Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Interpersonální vztahy a sociální sítě za pobytu v cizí kultuře
Název práce v češtině: Interpersonální vztahy a sociální sítě za pobytu v cizí kultuře
Název v anglickém jazyce: Interpersonal relationships and social network in terms of stay in foreign culture
Klíčová slova: Akulturace, interpersonální vztahy, sociální sítě, skupinová dynamika, elektronická komunikace, mezinárodní studenti
Klíčová slova anglicky: Acculturation, interpersonal relationships, social networks, group dynamics, electronic communication, international students
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Monika Morgensternová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.07.2010
Datum zadání: 29.07.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 14.09.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2010
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2010
Odevzdaná/finalizovaná: finalizovaná
Oponenti: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V empirické části diplomové práce je zkoumána míra psychologické a sociokulturní adaptace s důrazem na vliv elektronické komunikace, na interpersonální vztahy a sociální sítě za pobytu v cizí kultuře. Empirická část zahrnuje kvantitativní zpracování dat. Data získaná pomocí dotazníku od mezinárodních studentů vysoké školy, kteří jsou na zahraničním studijním pobytu, budou analyzována v kontextu míry sociokulturní a psychologické adaptace. Tyto dvě oblasti jsou pak zároveň sledovány v kontextu sociální opory, elektronické komunikace a využívání on-line sociálních sítí.
Seznam odborné literatury
§ Ataca, B., & Berry, J. (2002). Psychological, sociocultural, and marital adaptation of Turkish immigrant couples in Canada. International Journal of Psychology, 37(1), 13-26.
§ Berry, J. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5-34.
§ Berry, J.W. (2004). Fundamental psychological processes in intercultural relations. In Landis, D. (Ed.), Bennett, J. M. (Ed.), & Bennett, M. J. (Ed.), Handbook of intercultural training (3rd ed.) (pp. 166 ? 184). London: SAGE Publications.
§ Berry, J. W.(2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29(6), 697-712.
§ Berry, J. (2008). Globalisation and acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 32(4), 328-336.
§ Berry, J. (2009). Living together in culturally-plural societies: Understanding and managing acculturation and multiculturalism. Perspectives on human development, family, and culture (pp. 227-240). New York, NY US: Cambridge University Press.
§ Berry, J., Kim, U., Minde, T., & Mok, D. (1987). Comparative Studies of Acculturative Stress. International Migration Review, 21(3), 491-511.
§ Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. (2002). Cross-cultural psychology: Research and applications (2nd ed.). New York, NY US: Cambridge University Press.
§ Bochner, S., Hutnik, N., & Furnham, A. (1985). The Friendship Patterns of Overseas and Host Students in an Oxford Student Residence. Journal of Social Psychology, 125(6), 689-694.
§ Bochner, S., McLeod, B., & Anli, L. (1977). Friendship patterns of overseas students: A functional model. International Journal of Psychology, 12(4), 277-294.
§ Bourhis, R. Y., Mo?se, L. C., Perreault, S., & Senécal, S. (1997). Towards an interactive acculturation model:A social psychological approach. International Journal of Psychology, 32(6), 369?386.
§ Brown, L., & Holloway, I. (2008). The initial stage of the international sojourn: excitement or culture shock?. British Journal of Guidance & Counselling, 36(1), 33-49.
§ Camilleri, C., Malewska-Peyre, H., Anugraham, A., & Dasen, C. (1997). Socialization and identity strategies. In Berry, J. W. (Ed.), Dasen, P. R. (Ed.), Saraswathi, T. S. (Ed.), Handbook of cross-cultural psychology, Vol. 2: Basic processes and human development (2nd ed.) (pp. 41-67). Needham Heights, MA US: Allyn & Bacon.
§ Cemelcilar, Z., Falbo, T., & Stapleton, L. M. (2005). Cyber communication: A new oportunity for international students? adaptation? International Journal of Intercultural Relations, 29, 91-110.
§ Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
§ Dona, G., & Berry, J. (1994). Acculturation Attitudes and Acculturative Stress of Central American Refugees. International Journal of Psychology, 29(1), 57-71.
§ Eberhardt, D. (2007). Facing Up to Facebook. About Campus, 12(4), 18-26.
§ Espenshade, T. J., & Hempstead, K. (1996). Contemporary American attitudes toward U.S. immigration. The International Migration Review, 30(2), 535-570.
§ Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši (1. vyd.). Praha: Portál.
§ Gao, G., Gudykunst, W. B. (1990). Uncertainty, anxiety and adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 14, 311-317.
§ Gullahorn, J., & Gullahorn, J. (1963). An Extension of the U-Curve Hypothesis. Journal of Social Issues, 19(3), 33-47.
§ Hoftede, G. & Hofstede, G.J. (2005). Kultury a organizace (Software lidské mysli). Praha: Linde.
§ Hofstede, G., & McCrae, R. (2004). Personality and Culture Revisited: Linking Traits and Dimensions of Culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88.
§ Charlebois, J. (2009). Language, Culuture, and Social Interaction. In Samovar, L. A. (Ed.), Porter, R. E. (Ed.), McDaniel, E. R. (Ed.). Intercultural Communication: A Reader(12th ed.) (pp. 237-243). Boston : Wadsworth Cengage Learning.
§ Choi, A., & Chen, W. (2006). On-line social support and intercultural adaptation. Conference Papers -- International Communication Association, 1-29.
§ Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quartely, 61, 121 ? 140.
§ Keyes, C. L. M. (2002). The mental helth continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207 ? 222.
§ Kim, Y. Y. (2001). Becoming intercultural: An integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. Thousand Oaks, CA: Sage.
§ Kim, Y. (2007). Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity. Journal of Intercultural Communication Research, 36(3), 237-253.
§ Kim, Y. (2008). Intercultural personhood: Globalization and a way of being. International Journal of Intercultural Relations, 32(4), 359-368.
§ Kim, M., & Hubbard, A. (2007). Intercultural Communication in the Global Village: How to Understand "The Other". Journal of Intercultural Communication Research, 36(3), 223-235.
§ Kim, Y., Izumi, S., & McKay-Semmler, K. (2008). Interpersonal Communication in the Context of Cross-Cultural Adaptation. Conference Papers -- International Communication Association, 1-34.
§ Landis, D., Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2004). Handbook of intercultural training (3rd ed.). London: Sage Publications.
§ Madge, C., Meek, J., Wellens, J., & Hooley, T. (2009). Facebook," Social Integration and Informal Learning at University: "It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work. Learning, Media and Technology, 34(2), 141-155.
§ Martin, J. (1986). Communication in the intercultural reentry: Student sojourners' perceptions of change in reentry relationship. International Journal of Intercultural Relations, 10(1), 1-22.
§ Maundeni, T. (2001). The Role of Social Networks in the Adjustment of African Students to British Society: students' perceptions. Race, Ethnicity & Education, 4(3), 253-276.
§ Morgan, G., Leech, N., Gloeckner, G., & Barrett, K. (2007). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation (3rd ed.). Mahwah, NJ US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
§ Morgensternová, M., Šulová, L. & kol. (2009). Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Nakladatelství Karolinum.
§ Navas, M., García, M., C. , Sánchez, J. , Rojas, A. J., Pumares, P. & Fernández, J. S. (2005). Relative Acculturation Extended Model (RAEM): New contributions with regard to the study of acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 29(1), 21-37.
§ Ong, A., & Ward, C. (2005). The construction and validation of a social support measure for sojourners: the Index of Sojourner Social Support (ISSS) Scale. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(6), 637-661.
§ Piontkowski, U., Florack, A., Hoelker, P. & Obdrzálek, P. (2000). Predicting acculturation attitudes of dominant and non-dominant groups. International Journal of Intercultural Relations, 24, 1?26.
§ Průcha, J. (2004). Interkulturní psychologie: Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů (1. vyd.). Praha: Portál.
§ Robitschek, Ch., & Keyes, C. L. M. (2009). Keyes?s model of mental health with personal growth initiative as a parsimonious predictor. Journal of Conseling Psychology, 56 (2), 321-329.
§ Rosinski, P. (2009). Koučování v multikulturním prostředí (Nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností). Praha: Management Press.
§ Searle, W., & Ward, C. (1990). The prediction of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 14(4), 449-464.
§ Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
§ Soukup, M. (2009). Základy kulturní antropologie. Praha: Akademie veřejné správy.
§ Soukup, V. (2004). Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál.
§ Tajfel, H. (1974). Social identity and intergroup behaviour. Social Science Information/sur les sciences sociales, 13(2), 65-93.
§ Tajfel, H. (1982). SOCIAL PSYCHOLOGY OF INTERGROUP RELATIONS. Annual Review of Psychology, 331.
§ Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories: studies in social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
§ Tajfel, H., & Turner, J. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In Jost, J. T., & Sidanius, J. Political psychology: Key readings (pp. 276-293). New York, NY US: Psychology Press.
§ Valenzuela, S., Park, N., & Kee, K. (2009). Is there social capital in a social network site?: Facebook use and college students' life satisfaction, trust, and participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 875-901.
§ Ward, C., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). Thy psychology of cultural shock. New York: Routledge.
§ Ward, C., & Kennedy, A. (1992). Locus of control, mood disturbance, and social difficulty during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 16(2), 175-194.
§ Ward, C., & Kennedy, A. (1993). Psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions: A comparison of secondary students at home and abroad. International Journal of Psychology, 28(2), 129-147.
§ Ward, C., & Kennedy, A. (1994). Acculturation strategies, psychological adjust-ment and sociocultural competence during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 18, 329-343.
§ Ward, C., & Kennedy, A. (1999). The measurement of sociocultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 23(4), 659-677.
§ Ward, C., & Searle, W. (1991). The impact of value discrepancies and cultural identity on psychological and sociocultural adjustment of sojourners. International Journal of Intercultural Relations, 15, 209-225.
§ Ward, C., & Rana-Deuba, A. (1999). Acculturation and adaptation revisited. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(4), 422-442.
§ Watson, D., Clark, L. A., Tellegen A. (1988). Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (6), 1063-1070.
§ Ye, J. (2006). Traditional and On-line Support Networks in the Cross-Cultural Adaptation of Chinese International Students in the United States. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(3), 863-876.
§ Yeh, C., Okubo, Y., Pei-Wen Winnie, M., Shea, M., Dongshu, O., & Pituc, S. (2008). Chinese Immigrant High School Students' Cultural Interactions, Acculturation, Family Obligations, Language Use, And Social Support. Adolescence, 43(172), 775-790.
Elektronické zdroje:
§ Jandt, F. (2009). Culture.In Eadie, W. F. (Ed.). 21st Century Communication: A reference Handbook. London: Sage Publications. Přístup dne 4.4.2010, z .
§ Goździak, E. M. (2005). Healing the Children of War.In Dowling, E. M. (Ed.), & Scarlett, W. G. (Ed.). Encyclopedia of Religious and Spiritual Development. London: SAGE Publications. Přístup dne 18.4. 2010, z .
§ Bemak, F. (2006). Refugees. In Jackson, Y. (Ed.). Encyclopedia of Multicultural Psychology. London: SAGE Publications. Přístup dne 18.4. 2010, z .
§ Simon, R. J. (2007). Asylum, Refugees, And Immigration. In Clark, D. S. (Ed.). Encyclopedia of Law & Society: American and Global Perspective. London: SAGE Publications. Přístup dne 18.4. 2010, z .
§ Roysircar, G., & Pimpinella, E. (2008). Refugees. In Leong, F. T. L. (Ed.). Encyclopedia of Counseling. London: SAGE Publications. Přístup dne 18.4. 2010, z .
§ World Tourism Organization. (1995). UNWTO technical manual: Collection of Tourism Expenditure Statistics. Přístup dne 30.4.2010, z .
Předběžná náplň práce
Předmětem této diplomové práce je popsat psychologické aspekty pobytu v cizí kultuře se zaměřením na interpersonální a skupinové procesy a jejich vliv a význam pro pobyt v cizí kultuře. Téma interpersonálních vztahů a vytváření sociálních sítí je nahlíženo skrze nové formy elektronické komunikace a její specifika právě za pobytu v cizí kultuře. V rámci diplomové práce je kladen důraz na proces vytváření sociálních sítí a jejich dynamiku v prostředí elektronické komunikace v kontrastu s reálným prostředím, proměny interpersonálních vztahů, udržování původních vztahů na dálku a vytváření nových za pobytu v cizí kultuře s pomocí elektronické komunikace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main subject of this Diploma Thesis is a description of psychological aspects of staying in foreign culture with focus on interpersonal and group processes and their influence and importance for the stay in foreign culture. Central theme of interpersonal relationships and social networks formation is discussed in terms of stay in foreign culture with regards to new forms of electronic communication and its characteristics. This Diploma Thesis focuses on social networks formation and its process and dynamics in electronic communication environment in contrast to real environment. Furthermore, it applies to interpersonal relationship changes, maintaining original far-distant relationships and formation new ones through electronic communication when being in foreign culture.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK