Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí
Název práce v češtině: Analýza vybraných učebnic dějepisu z hlediska popisu křesťanských událostí
Název v anglickém jazyce: Content Analysis of History Class-Book in Light of describing Christianity
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Vedoucí / školitel: Dr. Vojtěch Eliáš
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2010
Datum zadání: 26.04.2011
Datum a čas obhajoby: 08.09.2011 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.06.2011
Datum odevzdání tištěné podoby:24.06.2011
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2011
Oponenti: doc. ThLic. Ing. Aleš Opatrný, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Nejdříve ukažte, jaké místo má výuka historie v rámcovém vzdělávacím programu.
2. Rozpracujte obecně smysl výuky dějin - i z pohledu křesťanství a pro Církev.
3. Proveďte vlastní analýzu zvolené řady učebnic dějepisu.
Seznam odborné literatury
Analyzovaná učebnice: ucelená řada učebnic od autorky PhDr. Veroniky Válkové
Pravěk a starověk (6. třída),
Středověk a raný novověk (7. třída),
Novověk (8. třída) a
Nejnovější dějiny (9. třída).
Předběžná náplň práce
Ad 1. Rámcový vzdělávací program (RVP) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky věnuje perspektivám školního dějepisu a úkolům historické výchovy mládeže významnou důležitost. Zvláště se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost historickým úsekům, kdy český stát sehrával v Evropě důležitou roli. Dále je třeba pozornost věnovat výuce dějin 20. století, a to s důrazem na vzdělávání žáků na úseku moderních a zejména nejnovějších dějin.

Ad 2. Cílem výuky dějin je zprostředkovat žákům pochopení historických souvislostí na základě informací o životě předchozích generací v mnoha souvislostech. Za důležité lze považovat orální historii vlastní rodiny, regionálních dějin a pochopení příčin, které vedly k různým událostem.

Ad 3 Čtyřdílná řada učebnic je určena pro výuku dějepisu na druhém stupni základních škol. Učebnice jsou zpracovány v souladu s požadavky RVP pro základní vzdělávání a zároveň odpovídají doporučením školní praxe. Velká pozornost je věnována ilustracím a mapám, výklad provází i časové osy. Učivo je výrazně graficky členěno na základní a rozšiřující a podporuje mezipředmětové vztahy. Každá kapitola obsahuje shrnutí učiva a uvádí též výčet klíčových kompetencí k jejichž naplnění směřuje a výstupy předpokládající změny v osobnosti žáka.Vlastní analýza ucelené řady učebnic bude zaměřena na sledování celkového rozsahu psaného textu z hlediska popisu událostí spojené s křesťanstvím. Obdobně budou sledovány obrazové, grafické materiály a upoutávky znázorňující události související s křesťanstvím z hlediska ztvárnění, karikování a prostorových preferencí. Vedle zjišťování rozsahu popisu křesťanských událostí bude pozornost věnována jejich interpretaci z hlediska kladných, záporných nebo neutrálních konotací.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK