Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování
Název práce v češtině: | Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conception of key competencies by teachers and a question of its application into teaching |
Klíčová slova: | kompetence, kompetence k učení, výuková strategie, výuková metoda |
Klíčová slova anglicky: | competence, learning competence, educational strategy, teaching method |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.11.2010 |
Datum zadání: | 08.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 31.05.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.04.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.05.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Abstrakt Diplomová práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí a přednostně kompetencí k učení, jejím rozvojem, jejím pojetím učitelem a jeho aplikací této kompetence do vyučovací hodiny na 2. stupni základní školy. V teoretické části uvádím zašťítění klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech, vysvětlení klíčových pojmů a charakteristiky výukového procesu, které rozvoj kompetencí ovlivňují. Empirická část je kvalitativním výzkumem, při jehož provedení byly použity jako techniky sběru dat polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Rozhovory byly vedeny s učitelkami 2. stupně základního vzdělávání, jejichž vyučovací hodiny pak byly navštíveny a během a po pozorování byl vyplňován pozorovací arch, který skrze specifické kategorie hodnotí míru rozvoje kompetence k učení. |
Seznam odborné literatury |
Seznam literatury Autorský kolektiv. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. Autorský kolektiv. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. Belz, H., Siegriest, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Kasíková, H., Straková J., (eds.). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009 Krykorková H. a kolektiv. Metakognice a autoregulace: - jedna z možnsotí rozvoje učební kompetence žáků. Praha: FF UK, 2008. Kulič, V. Chyba a učení. Praha: SPN, 1971 Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido: Brno, 2003. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Straková, J. a kol. Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha. 2009 Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Vališová, A., Kasíková, H., (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011 Veteška, J., Tureckiová, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Internetové zdroje Autorský kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2012-02-23]. Dostupné z WWW:<http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. Autorský kolektiv. Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a gymnáziu. Metodická příručka. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Klicove_kompetence.pdf Česká školní inspekce, Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2008/2009. http://www.csicr.cz/getattachment/5e634c2c-8fbe-4911-a234-4c7028a8577d Kašparová, J., Starý, K., Šumavská, G. Výukové strategie v praxi pilotních škol. Kurikulum S. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školským poradenským zařízením a zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/vyukove_strategie_na_web.pdf Ústav pro informace ve vzdělávání, Rychlá šetření 2/2010 - závěrečná zpráva. http://www.uiv.cz/clanek/17/1969 |