Evropská dimenze ve vzdělávání jako nástroj rozvoje evropského občana
Název práce v češtině: | Evropská dimenze ve vzdělávání jako nástroj rozvoje evropského občana |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | European dimension in edcuation as an instrument of european citizenship development |
Klíčová slova: | občanství, Evropská unie, výchova k občanství |
Klíčová slova anglicky: | cititizenship, European union, civic and citizenship education |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.02.2011 |
Datum zadání: | 28.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2011 |
Oponenti: | doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Námět práce
Proces evropské integrace je v posledních dvou desetiletích doprovázen naléhavou potřebou vzdělávat a vychovávat mladou generaci v souladu s požadavky multikulturní a multi-lingvistické společnosti. Hranice mezi státy se stávají minulostí, provázanost a závislost jednotlivých národů narůstá, proces rozšiřování Evropské unie pokračuje. Ideál Evropy pro 21. století předpokládá nejen silnou ekonomiku, ale především sociálně spravedlivou, inkluzívní a soudržnou občanskou společnost. Systém výchovy a vzdělávání musí spočívat na nových základech tak, aby umožnil u žáků, tj. budoucích dospělých občanů Evropské unie, aktivovat evropské vědomí, pocity evropanství a potřebu participace na evropském životě. Je třeba, aby si žáci uvědomili, v jakých oblastech se jich členství v unii týká, aby hlouběji porozuměli evropské integraci a aby si osvojili základní principy fungování systému Evropské unie. Cílem je ideální typ moderního Evropana jako občana Evropy, který disponuje schopností kriticky, racionálně a zodpovědně uvažovat a jednat jako občan kontinentu, analyzovat, utvářet a uskutečňovat práva a povinnosti Evropana, řídit se společenskými normami a hodnotami. Kulturní bariéry by měly být překonávány a stereotypy a předsudky spolu s jazykovými deficity odstraňovány. Občan Evropy by měl aktivně participovat na rozhodovacích procesech na lokální, regionální a evropské úrovni a měl by být sensibilní vůči odlišným kulturám. To vše je podmíněno důrazem na rozvíjení evropské identity a uvědomění evropské sounáležitosti, včetně upevňování národní identity. Výše zmíněné tendence pronikají do vzdělávacích systémů jednotlivých zemí na základě iniciativ národních a nadnárodních politik a mohli bychom je souhrnně označit pojmem evropská dimenze. Jedná se o klíčový integrační princip výchovy k evropanství a evropskému občanství, jenž přináší do procesu vzdělávání širší evropskou perspektivu. Prostřednictvím tzv. průřezových témat prostupuje evropská dimenze mnoha oblastmi výchovy a vzdělávání, především jednotlivými disciplínami občanského a společensko-vědního základu. Cíl práce Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat vývoj koncepce evropského občanství ve výše zmíněném smyslu a zmapovat jeho integraci do koncepčních materiálů na úrovni mezinárodních organizací. Dále bude sledovat, jakým způsobem se stanovená doporučení promítají do vzdělávací politiky České republiky a následně do školských osnov, resp. do obsahu klíčových kompetencí. Předmětem analytické části práce budou reálné znalosti a postoje čtrnáctiletých žáků českých základních škol a víceletých gymnázií, které byly zjišťovány v rámci mezinárodního výzkumu ICCS 2009 (International Civic and Citizenship Education Study). Otázkou bude, do jaké míry se u žáků daří rozvíjet požadované kompetence spojené s evropským občanstvím a jak si čeští žáci vedou ve srovnání se žáky ostatních zemí Evropské unie. |
Seznam odborné literatury |
• Commission of the European Communities. 1993. Green Paper on the European Dimension of Education. Brusel.
• Shulz, W. et al. 2008. International Civic and Citizenship Education Study: Assessment Framework. IEA. • Krejčí, J. 1993. O češství a evropanství. O českém národním charakteru. Osnabrück. • Fiala, V. et al. 2007. Teoretické a metodologické problémy evropské integrace. Periplum. • Müller, K. B. 2008. Evropa a občanská společnost. Projekt evropské identity. Praha: SLON. • Delanty, G.; Rumfod, C. 2005. Rethinking Europe. Social theory and the implications of Europenization. New York: Routledge. • Foradori, P. et al. 2007. European Citizenship: Theories, Arenas, Levels. Baden: Nomos. • Mezihorák, F. 2001. Evropanství a integrace. Olomouc: Olomouc. • Čapek, V. 2001. Národní a evropanské vědomí školní mládeže. Praha: FF UK. • Koucký, J.; Kovařovic, J. 1999. České vzdělání & Evropa: Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Praha: ÚIV. • Kerr, D.; Lopes, J. 2008. Studying Civic and Citizenship Education in the European Context. New York. • Bednář, M. 2003. Evropanská tyranie: Česká státní idea, Evropská unie a demokratická civilizace. Praha: CEP. • Bénéï, V. 2005. Manufacturing Citizenship: Education end nationalism in Europe, South Asia and China. New York: Routledge. |
Předběžná náplň práce |
1 Teoretický základ
1.1 Evropská integrace a koncept evropského občanství 1.2 Výchova k evropanství a evropskému občanství 1.3 Evropská dimenze ve vzdělávání 1.4 Evropská dimenze v českém školství 2 Analytická část 2.1 Metodologie výzkumu 2.2 Kvantitativní analýza výsledků žáků v ČR 2.3 Výsledky žáků v mezinárodním kontextu |