Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Název práce v češtině: Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Název v anglickém jazyce: Influence of family and kindergarten on reading comprehension and literacy development of preschool children
Klíčová slova: čtení, předčtenářská gramotnost, předškolní období, mateřská škola, učitelé, rodiče.
Klíčová slova anglicky: reading, pre-reading literacy, pre-school child, kindergarten, teachers, parents.
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.01.2009
Datum zadání: 14.01.2009
Datum a čas obhajoby: 12.01.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.11.2011
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2012
Oponenti: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomantka se nejprve pokusí sestavit úvodní obecnou teoretickou kapitolu o práci s knihou v MŠ. Mělo by se jednat o kompilaci poznatků z doporučené odborné literatury. Na jejím základě si diplomantka stanoví hypotézy, jejichž platnost chce ve své práci ověřit, a cíle, jež bude při psaní práce sledovat. V této kapitole se dále pokusí zjistit, zda je při vytváření třídního vzdělávacího programu (na základě RVP pro MŠ) zohledňována práce s knihou a další aktivity podporující u předškolních dětí do budoucna rozvoj čtenářství.

Diplomantka provede dotazníkové šetření týkající se zastoupení literárních žánrů dětské literatury na knižním trhu a v konkrétních mateřských školách. Zaměří se především na tituly vydané po roce 1989, posoudí jejich obsahovou i formální úroveň (uměleckou hodnotu, didaktický přínos apod.)

Dotazníkové šetření využije diplomantka i pro zmapování toho, jak jsou knihy využívány v MŠ (bude např. zjišťovat vybavenost knihoven v MŠ, jejich umístění a dostupnost pro předškoláky, propojení četby s dalšími /uměleckými/ činnostmi atd.
Seznam odborné literatury
Chaloupka, O., Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I.-III.
Toman, J,: Současná česká literatura pro děti a mládež
Trávníček, J.: Vyprávěj mi něco...Jak si děti osvojují příběhy
Dětská kniha a mateřská škola
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Hutařová, I., Hanzová. M.:Součásní češti spisovatelé knih pro děti a mládež
Gebhartová, V.: Literatura pro děti
Mahelová: Počátky kritické myšlení o dětské literatuře
Šimková, M.: Nově vznikající nakladatelství a dětská literatura

+ alternativní vzdělávací programy a jejich práce s dětskou knihou (Začít spolu, Waldorfská, M. Montessori..)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK