Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reálie v učebnicích češtiny pro cizince
Název práce v češtině: Reálie v učebnicích češtiny pro cizince
Název v anglickém jazyce: Realia in Textbooks of Czech for Foreigners
Klíčová slova: reálie, čeština pro cizince, učebnice češtiny pro cizince
Klíčová slova anglicky: realia, Czech for foreigners, textbooks of Czech for foreigners
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 08.11.2010
Datum zadání: 24.05.2011
Datum a čas obhajoby: 10.01.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Katedra českého jazyka
Datum odevzdání elektronické podoby:15.12.2012
Datum proběhlé obhajoby: 10.01.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomantka provede analýzu vybraných učebnic češtiny pro německy mluvící cizince, eventuelně provede rovněž analýzu dalších výukových materiálů. Bude si všímat např. následující problematiky:

a) Jakým způsobem jsou reálie prezentovány: explicitně (články věnující se tématu z historie, politiky), nebo implicitně (zmínka v textu věnujícímu se jinému tématu)?
b) Jsou reálie podávány v kontrastu s kulturou studenta?
c) Jsou znalosti reálií procvičovány?
d) Jak lze reálie vymezit?


Diplomantka doplní komentář a vlastní návrh, co by bylo ještě možno přidat.

Dalším možným zdrojem informací bude rozhovor s učitelem češtiny pro cizince.

Seznam odborné literatury
HICKEY, L.; STEWART, M. (Eds.) Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, 2005 (část o češtině a němčině).

HOFSTEDE, G. Cultural dimensions [online] c 2003, dostupné z http://www.geert-hofstede.com/

HOFSTEDE, G. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: UK, 1999.

HOFSTEDE, G.; PEDERSEN, P.B.; HOFSTEDE, G.J. Exploring Culture. Exercises, Stories and Synthetic Cultures. Maine: Intercultural Press, 2002.

CHEJNOVÁ, P. Kulturní specifika České republiky z pohledu studentů PedF UK. Pedagogická orientace, roč. 19, č. 1, 2009, s. 47 – 55.

MACHOVÁ, S.; ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2007.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007.

Předběžná náplň práce
Okruhy sledovaných faktů:
1) Informace z oblasti historie, zeměpisu, politiky
2) Kulturní charakteristika Čechů
3) Informace o češtině jako jazyku a vývoj češtiny
4) Zdvořilost a řečová etiketa
5) Česká literatura a umění

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Facts studied:
1) Information about history, geography, politics
2) Cultural characteristic of the Czech
3) Information about Czech language and its development
4) Politeness and speech etiquette
5) Czech literature and art
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK