![]() | V úterý 2.7.2024 v době mezi 20:00 a 22:00 proběhne odstávka Studijního informačního systému z důvodu údržby databázového serveru. |
Operní inscenace v divadle Kolowrat - opera v komorním prostoru
Název práce v češtině: | Operní inscenace v divadle Kolowrat - opera v komorním prostoru |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Opera productions in the Kolowrat Theatre - opera in a chamber theatre |
Klíčová slova: | opera, komorní opera, divadelní prostor, Národní divadlo, současná opera, minimalismus, Divadlo Kolowrat |
Klíčová slova anglicky: | opera, chamber opera, theatrical space, National Theatre, contemporary opera, minimalism, Kolowrat Theatre |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.11.2010 |
Datum zadání: | 02.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 09.02.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.01.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.02.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Barbara Topolová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat tvorbu operního souboru Národního divadla na scéně divadla Kolwrat od roku 1995 do roku 2008 s důrazem na specifika inscenování opery v komorním prostoru. První obecná část se bude týkat dramaturgie uvádění oper v divadle Kolowrat a zhodnocení kladů a záporů tohoto prostoru pro provozování opery. Ve druhé, hlavní části práce vypracuje autorka analýzy následujících operních inscenací: Jan Klusák, Michael Nyman: Klusák-Nyman-opera, Jan Klusák: Zpráva pro akademii / Bertram a Mescalinda, Leoš Janáček, Peter Maxwell Davies: Šílenství a vášeň. Autorka se bude zabývat konkrétní režijně-pohybovou koncepcí (významná účast choreografů na inscenacích), scénografickým řešením, prací režisérů a choreografů s operním hercem a v úvahu vezme též kritický ohlas těchto inscenací. Nabízí se zde srovnání kladně hodnocených inscenací s dílem méně podařeným (Emil Viklický: Máchův deník). Hlavním cílem druhé části práce přitom bude charakterizovat specifika a přínos komorního prostoru Divadla Kolowrat pro provozování komorního operního žánru, čehož důkazem se zdá být např. opakovaná účast některých inscenátorů a interpretů na zmíněných inscenacích. Stěžejní pozornost bude proto autorka i při analýze jednotlivých jevištních složek věnovat tomu, jakým způsobem komorní divadelní prostor ovlivňuje jejich podobu i jejich součinnost. Autorka bude pracovat s teoretickou literaturou v angličtině, s českými recenzními ohlasy a archivními prameny písemného i vizuálního charakteru, stejně jako s vlastní diváckou recepcí. |