Abstract expressionism and Raymond Roussel in the poetry of John Ashbery
Název práce v češtině: | Abstraktní expresionismus a Raymond Roussel v poezii Johna Ashberyho |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Abstract expressionism and Raymond Roussel in the poetry of John Ashbery |
Klíčová slova: | John Ashbery, abstraktní expresionismus, Raymond Roussel, poezie, avantgardy |
Klíčová slova anglicky: | John Ashbery, Abstract Expressionism, Raymond Roussel, poetry, avant-gardes |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK) |
Vedoucí / školitel: | doc. Justin Quinn, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.11.2010 |
Datum zadání: | 16.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 15.02.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.01.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.02.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Louis Armand, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude soustřeďovat hlavně na formální stránky Ashberyho poezie. Protože Ashbery je postmoderní básník a ve svých dílech reflektuje celou řadu vlivů, a také pro účely zasazení jeho tvorby do širšího kontextu, bude práce vypracována formou srovnání s dvěma inspiračními zdroji.
Prvním bude malířství abstraktních expresionistů poloviny dvacátého století, mezi nimiž se Ashbery pohyboval a s jejichž formálními technikami vykazuje jeho poezie jisté podobnosti. Druhým pak bude svérázné dílo francouzského protosurrealisty Raymonda Roussela, který byl předmětem Ashberyho výzkumu k zamýšlené disertační práci. Výběr neliterární respektive okrajové tvorby je zde dán Ashberyho skepsí vůči oficiálnímu literárnímu kánonu a vytváření kánonu vlastního, jak ho autor prezentuje v knize „Other Traditions.“ Práce má za úkol odhalit možné styčné body, vymezit a objasnit Ashberyho postupy na pozadí těchto inspiračních zdrojů a umístit Ashberyho do širšího kontextu. Většina literatury použité k jejímu zpracování je dostupná v odborných knihovnách nebo v internetových databázích elektronických zdrojů. |
Seznam odborné literatury |
ALTIERI, Charles. “John Ashbery and the Challenge of Postmodernism in the Visual Arts.” In Critical Inquiry. 1988, č. 4, léto, str. 805-830.
ASHBERY, John. The Tennis Court Oath. In Collected poems, 1956-1987. New York: Library of America, 2008. – – – Rivers and Mountains. In Collected poems, 1956-1987. New York: Library of America, 2008. – – – The Double Dream of Spring. New York : Ecco Press, 1985. – – – Three Poems. In Collected poems, 1956-1987. New York: Library of America, 2008. – – – The Vermont Notebook. In Collected poems, 1956-1987. New York: Library of America, 2008. – – – Self-Portrait in a Convex Mirror. Harmondsworth: Penguin Books, 1975. – – – Houseboat Days. Harmondsworth: Penguin Books, 1977. – – – Flow Chart. New York: Knopf, 1991. – – – Girls on the Run: A Poem. New York: Farrar Straus & Giroux, 2000. – – – Other Traditions. Cambridge: Harvard University Press, 2000. EFFENBERGER, Vratislav. Realita a poezie: K vývojové dialektice moderního umění. Praha: Mladá Fronta, 1969. FORD, Mark. Raymond Roussel and the Republic of Dreams. Ithaca: Cornell University Press, 2000. FOUCAULT, Michel. Raymond Roussel. Praha: Herrman & Synové, 2006. HERD, David. John Ashbery and American poetry. Manchester: Manchester University Press, 2000. HERSKOVIC, Marika ed. American Abstract Expressionism of the 1950s: An Illustrated Survey. New York: New York School Press, 2003. LOLORDO, Nick. “Charting the Flow: Positioning John Ashbery.” In Contemporary Literature. 2001, č. 4, zima, str. 750-774. LONGENBACH, James. Modern Poetry After Modernism. New York: Oxford University Press, 1997. McCABE, Susan. Stevens, Bishop, and Ashbery: A Surrealist Lineage. In Wallace Stevens Journal [online]. 1998, podzim [cit. 19 dubna 2009]. Dostupné na WWW:<http://search.ebscohost.com.onelog3.ruk.cuni.cz/login.aspx?direct=true&db=lfh&AN=20500237&site=ehost-live>. SANDLER, Irving. The Triumph of American Painting: A History of Abstract Expressionism. New York: Praeger Publishers, 1970. SCHULTZ, Susan M. "Returning to Bloom": John Ashbery's Critique of Harold Bloom. In Contemporary Literature. 1996. č. 1, str. 24-48. SHAPIRO, David. John Ashbery: Introduction to the Poetry. New York: Columbia University Press, 1979. SUÁREZ-TOSTE, Ernesto. "The Tension Is in the Concept": John Ashbery's Surrealism. In Style [online]. 2004, jaro [cit. 19 dubna 2009]. Dostupné na WWW:<http://search.ebscohost.com.onelog3.ruk.cuni.cz/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=18526031&site=ehost-live>. SWEET, David. 'And Ut Pictura Poesis is her name': John Ashbery, the plastic arts, and the avant-garde. In Comparative Literature [online]. 1998, podzim [cit. 19 dubna 2009]. Dostupné na WWW: <http://search.ebscohost.com.onelog3.ruk.cuni.cz/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=1477521&site=ehost-live>. VON HALLBERG, Robert. “Avant-Gardes.” In The Cambridge History of American Literature, Volume 8 Poetry and Criticism 1940-1995. Ed. Bercovitch, Sacvan. Cambridge: Cambridge University Press: 1996. |