Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kladení otázek jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Kladení otázek jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Asking questions as a support of understanding of the text read out aloud to preschool aged children.
Klíčová slova: předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, předčtenářská gramotnost, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, otázky a odpovědi, dovednost klást otázky, porozumění slyšenému textu
Klíčová slova anglicky: pre-school education, pre-school aged child, pre-reading literacy, programme “By Reading and Writing to Critical Thinking (RWCT)“, answers and questions, ability to ask questions, understanding of the text being read out.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 24.01.2011
Datum zadání: 22.03.2013
Datum a čas obhajoby: 11.06.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.04.2013
Datum proběhlé obhajoby: 11.06.2013
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Ondřej Hausenblas
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl: Propojení literární výchovy se vzdělávacím obsahem ŠVP a hledání možností a způsobů uplatnění předčítání v komplexním působení na dítě v předškolním věku.
Zhodnocení současné situace v MŠ a v rodině ve vztahu k literatuře a k předčítání na základě historických vztahů a průzkumu mezi rodičovskou a pedagogickou veřejností.

Projekt bude realizován v souladu se vzdělávacím obsahem ŠVP konkrétní školy v návaznosti na cíle integrovaných bloků. Uskuteční se v heterogenní skupině dětí 3 -6 let. Do činností budou aktivně zapojováni rodiče i ostatní pedagogové.

Zásady pro vypracování:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu ? zaměřit se na nové metody práce s dětmi v MŠ.
Zaměřit se na vzdělávací metody literární výchovy i v historických souvislostech, opírat se o RVP PV.
2. V teoretické části kriticky zhodnotit současný stav postavení literatury v žebříčku hodnot dnešní populace a možnosti předčítání vzhledem k novému pojetí práce v MŠ a k RVP PV (ŠVP).Prostudovat, jaké existují veřejné aktivity na podporu předčítání (např. Celé Česko čte dětem, Rosteme s knihou apod.) Zjistit, jak je tato problematika řešena v zahraničí (např. v Německu).
Krátký pohled do minulosti.
3. V praktické části zhodnotit poznatky z předchozí části vytvořením projektu ?Předčítání a literární aktivity v MŠ?.
Navrhnout a zejména v praxi projekt prověřit a následně ho podrobně reflektovat a zhodnotit jeho přínos.
Anketou zjistit současnou situaci v MŠ a v rodině ve vztahu k literatuře a k předčítání vůbec.
Seznam odborné literatury
Monografie:
Ulrychová, I., Gregorová, V., Švejdová, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000
Lhotová, D., Slabý, Z. K. Ani den bez pohádky. Praha: Portál,2000
Jirásek, J., Vančurová, E., Havlínová, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Aviceum,1983
Blažek, B., Olmrová,J. Průhledy do dětství. Praha: Aviceum,1986
Svobodová, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, 2007
Pennac, D. Jako román. Praha: Mladá fronta 2004.

Články:
Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři. In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19.
Mertin, V.,Tumpachová L.: Opakování - matka moudrosti. In: Rodina a škola. Roč. 40, č.12 (1993), s.4.
Lepilová, K.: Čtenářem se dítě stává ...? (K výzkumu tzv. pčedčtenářství).In: Čtenář, Roč. 46, č.4 (1994), s.114-117.
Matějček, Z.: Malí čtenáři. In: Informatorium 3-8, Roč. 7, č.8 (2000), s.5.
Iwashita, D.: Čtěte dětem před spaním, budou chytřejší.In: Lidové noviny, Roč. 14, č. 9.III. (2001), s.18.
Mikešová, D.: Nová cesta ke knihám. In: Komenský, Roč. 129, č.2 (2004/05), s.9-18.
Nováková, M.: Mami, přečteš mi nšco? / předčítání před spaním prospívá i školákům.In: Rodina a škola. Roč. 52, č. 1 (2005), s. 12.
Těthalová. M.: Knížka je můj kamarád In: Informatorium : Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Roč. 16, č. 6 (2009), s. 12-14.
Lacinová, I.: Mámo, táto, učitelko, čtěte mi! In: Rodina a škola, Roč. 57, č. 4 (2010), s. 18-19.
Tuháčková, N.: Jak čteme dětem.In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38 (2010), s. 23-25.



Webové stránky:
http://www.celeceskoctedetem.cz/
http://www.rostemesknihou.cz/index.php
http://www.citarny.cz

+ německé publikace organizace Stiftung Lesen
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem předčtenářských dovedností předškolních dětí, jejich schopností porozumět slyšenému textu a odpovídat smysluplně na otázky vztahující se k textu, ale také otázky samostatně pokládat. Věnuje se možnostem využití některých metod kritického myšlení pro tuto věkovou skupinu v prostředí mateřské školy. Diplomová práce vychází z toho, že role předškolního vzdělávání je v tomto směru nezastupitelná.
Teoretická část je zaměřena na problematiku odpovídání na otázky a jejich kladení, vývoj kognitivních procesů a vývoj řeči, na rozvoj sebevědomí a sebedůvěry jako důležitý předpoklad samostatného projevu předškolního dítěte a vytváření pozitivní pedagogické komunikace ve třídě. Nabízí možnosti využití některých metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v mateřské škole.
V praktické části je představen program založený na práci s texty různých žánrů určených pro předškolní věk. V jednotlivých lekcích je ověřováno, zda zvolené metody z programu RWCT jsou vhodné a zda položené otázky a požadavek na jejich samostatné kladení odpovídají možnostem předškolních dětí. Diplomová práce předkládá výsledky výzkumu, který byl prováděn porovnáním dosažených výkonů jednotlivých dětí na počátku a na konci realizace integrovaných bloků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This dissertation deals with the issue of reading skills of pre-school aged children, their abilities to understand the text being read out to them and answer the questions related to the text meaningfully, but also to ask individual questions. It addresses a possible usage of some methods of critical thinking for this age group in the field of nursery schools. The dissertation is based on the fact that the role of the pre-school education is irreplaceable in this respect.
The theoretical part concentrates on the problems related to answering the questions and asking them, on the development of cognitive processes and speech, growth of self-confidence and self-assurance as an important precondition for a pre-school child´s expressing and the creation of a positive pedagogical communication in the class. It offers opportunities to use some methods of the programme called “ By Reading and Writing to Critical Thinking “ (RWCT) at nursery schools.
The practical part of this dissertation introduces a programme based on working with the texts of different genres intended for the pre-school age. In individual lessons it is verified whether the chosen methods from the RWCT programme are suitable and if the questions asked, and the request for asking them, correspond to the abilities of pre-school aged children. The dissertation presents results of the research which was carried out by comparing the performances reached by individual children at the beginning and at the end of the integrated blocks´realization.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK