Reálie v učebnicích češtiny pro cizince
Název práce v češtině: | Reálie v učebnicích češtiny pro cizince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Realia in Textbooks of Czech for Foreigners |
Klíčová slova: | reálie, čeština pro cizince, učebnice češtiny pro cizince |
Klíčová slova anglicky: | realia, Czech for foreigners, textbooks of Czech for foreigners |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.11.2010 |
Datum zadání: | 24.05.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 10.01.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Katedra českého jazyka |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.01.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka provede analýzu vybraných učebnic češtiny pro německy mluvící cizince, eventuelně provede rovněž analýzu dalších výukových materiálů. Bude si všímat např. následující problematiky:
a) Jakým způsobem jsou reálie prezentovány: explicitně (články věnující se tématu z historie, politiky), nebo implicitně (zmínka v textu věnujícímu se jinému tématu)? b) Jsou reálie podávány v kontrastu s kulturou studenta? c) Jsou znalosti reálií procvičovány? d) Jak lze reálie vymezit? Diplomantka doplní komentář a vlastní návrh, co by bylo ještě možno přidat. Dalším možným zdrojem informací bude rozhovor s učitelem češtiny pro cizince. |
Seznam odborné literatury |
HICKEY, L.; STEWART, M. (Eds.) Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, 2005 (část o češtině a němčině).
HOFSTEDE, G. Cultural dimensions [online] c 2003, dostupné z http://www.geert-hofstede.com/ HOFSTEDE, G. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: UK, 1999. HOFSTEDE, G.; PEDERSEN, P.B.; HOFSTEDE, G.J. Exploring Culture. Exercises, Stories and Synthetic Cultures. Maine: Intercultural Press, 2002. CHEJNOVÁ, P. Kulturní specifika České republiky z pohledu studentů PedF UK. Pedagogická orientace, roč. 19, č. 1, 2009, s. 47 – 55. MACHOVÁ, S.; ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2007. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. |
Předběžná náplň práce |
Okruhy sledovaných faktů:
1) Informace z oblasti historie, zeměpisu, politiky 2) Kulturní charakteristika Čechů 3) Informace o češtině jako jazyku a vývoj češtiny 4) Zdvořilost a řečová etiketa 5) Česká literatura a umění |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Facts studied:
1) Information about history, geography, politics 2) Cultural characteristic of the Czech 3) Information about Czech language and its development 4) Politeness and speech etiquette 5) Czech literature and art |