Možnosti kognitivního rozvoje u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Možnosti kognitivního rozvoje u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of cognitive development in preschool children |
Klíčová slova: | předškolní věk – kognitivní rozvoj – dítě – elementární úkolová situace – proces uvědomování – vztahy a souvislosti - utváření osobnosti |
Klíčová slova anglicky: | preschool age – cognitive development – child – elementary task situation - process of awareness - relationships and connections – formation of personality |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.10.2010 |
Datum zadání: | 19.10.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2011 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.07.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Petr Volf |
Zásady pro vypracování |
Tato práce si klade za cíl vytvořit elementární úkolovou situaci pro děti předškolního věku, která by umožňovala rozvoj všech kognitivních funkcí a usnadňovala dítěti porozumění vztahům a souvislostem mezi předměty a jevy. Úkolová situace též zohledňuje širší společenský a kulturní kontext, v němž se odehrává proces učení a poznávání.
Předškolní věk je obdobím, kdy se utváří osobnost dítěte a jeho kognitivní aparát, nezbytný pro přípravu do školy i do budoucího života. |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.
DACEY, J. S., LENNON, K. H. Kreativita: souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. 1. české vyd. Praha: Grada, 2000. 252 s. ISBN 80-7169-903-9. DOSTÁL, A. M ., OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha: SPN, 1988. 264 s. ISBN 14-514-88. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178:120-7. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. GILLERNOVÁ, I; MERTIN, V. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 247 s. ISBN 978-80-7367-627-8. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Žák a jeho učení. In Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2008. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0. HELUS, Z. Politický, společensko-kulturní a duchovní kontext současného učitelství: důsledky pro pojetí profese. In Učitel v současné škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. 2. vyd. Praha: Academia, 2007. 132 s. ISBN 978-80-200-1451-1. KRYKORKOVÁ, H. Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnosti jejího rozvíjení. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č 2, s. 37-52. ISSN 3330-3815. KRYKORKOVÁ, H., VOLF, P. Psychologie školního učení a připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí. In Učitel v současné škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4. KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, roč. LI, č. 2, s. 185-196. ISSN 3330-3815. KUPCOVÁ, Martina. Práce s myšlenkovou mapou [online]. 2005 [cit. 2011-06-29]. Dostupné z WWW: <http://rvp.cz>.Začátek formuláře LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. MÁLKOVÁ, G.: Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 116 s. ISBN 978-80-7367-585-1. MALOY, L. Reflexe dětí předškolního věku. Praha, 2005. 108 s., 32 s. příloh. Diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze na katedře pedagogiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Hana Krykorková, Csc. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha: 1994. 108 s. ISBN 80-7178-006-5. NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 4. vyd. Praha: Portál, 2007. 325 s. ISBN 978-80-7367-276-8. PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. 121 s. ISBN 80-85282-50-X. PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. 145 s. ISBN 80-7178-309-9. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 4. vyd. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-263-8. Výzkumný ústav pedagogický. Rámcové vzdělávací programy, MŠMT ČR [online]. Praha: 2004 [cit. 2011-06-29]. Dostupné z WWW: <http://msmt.cz>. RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 184 s. ISBN 80-7178-425-7. ŘÍČAN, P. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 440 s. ISBN 80-7038-078-0. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 636 s. ISBN 80-7178-376-5. STERNBERG, R. J.: Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 208 s. ISBN 80-247-0120-0. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 304 s. ISBN 80-246-0181-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. 136 s. 71-72. ISBN 80-7178-943-7. |