Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 391)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti kognitivního rozvoje u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Možnosti kognitivního rozvoje u dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Possibilities of cognitive development in preschool children
Klíčová slova: předškolní věk – kognitivní rozvoj – dítě – elementární úkolová situace – proces uvědomování – vztahy a souvislosti - utváření osobnosti
Klíčová slova anglicky: preschool age – cognitive development – child – elementary task situation - process of awareness - relationships and connections – formation of personality
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.10.2010
Datum zadání: 19.10.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 06.09.2011 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.07.2011
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Petr Volf
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce si klade za cíl vytvořit elementární úkolovou situaci pro děti předškolního věku, která by umožňovala rozvoj všech kognitivních funkcí a usnadňovala dítěti porozumění vztahům a souvislostem mezi předměty a jevy. Úkolová situace též zohledňuje širší společenský a kulturní kontext, v němž se odehrává proces učení a poznávání.
Předškolní věk je obdobím, kdy se utváří osobnost dítěte a jeho kognitivní aparát, nezbytný pro přípravu do školy i do budoucího života.
Seznam odborné literatury
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.
DACEY, J. S., LENNON, K. H. Kreativita: souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. 1. české vyd. Praha: Grada, 2000. 252 s. ISBN 80-7169-903-9.
DOSTÁL, A. M ., OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha: SPN, 1988. 264 s. ISBN 14-514-88.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178:120-7.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.
GILLERNOVÁ, I; MERTIN, V. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 247 s. ISBN 978-80-7367-627-8.
HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Žák a jeho učení. In Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2008.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 232 s. ISBN 80-7178-888-0.
HELUS, Z. Politický, společensko-kulturní a duchovní kontext současného učitelství: důsledky pro pojetí profese. In Učitel v současné škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4.
KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. 2. vyd. Praha: Academia, 2007. 132 s. ISBN 978-80-200-1451-1.
KRYKORKOVÁ, H. Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnosti jejího rozvíjení. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č 2, s. 37-52. ISSN 3330-3815.
KRYKORKOVÁ, H., VOLF, P. Psychologie školního učení a připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí. In Učitel v současné škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4.
KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, roč. LI, č. 2, s. 185-196. ISSN 3330-3815.
KUPCOVÁ, Martina. Práce s myšlenkovou mapou [online]. 2005 [cit. 2011-06-29]. Dostupné z WWW: <http://rvp.cz>.Začátek formuláře
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
MÁLKOVÁ, G.: Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 116 s. ISBN 978-80-7367-585-1.
MALOY, L. Reflexe dětí předškolního věku. Praha, 2005. 108 s., 32 s. příloh. Diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze na katedře pedagogiky. Vedoucí diplomové práce PhDr. Hana Krykorková, Csc.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha: 1994. 108 s. ISBN 80-7178-006-5.
NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 4. vyd. Praha: Portál, 2007. 325 s. ISBN 978-80-7367-276-8.
PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnosti v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. 121 s. ISBN 80-85282-50-X.
PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. 145 s. ISBN 80-7178-309-9.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 4. vyd. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-263-8.
Výzkumný ústav pedagogický. Rámcové vzdělávací programy, MŠMT ČR [online]. Praha: 2004 [cit. 2011-06-29]. Dostupné z WWW: <http://msmt.cz>.
RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 184 s. ISBN 80-7178-425-7.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 440 s. ISBN 80-7038-078-0.
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2002. 636 s. ISBN 80-7178-376-5.
STERNBERG, R. J.: Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2001. 208 s. ISBN 80-247-0120-0.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 304 s. ISBN 80-246-0181-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. 136 s. 71-72. ISBN 80-7178-943-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK