Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
"Paradox fikce" a emoce ve sportovních filmech
Název práce v češtině: "Paradox fikce" a emoce ve sportovních filmech
Název v anglickém jazyce: The "Paradox of Fiction" and Emotion in Sports Films
Klíčová slova: emoce, fikce, estetický prožitek, simulace, sport, film
Klíčová slova anglicky: emotion, fiction, aesthetic experience, simulation, sports, film
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2010
Datum zadání: 18.05.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.01.2013
Datum a čas obhajoby: 12.02.2013 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:11.01.2013
Datum proběhlé obhajoby: 12.02.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce má za cíl sledovat tzv. "paradox fikce." V návaznosti na vybrané teorie emocí, neurobiologická zkoumání Antonia Damasia a klíčové koncepty estetiky a psychologie má postihnout charakter emocí recipientů fičkních děl. Má rozhodnout, zdali jsou emoce ve fikci reálné, anebo zda je o emoce pouze imaginární či tzv. "kvaziemoce." Dosažené závěry práce aplikuje na sféru sportovní kinematografie.
Seznam odborné literatury
Knihy
Aristoteles: Poetika. Překlad Julie Nováková. Praha: Orbis, 1962.
Barthes, Roland: Rozkoš z textu (orig. Le plaisir du texte). Překlad Olga Špilarová. Praha: Triáda, 2008.
Cohnová, Dorrit: Co dělá fikci fikcí (orig. The Distinction of Fiction). Překlad Milan Orálek a Veronika Klusáková. Praha: Academia, 2009. Edice Možné světy, sv. 3.
Damasio, Antonio: Descartesův omyl (orig. Descartes´ Error). Překlad Lucie Mottová. Praha: Mladá Fronta, 2000.
De Sousa, Ronald: Rationality of Emotion. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1987.
Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Praha: Karolinum, 2003.
Eco, Umberto: Šest procházek literárními lesy (orig. Six Walks in the Fictional Woods). Překlad Bronislava Grygová. Olomouc: Votobia, 1997.
Eco, Umberto: Meze interpretace (orig. The Limits of Interpretation). Překlad Ladislav Nagy. Praha: Karolinum, 2009.
Fořt, Bohumil: Úvod do sémantiky fikčních světů. Brno: Host, 2005. Edice Teoretická knihovna, sv. 15.
Geist, Bohumil: Psychologický slovník. Praha: Vodnář, 2000. Heslo „Emoce“.
Grodal, Torben: Embodied Visions. Oxford, New York: Oxford University Press, 2009.
Kant, Immanuel: Kritika soudnosti (orig. Kritik der Urtheilskraft). Překlad Vladimír Špalek, Walter Hansel. Praha: Odeon, 1975.
Lyons, William: Emotion. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Mukařovský, Jan: Umělecké dílo jako znak. Praha: Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR, 2008.
Slepička, Pavel a kol.: Divácká reflexe sportu. Praha: Karolinum, 2010.
Worringer, Wilhelm: Abstrakce a vcítění (orig. Abstraktion und Einfühlung). Překlad David Filip. Praha: Triáda, 2001.
Zuska, Vlastimil: Estetika – úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001.
Zuska, Vlastimil: Mimésis – fikce – distance. Praha: Triton, 2002.

Články
Baker, Aaron: „Sports Films, History and Identity.“ In: Journal of Sports History [online], 1998, str. 217 – 233. Dostupné z: http://www.aafla.org/SportsLibrary/JSH/JSH1998/JSH2502/JSH2502c.pdf.
Bullough, Edward: „Psychická distance jako faktor v umění a estetický princip“ (orig. „´Psychical Distance´ as a Factor in Art and an Aesthetic Principle“). In: Estetika. Překlad Zdeněk Böhm. Sv. 32, číslo 1, 1995, str. 87 – 118.
De Sousa, Ronald: „Emotion“. In: Stanford Encyklopedia of Philosophy [online]. 2010. Dostupné z: http://plato.stanford.edu/entries/emotion/.
Greenspan, Patricia: „Emotions, Rationality and Mind/Body (abstrakt)“ [online]. 2001. Dostupné z: http://www.philosophy.umd.edu/Faculty/PGreenspan/Res/er4.html.
Mintz, Steven - McNeil, Sara:„Sports in American Film.“ In: Digital History [online]. 2012. Dostupné z: http://www.digitalhistory.uh.edu/historyonline/sportsfilm.cfm.
Radford, Colin - Weston, Michael: „How Can We Be Moved by the Fate of Anna Karenina?“. In: Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes. Sv. 49, 1975, str. 67 – 93.
Schneider, Steven: „The Paradox of Fiction.“ In: Internet Encyklopedia of Philosophy [online]. 2009. Dostupné z: http://www.iep.utm.edu/fict-par/.
Stock, Kathleen: „Thoughts on the ´Paradox´ of Fiction.“ In: Postgraduate Journal of Aesthetics. Sv. 3, číslo 2, říjen 2006, str. 37 – 58.
Walton, Kendall: „Fearing Fictions.“ In: The Journal of Philosophy. Svazek 75, číslo 1, leden 1978, str. 5 – 27.
Zuska, Vlastimil: „Možnost reálných emocí v možných (fikčních) světech.“ In: Od struktury k fikčnímu světu. Olomouc: Aluze, 2004, str. 205 – 218.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK