Prvky metadivadla ve vybraných Plautových komediích (především Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus
Název práce v češtině: | Prvky metadivadla ve vybraných Plautových komediích (především Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Elements of "Metatheatr" in selected Plautus' Comedies |
Klíčová slova: | Plautus, metadivadlo, Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus, divadelní iluze |
Klíčová slova anglicky: | Plautus, metatheatre, Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus, dramatic illusion |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav řeckých a latinských studií (21-URLS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Eva Kuťáková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.01.2012 |
Datum zadání: | 02.01.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.01.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Bažil, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Po seznámení s charakterem římské palliáty a možnostmi jejího scénického provedení se autorka práce zaměří na vymezení metadivadla. Nejprve obecně, poté blíže u Plauta. Z komedií Amphitruo, Aulularia, Cistellaria a Pseudolus vybere scény, v nichž se nacházejí prvky metadivadla, interpretuje je z hlediska výstavby postav a role pro vývoj komediální zápletky. Pokusí se určit, zda mají pouze verbální základ, či zda v nich působí i neverbální projevy. Na základě rozborů pak formuluje závěr. |
Seznam odborné literatury |
ABEL, L. Tragedy and Metatheatre. Essays on Dramatic form. Holmes & Meier Publishers 2003, New York ANDERSON, W. S. Barbarian Play: Plautus‘ Roman Comedy. University of Toronto Press 1993, Toronto BARCHIESI, M. Plauto e il "metateatro" antico. Il Verri 31 (1969) 113-130 BATSTONE, W. W. Plautine Farce and Plautine Freedom: An Essay on the Value of Metatheatre. In: Defining Genre and Gender in Latin Literature. Essays presented to William S. Anderson on His Seventy-Fifth Birthday. Batstone, W.W., Tissol, eds. Peter Lang Publishing 2005, New York BEARE, W. The Roman Stage. Methuen 1955, London DUCKWORTH, G. E. The Nature of Roman Comedy. Princeton University Press 1952, Princeton FRANGOULIDIS, S. A. Handlung und Nebenhandlung: Theater, Metatheater und Gattungsbewusstsein in der römischen Komedie. M & P Verlag für Wissenschaft und Forschung 1997, Stuttgart HORNBY, R. Drama, Metadrama, and Perception. Bucknell University Press 1986, Lewisburg MARSHALL, C. W. The Stagecraft and Perfomance of Roman Comedy. Cambridge University Press 2009, New York MOORE, T. J. The Theatre of Plautus. Playing to the Audience. University of Texas Press 1998, Austin MUECKE, F. Plautus and the Theatre of Disguise. Classical Antiquity 5 (1986), 216-229 SHARROCK, A. Reading Roman Comedy: Poetics and Playfulness in Plautus and Terence. Cambridge University Press 2009, Cambridge SLATER, N. W. Plautus in Performance: The Theatre of the Mind. Princeton University Press, Princeton 1985 STACE, C. The Slaves of Plautus. Greece & Rome, vol. 15 (1968), no. 1: 64-77 WRIGHT, J. The Transformations of Pseudolus. Transactions of the American Philological Association 105 (1975) 403-416 |