Cílem této diplomové práce je pomocí sémiotické analýzy a kritické analýzy mediálního diskurzu předložit vazby mezi primárními tvrzeními a činy a jejich medializací v případě odchodu Mirka Topolánka z politické scény. Časovým rámcem bude centrálně doba mezi 20. březnem 2010, kdy v denících Blesk a Lidové noviny vyšly materiály k rozhovoru, jež Topolánek poskytl gay magazínu Lui, a 10. dubnem – tj. deset dní po Topolánkově odchodu z čela ODS. Periferně pak budou vnímány také mediální výstupy mezi 10. dubnem a 31. květnem roku 2010, kdy zájem o tuto kapitolu opadal a naopak se spekulovalo o Topolánkově budoucnosti v podnikatelské sféře. Z hlediska korpusu primárních materiálů budou zahrnuta jak média tištěná, tak elektronická, rozhlasové vysílání i vysílání televizní. V analýze autorka vyhledá opakující se termíny a obecněji diskurzivní rutiny, které ilustrují hypotézu, že k odchodu Mirka Topolánka z funkce předsedy ODS přispěla srovnatelnou měrou stanoviska přednesená v časopisu Lui jako vykonstruovaná mediální realita, v jejímž rámci obsah interpretovaly sdělovací prostředky. Důkazem by mělo být i sbližování diskurzů takzvaných bulvárních a takzvaných seriózních médií k tomuto tématu, čemuž budou věnovány dvě podkapitoly.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The goal of this thesis is to use Semiotic Analysis and Critical Discourse analysis and propose a connection between primary information and action and how it was mediated in the case of Mirek Topolánek's exit from the political scene. The central time frame will be between 20th March 2010, when dailies Blesk and Lidové noviny published parts of Topolánek's interview for LUI Magazine targeted at the LGBT minority, and 10th April 2010 - ten days after Topolánek resigned as his party's leader. Articles and broadcasts between 10th April and 31st May of 2010 will also be noticed. This is the time when the interest for the controversial interview diminished and there was speculation of Topolanek's future as an enterpreneur. The primary materials considered will be selected print media, electronic media, radio and television broadcast stations. The goal of the analysis is to locate recurring terms and discursive routines, which illustrate the hypothesis that Mirek Topolánek's resignation from the leadership of the ODS was as much a product of his statements for LUI magazine, as it was of the constructed media reality, in which the mass media interpreted these statements. The closeness of the so-called tabloid and non-tabloid media discourses concerning these topics, which will be adressed in two chapters, should serve as proof of the described phenomenon.