Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Neuropsychologický vývojový screening NES:Prohloubení ověření české verze
Název práce v češtině: Neuropsychologický vývojový screening NES:Prohloubení ověření české verze
Název v anglickém jazyce: The neuropsychological development screeing NES:Further testing of the czech version
Klíčová slova: Vývojová diagnostika, vývojový screening, NES, opoždění vývoje, kojenecký věk, batolecí věk, poruchy vývoje
Klíčová slova anglicky: Developmental diagnostics, developmental screening, NES, developmental delay, early infancy, toddler age, developmental disorder
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslav Šturma
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.09.2010
Datum zadání: 17.09.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 21.05.2013 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2013
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Neuropsychologický vývojový screening (NES) je německá metoda autorů F. Petermanna a A. Renziehausen (publikovaná r. 2005), která hodnotí vývoj dítěte ve věku 3 až 24 měsíců v osmi oblastech vývoje. Test je určen pro dětské lékaře, poradce rané péče a psychology. Cílem této práce je v návaznosti na diplomovou práci A. Klapetek ověřit užitečnost a věcnou správnost českého převodu na vzorku českých dětí. A. Klapetek uskutečnila pilotní studii této metody. V rámci ní předložila pracovní překlad zadání testu vzorku 50 dětí (10 z každé věkové skupiny). V návaznosti na její práci jsem zadání dále upřesnila, zjemnila formulace a provedla další výzkum na rozšířeném vzorku. Získané výsledky jsem porovnala s německými normami a metodu jsem korelovala s dalšími externími kritérii.
Teoretická část práce je věnována vývojovým charakteristikám dítěte. Dále se první část práce zabývá specifiky psychologického vyšetření dítěte raného věku, vývojovými škálami, jejich historií a současným stavem. V závěru se představuje Neuropsychologický vývojový screening NES z hlediska teoretické koncepce.
V empirické části byl českým převodem testu vyšetřen vzorek 50 dětí a stejný vzorek dětí byl podroben i vyšetření Vývojovým screeningem (Kovaříka). Na základě získaných údajů byly diskutovány stávající normy testu, identifikovány problematické položky a statistickou analýzou byla určena reliabilita testu. Zjištěné údaje umožnily vymezit cíle budoucích studií, které by vedly k vydání Neuropsychologického vývojového screeningu v českém jazyce. Pro praktické využití NES byl sestaven program školícího a výcvikového kurzu pro tento test.
Seznam odborné literatury
ALLEN, E. K.; MAROTZ, L. R. 2005. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 2. vydání. Praha: Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0.
BACUS, A. 2003. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 176 s. ISBN 80-7178-743-4
BAUMANN, T. A KOL. 2007. Atlas der Entwicklungsdiagnostik. Vorsorgeuntersuchungen von U1 bis U10/J1. 2., přeprac. vyd. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2007. 532 s. ISBN 3-13-125062-3.
BENNETT, F. C. 1986. Ziele der Frükennung und Frühbehandlung. In W. K. Frankenburg, S. M. Thornton, M. E. Cohrs. Entwicklungsdiagnostik bei Kindern. Trainingsprogramm zur Frükennung von Entwicklungsstörungen. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 1986. Str. 6-16.
BLAU, T. H. 1991. The psychological examination of the child. USA: A Wilay-Interscience publication, 1991. 279 s. ISBN 0-471-63559-6.
BRANDT, I.; STICKER, E. J. 2001. GES. Griffiths Entwicklungsskalen zur Beurteilung der Entwicklung in der ersten beiden Lebensjahren. 2. přeprac. a rozšiř. Vydání. Göttingen: Beltz Test GmbH, 2001. 180 s. ISBN 3-8017-1430-6.
BRAZELTON, B. T. 1975. Babys erstes Lebensjahr. Ein Ratgeber für junge Eltern. 1. vydání. Mnichov: Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 1975. 325 s. ISBN 3-473-41017-9.
BRAZELTON, B. T.; CRAMER, M. T. 2002. The Earliest Relationship – Parents, Infants and the Drama of Early Attachment. 2. vydání. Londýn: Karnac Books, 2002. 251 s. ISBN 1-85575-005.
BÜHLER, CH. 1937. Praktische Kinderpsychologie. Wien – Leipzig: Otto Lorenz Verlag 1937. 253 s.
BÜHLER, CH. 1927. Die ersten sozialen Verhaltungsweisen des Kindes. In Ch. Bühler, H. Hetzer, B. Tudor-Hart. Soziologische und psychologische Studien über das erste Jahr. Jena: Verlag von Gustav Fischer, 1927. Str. 1-102.
BÜHLER, CH.; HETZER, H. 1932. Kleinkindertests. Entwicklungstests vom 1. bis 6. lebensjahr. Leipzig: Verlag von Johann Ambrosius Barth, 1932. 188 s.
COHEN, P.; VELEZ, N.; BROOK, J.; SMITH, J. 1989. Mechanism of the Relation between Perinatal Problems, Early Childhood lllness, and Psychopathology in Late Childhood and Adolescence. Child Development, 1989, no. 60, pp. 701-709.
DAMBORSKÁ, M.; BOKOROVÁ, V.; HÁJKOVÁ, J.; MATĚJČEK, Z. 1978. Psychologie a základy výchovy. 1. vydání. Praha: Avicenum, 1978. 284 s.
DITTRICHOVÁ, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. 1991. Metody hodnocení psychického vývoje dítěte raného věku. In P. Říčan; D. Krejčířová a kol. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991. S. 154-161.
ERNST, B. 1999. Münchener entwicklungs-diagnostisches Sreening für das 2. und 3. Lebensjahr. 1. vydání, München: Medimont Verlag, 1999. ISBN 3-933011-02-7.
ESSER, G. 2012. Elternfragebögen zur Erfassung psychischer Auffälligkeiten – eine sinnvolle Ergänzung zur Anamnese?. Frükennungsuntersuchungen/BVKJ-Schwerpunktthema 2012. 1. vydání, 9/2012, s. 14 - 15.
ESSER, G.; PETERMANN, F. 2010. Entwicklungsdiagnostik. 1. vydání. Göttingen: Hogrefe, 2010. 169 s. ISBN 978-3-8017-2232-6.
ETTRICH, CH. 2000. Entwicklungsneurologische Diagnostik im Vorschulalter. In K. U. Ettrich. Entwicklungsdiagnostik im Vorschulalter. 1. vydání. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2000. Str. 160 – 173.
ETTRICH, K. U. 2000. Entwicklungsdiagnostik im Vorschulalter. 1. vydání. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2000. 264 s. ISBN 3-525-45857-6.
ETTRICH, CH.; ETTRICH, K. U. 2000. Screening-Verfarhen. In K. U. Ettrich. Entwicklungsdiagnostik im Vorschulalter. 1. vydání. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2000. Str. 174 – 239.
FRANKENBURG, W. K., FANDAL, A. W., KEMPER, M. B. 1986. Entwicklungsscreening. In W. K. Frankenburg, S. M. Thornton, M. E. Cohrs. Entwicklungsdiagnostik bei Kindern. Trainingsprogramm zur Frükennung von Entwicklungsstörungen. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 1986. Str. 17-34.
FÜRST, M. 1997. Psychologie. Včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
GESELL, A. 1934. An Atlas of Infant Behavior. A Systematic Delineation of the Forms and Early Growt of Human Behavior Patterns. New Haven: Yale University Press, 1934. 2 díly, 921 s.
GESELL, A. 1931. Körperseelische Entwicklung in der frühen Kindheit. Halle: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1931. 387 s.
GRIFFITHS, M. I. 1985. Entwicklungs-Screening in Entwicklungsländern. In Kol. autorů. Screening- und Vorsorge- untersuchungunen im Kindesalter. 1. vydání. Lübeck: Hansisches Verlagskontor, 1985. Str. 382 – 386.
GRUNDHEWER, H. (2012). Kinderschutz im Rahmen der Vorsorge-untersuchungen. Frükennungsuntersuchungen/BVKJ-Schwerpunktthema 2012. 1. vydání, 9/2012, s. 22 - 27.
HABIŇÁKOVÁ, E. 1985. Dieťa v jasliach. 1. vydání. Martin: Osveta 1985. 239 s.
HELLBRÜGGE, T. 1985. Entwicklungs-Screening als Schwerpunkt der Kindervorsorguntersuchungen. In Kol. autorů. Screening- und Vorsorge- untersuchungunen im Kindesalter. 1. vydání. Lübeck: Hansisches Verlagskontor, 1985. Str. 176 – 216.
HELLBRÜGGE, T.; LAJOSI, F.; MENARA, D.; SCHAMBERGER, R.; RAUTENSTRAUCH, T. 1994. Münchener Funktionelle Entwicklungdiagnostik. Fortschritte der Sozialpädiatrie. 4. přepracované vydání. Lübeck: Hansisches Verlagskontor, 1994. 222 s. ISBN 3-87302-082-3
KAHL, H. J. (2012). Vierzig Jahre Kinder-Frükennung – Der Erfolg des Gelben Heftes. Frükennungsuntersuchungen/BVKJ-Schwerpunktthema 2012. 1. vydání, 9/2012, s. 38 – 39.
KARCH, D.; KERKHOFF, G.; ROSENKÖTTER, H.; WEBER, P. 2009. Visuelle Warnehmungsstörungen [online]. AWMF Online, 06/2009 [cit. 2012-11-30]. Dostupný z www: ˂http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/022-020_S1_Visuelle_Wahrnehmungsstoerungen_06-2009_06-2014.pdf˃
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. 2010. Psychologie pro studenty zdravotnických oborů. 1. díl. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. 168 s. ISBN 978-80-247-3270-1.
KLAPETEK, A. 2009. Neuropsychologický vývojový screening NES: Pilotní ověření jeho použitelnosti v českých podmínkách. Praha, 2009. 124 s. Diplomová práce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy na katedře psychologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Jaroslav Šturma.
KOCH, J. 1995. Výchova kojence v rodině. 4. (aktualizované) vydání. Praha: Brána, 1995. 232 s. ISBN 80-85946-01-7.
KOVAŘÍK, J. 1979. Vývinový screening – príručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p., 1979.
KULIŠŤÁK, P. 2003. Neuropsychologie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-554-7.
KURIC, J. a kolektiv. 1986. Ontogenetická psychologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 264 s.
LANGMEIER, J.; LANGMEIER, M.; KREJČÍŘOVÁ, D. 1998. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha, H&H, 1998, 1. vydání, 132 s. ISBN 80-86022-37-4.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. 1998. Vývojová psychologie. 3. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195-X.
LANGMEIER, J.; VYHNÁLEK, M. 1981. Sledování psychického vývoje dítěte a jeho usměrňování. In Kol. autorů. Příručka obvodního dětského lékaře II. 1. vydání. Praha: Avicenum, 1981. Str. 68 – 81.
LISÁ, L.; KŇOURKOVÁ, M. 1986. Vývoj dítěte a jeho úskalí. 1. vydání. Praha: Avicenum, 1986. 276 s.
LUNG, F.-W.; SHU, B.-C.; CHIANG, T.-L.; CHEN, P.-F.; LIN, L.-L. 2009. Predictive validity of Bayley scale in language development of children at 6-36 months. Pediatrics International, 2009, no. 51, pp. 666-669.
MATĚJČEK, Z. 2005. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vydání. Praha: Grada, 2005. 184 s. ISBN 978-80-247-0870-6.
MATĚJČEK, Z.; LANGMEIER, J. 1981. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon 1981. 220 s.
MICHAELIS, R.; NIEMANN, G. W. 2010. Entwicklungsneurologie und Neuropädiatrie: Grundlagen und diagnostische Strategien. 4. přepracované a doplněné vydání. Stuttgart: Georg Thieme Verlag KG, 2010. 386 s. ISBN 978-3-13-118534-1.
MOORE, D. G.; GOODWIN, J. E.; OATES, J. M. 2008. A modified version of the Bayley Scales of Infant Development II for cognitive matching of infants with and without Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 2008, vol. 52, part 6, pp. 554-561.
ODOM, L. S.; HORNER, H. R.; SNELL, E. M.; BLACHER, J. 2007. Handbook of developmental disabilities. New York: The Guilford Press, 2007. 654 s. ISBN 978-1-59385-485-0.
PETERMANN, F.; RENZIEHAUSEN, A. 2005a. NES – Neuropsychologisches Entwiclungs-Screening. Manual. 1. vydání. Bern: Verlag Hans Huber, 2005. 127 s. ISBN 3-456-83724-0.
PETERMANN, F.; RENZIEHAUSEN, A. 2005b. NES – Neuropsychologiches Entwicklungs-Screening. Durchführungs- und Bewertungsanleitung. Bern: Verlag Hans Huber, 2005. 64 s.
PIAGET, J.; INHELDEROVÁ, B. 2010. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha: Portál, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
PLHÁKOVÁ, A. 2007. Učebnice obecné psychologie. 1. vydání. Praha: Academia, 2007. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.
PREISS, M. a kol. 1998. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. 406 s. ISBN 80-719-443-6.
ROSS, G. 1985. Use of the Bayley Scales to Characterize Abilities of Premature Infants. Child development, 1985, no. 56, pp. 835-842.
RIESER, R. 2007. Sprachentwicklung. In: T. Baumann a kol. Atlas der Entwicklungsdiagnostik. Vorsorgeuntersuchungen von U1 bis U10/J1. 2. přepracované vydání. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2007. Str. 118.
ŘÍČAN, P. 2010. Psychologie osobnosti, obor v pohybu. 6., revidované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. 210 s. ISBN 978-80-247-3133-9.
ŘÍČAN, P., 1991. Krize klinické psychodiagnostiky. In P. Říčan; D. Krejčířová a kol. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991. Str. 131-132.
ŘÍČAN, P.; VÁGNEROVÁ, M. a kolektiv. 1991. Dětská klinická psychologie. 1. vydání. Praha: Avicenum, 1991. 360 str. ISBN 80-201-0131-4.
SANN, C.; STRERI, A. 2007. Perception of object shape and texture in human newborns: evidence from cross-modal transfer tasks. Developmental Science, 2007, vol. 10, no. 3, pp. 399-410.
SCHMIDT, H.-D. 1978. Obecná vývojová psychologie. 1. vydání. Praha: Academia, 1978. 416 s.
SCHMIDTOVÁ-KOLMEROVÁ, E. 1985. Vedecké skúmanie prace v jasliach. In: E. Habiňáková. Dieťa v jasliach. 1. vydání. Martin: Osveta, 1985. Str. 12 – 14.
SMRKOVSKÝ, M.; LOOIJESTIJN, P., L.; WIEGMAN, R., D.; DIK, M.; ŠEBELOVÁ, R. 2004. Úprava Bayleyové stupnice dětského vývoje Bos 2-30 pro slabozraké děti ve věku 2 – 30 měsíců. Manuál. Huizen: Visio 2004. 76 s.
SOBOTKOVÁ, D. 2008. Mentální a motorický vývoj dětí s velmi nízkou porodní hmotností narozených v letech 2004 a 2005 v ÚPMD v Praze [online]. Příspěvek na konferenci: Psychologické dny 2008: Já & my a oni [cit. 2012-30-11]. Dostupný z www: ˂ cmps.ecn.cz/pd/2008/pdf/sobotkova.pdf˃
SOBOTKOVÁ, D.; DITTRICHOVÁ, J. 2012. Vývoj a výchova děťátka do dvou let. Psychomotorický vývoj. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. 168 s. ISBN 978-80-247-3304-3.
SPITZ, R., A. 1968. Hospitalismus I. In: Kol. autorů. Erziehung in früher Kindheit. 1. vydání. Mnichov: R. Piper & Co. Verlag, 1968. Str. 77 – 98.
STOPPARDOVÁ, M. 1993. Péče o dítě v prvních třech letech života. 1. vydání. Martin: Neografia, 1993. 382 s. ISBN 80-85186-20-9
SVOBODA, M. (ed.); KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. 2001. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8.
ŠULOVÁ, L. 2004. Raný psychický vývoj dítěte. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004. 247 s. ISBN 80-246-0877-4.
TEYSCHL, D.; BRUNECKÝ, Z. 1959. Duševní vývoj a výchova dítěte. 1. vydaní. Praha: Orbis, 1959. 221 s.
VAŠINA, L. 1986a. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období. In J. Kuric a kol. Ontogenetická psychologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. S. 107 - 119.
VAŠINA, L. 1986b. Vývoj poznávacích procesů a vývoj osobnosti. In J. Kuric a kol. Ontogenetická psychologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. S. 94 – 104.
VERNON, M. D. 1968. Die Entwicklung der kindlichen Warnehmungsfähigkeit. In: Kol. autorů. Erziehung in früher Kindheit. 1. vydání. Mnichov: R. Piper & Co. Verlag 1968. Str. 169 – 181.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK