsledků žáků v ČR
2.3 Výsledky žáků v mezinárodním kontextu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK