Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Al-Džazíra versus Al-Arabíja: mediální soupeření katarské a saúdské vládnoucí rodiny na pozadí války v Libanonu v létě 2006
Název práce v češtině: Al-Džazíra versus Al-Arabíja: mediální soupeření katarské a saúdské
vládnoucí rodiny na pozadí války v Libanonu v létě 2006
Název v anglickém jazyce: Al Jazeera versus Al Arabiya
Klíčová slova: al-Džazíra, al-Arabíja, média, 2006, Libanon, Saúdská Arábie, Katar, mezinárodní politika
Klíčová slova anglicky: Al Jazeera, Al Arabiya, media, 2006, Lebanon, Saudi Arabia, Qatar, international politics
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mezinárodních vztahů (23-KMV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Pavel Přikryl, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.11.2010
Datum zadání: 12.11.2010
Datum a čas obhajoby: 21.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2011
Oponenti: PhDr. Radana Makariusová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Aarts, Paul – Nonneman, Gerd (ed.): Saudi Arabia in the Balance: Political Economy, Society, Foreign Affairs. New York: New York University, 2005. 462 stran. ISBN: 0-8147-0717-3.
-
Al-Rasheed, Madawi: A History of Saudi Arabia. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 255 stran. ISBN: 0 521 64412 7.
-
Barnett, Michael – Telhami, Shibley (editors): Identity and Foreign Policy in the Middle East. 1. vydání. New York: Cornell University Press, 2002. 207 stran. ISBN: 0-8014-8745-5.
-
Beránek, Ondřej: Saúdská Arábie – mezi tradicemi a moderností. 1. vydání. Praha: Volvox Globator, 2007. 264 stran. ISBN: 978-80-7207-647-5.
-
Boler, Megan – Magnan, Nathalie – Schmidt, Andréa: Al Jazeera English: An Interview with Hassan Ibrahim. In: Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. Edited by: Megan Boler. Cambridge (Massachusetts): MIT Press, May 2008. 464 stran. ISBN-13: 978-0-262-02642-0. Kapitola 12, str. 301-320.
-
Burton, Graeme – Jirák, Jan: Úvod do studia médií. 1. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2001. 392 stran. ISBN: 80-85947-67-6.
-
Collins, Alan (ed.): Contemporary Security Studies. 1. vydání. Oxford: Oxford University Press, 2007. 444 stran. ISBN: 0-19-928469-5.
-
Dawisha, Adeed: Arab Nationalism in the Twentieth Century: From Triumph to Despair. New Jersey (USA): Princeton University Press, 2005. 352 stran. ISBN: 978-1-4008-2566-0.
-
Dudák, Vladislav – Křikavová, Adéla – Mendel, Miloš – Müller, Zdeněk: Islám – ideál a skutečnost. 2. vydání (v nakladatelství Baset první). Praha: Baset, 2002. 312 stran. ISBN: 80-86223-71-X.
-
El-Katiri, Mohammed – Tatham, Steve: Qatar: A Little Local Difficulty? [on-line]. Shrivenham (England): Defence Academy of the United Kingdom, Research & Assessment Branch, 2009. 16 stran. ISBN: 978-1-905962-68-6.
<http://www.da.mod.uk/colleges/arag/document-listings/middle-east/09(06)%20MEK%20mod%20style.pdf/view> (stabilní).
-
El-Nawawy, Mohammed – Iskandar, Adel: Al-Jazeera: The Story of the Network that is rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Boulder: Westview, 2003. 240 stran. ISBN: 0-8133-4149-3.
-
Fandy, Mamoun: (Un)Civil War of Words – Media and Politics in the Arab World. Westport (USA): Praeger Security International, 2007. 164 stran. ISBN-10: 0-275-99393-0.
-
Gombár, Eduard: Kmeny a klany v arabské politice. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004. 273 stran. ISBN: 80-246-0895-2.
-
Hachten, William A. – Scotton, James F.: The World News Prism – Global Information in a Satellite Age. 7. vydání. Oxford: Blackwell Publishing, 2007. 216 stran. ISBN-10: 1-4051-5057-2.
-
Halliday, Fred: The Middle East in International Relations – Power, Politics and Ideology. 1. vydání. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 374 stran. ISBN-10: 0-521-597412.
-
Harel, Amos – Issacharoff, Avi: 34 days: Israel, Hezbollah, and the War in Lebanon. 1. vydání. New York: Palgrave Macmillan, 2008. 288 stran. ISBN: 9780230604001.
-
Hinnebusch, Raymond – Ehteshami, Anoushiravan (ed.): The Foreign Policies of the Middle East States. Boulder (Colorado, USA): Lynne Rienner Publishers, 2002. 381 stran. ISBN: 1588260445.
-
Jirák, Jan – Köpplová, Barbara: Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. 207 stran. ISBN: 978-80-7367-287-4.
-
Kamalipour, Yahya R. – Snow, Nancy (ed.): War, Media, and Propaganda: a Global Perspective. Lanham (Maryland, USA): Rowman & Littlefield, 2004. 261 stran. ISBN: 0742535630.
-
Křeček, Jan – Nečas, Vlastimil – Trampota, Tomáš: Média a moc. Pražské sociálně vědní studie. Mediální řada MED-001. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2006. 36 stran. ISSN: 1801-5999.
-
Kužvart, Jan: Současná arabská blízkovýchodní elektronická média. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut politologických studií, 2009. 101 stran. Vedoucí diplomové práce Doc. PhDr. Blanka Říchová, CSc.
-
Lamloum, Olfa: Al-Jazira, miroir rebelle et ambigu du monde arabe. Paris: La Découverte, 2004. 144 stran. ISBN: 2-7071-4305-7.
-
Lewis, Bernard: The Multiple Identities of the Middle East. New York: Schocken Books, 1998. 163 stran. ISBN: 0-8052-1118-7.
-
Lynch, Marc: Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East Politics Today. New York: Columbia University Press, 2006. 293 stran. ISBN: 0-231-13448-7.
-
McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace. 4. vydání. Praha: Portál, 2009. 640 stran. ISBN: 978-80-7367-574-5.
-
Mendel, Miloš: S puškou a Koránem. 1. vydání. Praha: Orientální ústav Akademie věd České republiky v.v.i., 2008. 243 stran. ISBN: 80-85425-63-5.
-
Merrill, John Calhoun: Journalism Ethics – Philosophical Foundations for News Media. New York: St. Martin’s Press, Inc., 1997. 263 stran. ISBN: 0-312-13899-7.
-
Mermier, Franck – Elizabeth, Picard: Liban, une guerre de trente-trois jours. Paris: Découverte, 2007. 255 stran. ISBN: 978-2-7071-5099-8.
-
Miles, Hugh: Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: Abacus, 2006. 452 stran. ISBN-10: 0-349-11925-2.
-
Oliverius, Jaroslav – Ondráš, František: Moderní spisovná arabština. Vysokoškolská učebnice, 1. díl. Praha: SET OUT, 2007. 288 stran. ISBN: 80-86277-51-8.
-
Rugh, William A.: Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics. Westport (USA): Praeger Publishers, 2004. 261 stran. ISBN: 0-275-98212-2.
-
Sakr, Naomi (ed.): Arab Media and Political Renewal: community, legitimacy and public life. London: I. B. Tauris, 2007a. 208 stran. ISBN: 978-1-84511-327-8.
-
Sakr, Naomi: Arab Television Today. London: I. B. Tauris, 2007b. 262 stran. ISBN: 978 1 84511 564 7.
-
Sakr, Naomi: Satellite Realms: transnational television, globalization and the Middle East. 1. vydání. London: I. B. Tauris, 2001. 266 stran. ISBN: 1-86064-689-1.
-
Telhami, Shibley: The Stakes – America in the Middle East. Boulder (Colorado): Westview Press, 2004. ISBN: 0-8133-4219-8. 217 stran.
-
Tibi, Bassam: Arab Nationalism: Between Islam and the Nation-State. 3. vydání. London: Macmillan Press Ltd, 1997. 365 stran. ISBN: 0-312-16285-5.
-
Zayani, Mohamed (ed.): The Al Jazeera Phenomenon – Critical Perspectives on New Arab Media. London: Pluto Press, 2005. 223 stran. ISBN: 0-7453-2333-2.
Předběžná náplň práce
Práce ?Al-Džazíra versus al-Arabíja? se zaměřuje na mediální soupeření saúdské a katarské vládnoucí rodiny prostřednictvím dvou jimi ovládaných satelitních a zároveň internetových televizních stanic (al-Džazíry a al-Arabíji) během 34-denní války mezi Izraelem a libanonským hnutím Hizbulláh v létě 2006.
Výzkumná otázka práce je: Jaké byly hlavní důvody mezinárodního úspěchu (co se týče sledovanosti) katarské televize al-Džazíra oproti Saúdy ovládané televize al-Arabíja při zpravodajském pokrytí tohoto konfliktu?
Cílem práce je zodpovědět výzkumnou otázku a při objasnit způsob fungování daného segmentu arabského mediálního trhu , mechanismus transformace zahraničně-politických priorit a zájmů Saúdské Arábie a Kataru do jimi ovládaných masmédií či popsat názorové preference blízkovýchodní arabské veřejnosti během daného konfliktu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Thesis "Al Jazeera versus al Arabiya" focuses on media rivalry between Saudi and Qatarian ruling families via their two satellite televisions (al Jazeera and al Arabiya) during 34-days war between Israel and Hizballah in the summer 2006.
Research question is: What were the main reasons of international success (concerning viewership) of Qatarian television al-Jazeera in comparison with Saudi television al-Arabiya during their coverage of war in Lebanon in 2006?
Goal of the thesis is to address its research question, clarify functioning of certain segment of Arab media market, mechanism of transformation of foreign-policy priorities and interests of Saudi Arabia and Qatar into their mass media, and describe public opinion of the Middle Eastern Arab population during above-mentioned conflict.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK