Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osobnostně sociální rozvoj skrze dramatickou improvizaci
Název práce v češtině: Osobnostně sociální rozvoj skrze dramatickou improvizaci
Název v anglickém jazyce: Personal and social development through dramatic improvisation
Klíčová slova: osobnostní a sociální rozvoj, dospělí, dramatická improvizace, hra, komfortní zóna, sebedůvěra, koncentrace, tvořivost, prezentace, komunikace, kooperace, cvičení
Klíčová slova anglicky: personal and social development, adult, dramatic improvization, play, comfort zone, self-confidence, concentration, creativeness, presentation, comunication, cooperation, practice
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jan Froněk, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.10.2010
Datum zadání: 07.03.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.08.2011
Datum a čas obhajoby: 06.09.2011 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.07.2011
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Raisová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
0 ÚVOD 8

1 OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ ROZVOJ 11
1.1 Osobnost a osobnostní rozvoj 11
1.2 Sociální rozvoj 13
1.3 Přístupy osobnostně sociálního rozvoje 14
1.3.1 Dramatická výchova 14
1.3.2 Zážitková pedagogika 15
1.3.3 Sociálně psychologický výcvik 16

2 DRAMATICKÁ IMPROVIZACE 19
2.1 Dramatická improvizace jako hra 21
2.1.1 Hra 21
2.1.2 Principy hry 21
2.1.3 Principy dramatické improvizace 22
2.1.4 Pravidla improvizace 23
2.2 Vztah osobnostně sociálního rozvoje a improvizace 26
2.2.1 Překonávání bariér 27
2.2.2 Sebedůvěra 28
2.2.3 Soustředěnost 29
2.2.4 Tvořivost a fantazie 29
2.2.4 Disciplína a kontrola emocí 31
2.2.6 Herecké dovednosti 31
2.2.7 Umění dialogu 32
2.2.8 Respektování spoluhráčů 33
2.3 Didaktický cyklus C-M-I-A-R-E 34
2.3.1 Stanovení cíle 35
2.3.2 Metoda 35
2.3.3 Instrukce 35
2.3.4 Akce 36
2.3.5 Reflexe 36
2.3.6 Evaluace 38
2.4 Znalosti a dovednosti lektora 38
2.5 Organizační podmínky 39
2.5.1 Vnější faktory 39
2.5.2 Vnitřní faktory 41

3 PRAKTICKÁ ČÁST 44
3.1 Cvičení pomocná 44
3.2 Plynulost řeči a slovní komunikace 45
3.3 Neverbální komunikace a skupinové cítění 46

4 ZÁVĚR 48
5 SOUPIS BIBLIOGRAFICKÝCH CITACÍ 49
6 BIBLIOGRAFIE 53
Seznam odborné literatury
BELZ, Horst., SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: Východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
CIPRO, Martin. Delegování jako způsob manažerského myšlení. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2009. 159 s. ISBN 978-80-247-2945-9.
CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice : Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1999. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : SV-nakladatelství, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
FRÖBEL, F. Chief Writings on Education. London : D. C. Heath & co., 1908. 112 s.
GOLEMAN, Daniel. Práce s emoční inteligencí: Jak odstartovat úspěšnou kariéru. překl. Růžena Loulová. Praha : Columbus, 2000. 366 s. ISBN 80-7249-017-6.
HARTL, Pavel., HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Sociálně psychologický výcvik : Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha : SPN, 1982. 210 s.
HODGSON, John., RICHARDS, Ernest. Improvisation: Discovery and creativity in drama. Great Britain : Latimer Trend, 1967. 198 s.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens – O původu kultury ve hře. Překl. dr. Vácha J., vyd. 2. Praha : Mladá fronta, 2000. 297 s. ISBN 80-7272-020-1.
CHADT, Karel. Uplatnění tvořivosti v manažerské praxi. Praha : VOX, 2009. 89 s. ISBN 978-80-86324-75-3.
JAROŠOVÁ, Eva a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. 2. vyd. Praha : Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80-7261-135-6.
JIRÁSEK. Ivo. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. In Gymnasion časopis pro zážitkovou pedagogiku. 2004. Praha: Prázdninová škola Lipnice. roč. 1. č. 1. 15 s. ISSN 1214603X.
KARAFFA, Jan. Umění dialogu v dramatických hrách a improvizacích v přípravě učitelů primárního vzdělávání [online]. Brno, 2006. 194 s. 14 příloh. Dizertační práce. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, [cit. 2011-06-19]. Dostupné z WWW: <http://is.muni.cz/th/45110/pedf_d/Ph.D.prace_JK_05.pdf>
KOHOUTEK, Rudolf. Poznávání a utváření osobnosti. Brno : CERM, 2001. 275 s. ISBN 80-7204-200-9
KOMÁRKOVÁ, Růžena., SLAMĚNÍK, Ivan., VÝROST, Jozef. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III: sociálně-psychologický výcvik. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
KREJČOVÁ, Lenka. ČÁP, David. Sociálně psychologický výcvik jako forma rozvoje sociálních kompetencí žáků středních škol. [online]. Metodický portál, 2009.[cit. 2011-04-06]. Dostupné z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/k/g/3214/SOCIALNE-PSYCHOLOGICKY-VYCVIK-JAKO-FORMA-ROZVOJE-SOCIALNICH-KOMPETENCI-ZAKU-STREDNICH-SKOL.html>
LAZAROVÁ, Bohumíra, KNOTOVÁ, Dana. O čem, jak a s kým v osobnostním rozvoji. In K sobě, k druhým, k profesi: teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno : Masarykova univerzita, 2008. 38-44 s. ISBN 978-80-210-4595-8.
LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt – monology o herectví. 2.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 247 s.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy – zásobník dramatických her a improvizací. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980. 159 s.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova – Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. 223 s. ISBN 80-7331-021-X.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS-ARTAMA, 1998. 199 s. ISBN 80-901660-3-2.
MORGAN, Norah., SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu : Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2005. s. ISBN 80-7238-220-9.
NEHYBA, Jan. Koncept komfortní zóny a jeho podoba v kurzech osobnostního rozvoje. Brno, 2007. 86 s. Bakalářská diplomová práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Ústav pedagogických věd. Vedoucí práce Mgr. Jan Kolář.
NEHYBA, Jan., KOLÁŘ, Jan. Soft skills jako součást osobnostně sociálního rozvoje v informační a knihovnické profesi. Ikaros [online]. 2010, roč. 14, č. 9 [cit. 26.05.2011]. Dostupný z WWW: <http://www.ikaros.cz/node/6359>. URN-NBN:cz-ik6359. ISSN 1212-5075.
NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí – Poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno : edice pedagogické literatury, 2004. 135 s. ISBN 80-7315-014-X.
NOVÁČEK, Jiří. Hry a cvičení používané v dramatické výchově k rozvoji hereckých dovedností u dětí ve věku 8 – 12 let : bakalářská práce. Brno : Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra sociální pedagogiky, 2008. 76 l., 1 l. příl. Vedoucí diplomové práce Mgr. Petra Rychecká.
O'NEILL, Cecily., LAMBERT, Alan. Drama structures: a practical handbook for teachers. United Kingdom : Hutchinson Education, 1991. 137 s. ISBN 0-7487-0191-5.
PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník: lidské zdroje. Praha : Academia, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7
PÁVKOVÁ, Jiřina. aj. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektívy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha : Portál, 1999. 229 s. ISBN 80-7178-295-5.
Portál Management Mania. Kolbův cyklus. [cit. 16.04.2011]. Dostupný z WWW: <http://managementmania.com/index.php/personalistika-lidske-zdroje/42-ostatni/169-kolbuv-cyklus-uceni>
PRICE, Geraldine., MAIER, Pat. Efektivní studijní dovednosti. Praha : Grada Publishing, 2007. 368 s. ISBN 978-80-247-2527-7.
SMÉKAL, Vladimír. Psychologie osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1989. 346 s.
SMÉKAL, Vladimír. Selfmanagement jako cesta k sobě a druhým. In K sobě, k druhým, k profesi: teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 8-20 s. ISBN 978-80-210-4595-8.
SRB, Vladimír. aj. Jak na osobnostní a sociální výchovu?. Praha: Projekt Odyssea, 2007. 60 s. ISBN 978-80-87145-00.
SVATOŠ, Vladimír., LEBEDA, Petr. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha : Grada, 2005. 192 s. ISBN 80-247-0318-1.
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3. vyd, Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901-660-1-6.
ŠVEC, Jakub. Týmová práce [online]. 2., přeprac. a rozšíř. vyd. [b.m.] : Národní ústav odborného vzdělávání, občanské sdružení Projekt Odyssea, říjen 2006. [cit. 2011-05-18]. Dostupné z WWW: <http://www.odyssea.cz/soubory/k_diplomky_studie_skripta/tymova_prace.pdf>
VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat: Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Praha : Občanské sdružení AISIS, 2005. 207 s. ISBN 80-239-4514-9.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Praha : Občanské sdružení AISIS, 2006. 226 s. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, Josef. Učit se být. Praha : Občanské sdružení AISIS, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
VASQUEZ, Martin. Principy divadelní improvizace : (v prostředí Zápasů v divadelní improvizaci). Brno : Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. 178 s. ISBN 978-80-86928-66-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. překl. Machková E., ISV, Praha : Grada Publishing, 1996.


6 BIBLIOGRAFIE
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů. 7. upravené vyd. Praha : NIPOS, 2008.
ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno : Doplněk, 1999.
MÉGRIEROVÁ, Dominique. 100 námětů pro dramatickou výchovu. Praha : Portál, 1999.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník (slovník divadelních pojmů). Praha : Divadelní ústav, 2003.
RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti. Praha : Dobré divadlo dětem, 2006.
STUDIA PAEDAGOGICA 14. Asertivita, sebereflexe, kooperace a dramatická výchova. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
VAJNER, Luděk. Výběr pracovníků do týmu. Praha : Grada, 2007.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997.
VYSKOČIL, Ivan. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2005.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK