Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jazykový management učitelů českého jazyka na středních školách a jejich podíl na utváření podoby spisovné češtiny
Název práce v češtině: Jazykový management učitelů českého jazyka na středních školách a jejich podíl na utváření podoby spisovné češtiny
Název v anglickém jazyce: Language Management of Secondary Education Teachers of Czech and Their Contribution to Forming the Standard Czech
Klíčová slova: spisovný jazyk, teorie jazykového managementu, sociální silové pole, pedagogická praxe, normová autorita, následné interview, norma a kodifikace
Klíčová slova anglicky: standard language, language management theory, social power field, pedagogical practise, normative authority, follow-up interview, norm and codification
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Vít Dovalil, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.06.2010
Datum zadání: 14.12.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 06.02.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.12.2011
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce navazuje na tradici prací vedených PhDr. Vítem Dovalilem, Ph.D., které se zabývají jazykovým managementem v pedagogické praxi a které zkoumají rozložení sil v sociálním silovém poli. Všechny předchozí práce se týkaly výuky německého jazyka na českých školách, tato práce má za cíl zkoumat výuku jazyka českého. Zprostředkování normy spisovné variety mateřského jazyka se totiž liší od zprostředkování normy jazyka cizího, protože žáci už tuto normu více či méně ovládají před nástupem do školy. Také pozice učitelů je jiná, protože učitelé mateřského jazyka se v případě pochyb mohou řídit intuicí, a nemívají proto tak často potřebu sahat po autoritativních příručkách typu slovníku či mluvnice. Proto se dá předpokládat, že výsledky této práce, ačkoli vychází ze stejných teoretických předpokladů jako zmíněné práce předchozí, se od jejich výsledků budou lišit.
Ráda bych také touto cestou seznámila českou lingvistickou veřejnost s novými sociologickými koncepty, které v našem prostředí ještě nejsou tolik rozšířené, jako je koncept jazykové normy od Klause Gloye nebo teorie jazykového managementu od J. V. Nestupného a Björna Jernudda. Tato práce v sobě kombinuje jak kvantitativní, tak kvalitativní metodologické postupy. Věnuje se předvybraným proměnným (kvantitativní výzkum), ale využívá k jejich analýze tzv. follow-up interview (kvalitativní výzkum). Vzhledem k povaze a počtu sesbíraných dat není možné vyvozovat reprezentativní závěry. V mé intenci nebylo vytvářet grafy či statistiky, ale načrtnout problematiku jazykového managementu při výuce českého jazyka. Učitelé jsou totiž na rozdíl od jiných normových autorit, jejichž mocenská pozice autority se může vytvářet v situaci ad hoc, nejen oprávněni, ale přímo povinni provádět jazykový management.
Jedním z cílů této práce bylo tedy ukázat vliv učitelů při zprostředkování normy spisovného jazyka studentům. Dalším podstatným bodem bylo zkoumání pozice učitelů coby normových autorit v rámci sociálního silového pole a jejich pozice vůči ostatním instancím tohoto pole. Tato pozice není pevně daná, liší se nejen u jednotlivých vyučujících, ale i u různých jazykových problémů. Nelze s objektivní platností určit, která instance má v reálných situacích největší moc a vliv. Vždy je třeba posuzovat tuto problematiku v konkrétních případech.
Seznam odborné literatury
AMMON, Ulrich. Die deutsche Sprache in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Berlin - New York : Walter de Gruyter, 1995.
AMMON, Ulrich. Explikation der Begriffe ,Standardvarietät‘ und ,Standardsprache‘ auf normtheoretischer Grundlage. In Sprachlicher Substandard, Bd. I. Holtus, Günter - Radtke, Edgar (eds.). Tübingen : Niemeyer, 1986. s. 1-63.
AMMON, Ulrich. Standard und Variation: Norm, Autorität, Legitimation. In Standardvariation. Wie viel Variation verträgt die deutsche Standardsprache? IDS Jahrbuch. Eichinger, Ludwig M. - Kallmeyer, Werner (eds.). Berlin - New York : Walter de Gruyter, 2004. s. 28-40.
BARTSCH, Renate. Sprachnormen: Theorie und Praxis. Tübingen : Niemeyer, 1987.
ČECHOVÁ, Marie a kol. Čeština – řeč a jazyk. 2. vyd. Praha : Institut sociálních vztahů, 2000.
Začátek formuláře
Konec formuláře
DANEŠ, František a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha : Academia, 1997.
DOVALIL, Vít. Sprachnormenwandel im geschriebenen Deutsch an der Schwelle zum 21. Jahrhundert. Frankfurt am Main u.a. : Peter Lang Verlag, 2006.
DOVALIL, Vít. Zum Prozess der Gestaltung der Standardvarietät: Stellung der Normautoritäten im Sprachmanagement. Acta Universitatis Carolinae – Philologica, 2, 2010. s. 31-49.
FIX, Ulla. Erwartungen in der Lingistik: Anmerkungen zum Verhältnis von Erwartung, Norm und Adäguatheit. In Beiträge zur Erforschung der deutschen Sprache, Bd. 7. Leipzig : Bibliographisches Institut, 1987. s. 62-80.
GLOY, Klaus. Norm. In HSK Soziolinguistik, Bd. 3.1, Berlin - New York : Walter de Gruyter, 1987. s. 119-124.
GLOY, Klaus. Norm. In HSK Soziolinguistik, Bd. 3.1. 2. vyd. Berlin - New York : Walter de Gruyter, 2004. s. 392-399.
GLOY, Klaus. Sprachnormen I: Linguistische und soziologische Analysen. Stuttgart-Bad Cannstatt, 1975. s. 19-37.
GLOY, Klaus. Sprachnormen als ’Institutionen im Reich der Gedanken‘ und die Rolle des Individuums in Sprachnormierungsprozessen. Norm und Variation. Mattheier, Klaus J. (ed.). Frankfurt am Main : Peter Lang, 1877. s. 27-36.
GLOY, Klaus. Sprachnormenforschung in der Sackgasse? Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur, Bd. 115, Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1993. s. 30-65.
GLOY, Klaus. Zur Methodologie der Sprachnormen-Forschung. In Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft I. Tübingen : Max Niemeyer Verlag, 1955. s. 73-93.
HAUSENBLAS, Karel. O jazykové kultuře. In O češtině pro Čechy. Daneš, František a kol. Praha : Orbis, 1963.
HARTUNG, Wolfdietrich. Zum Inhalt des Normbegriffs in der Linguistik. In Normen in der sprachlichen Kommunikation. Berlin : Akademie Verlag, 1977. s. 9-69.
HAVRÁNEK, Bohuslav. Úkoly spisovného jazyka a jeho kultura. In Spisovná čeština a jazyková kultura. Havránek, Bohuslav – Weingart, Miloš (eds.). Praha : Melantrich, 1932. s. 32-85.
HAVRÁNEK, Bohuslav. Studie o spisovném jazyce. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
JERNUDD, Björn H. Language Management and Language Problems (Part 1). Journal of Asian Pacific Communication. Vol. 10:2, 2000. s. 193-203.
JERNUDD, Björn H. Language Management and Language Problems (Part 2). Journal of Asian Pacific Communication, Vol. 11:1, 2001. s. 1-8.
JERNUDD, Björn H. – NEUSTUPNÝ, Jiří V. Language planning: for whom? In Proceedings of the International Colloquium on Language Planning. Québec : Les Presses de l´Université, 1987. s. 69-84.
KADERKA, Petr – SVOBODOVÁ, Zdeňka. Jak přepisovat audiovizuální záznam rozhovoru? Manuál pro přepisovatele televizních diskusních pořadů. Jazykovědné aktuality, 43, 3–4, 2006. s. 18–51.
LEVINSON, Stephen C. Pragmatik. 2. Auflage. Tübingen : Max Niemeyer Verlag, 1994.
MILROY, James – MILROY, Lesley. Authority in Language. London - New York : Routledge & Kenan Paul, 1999.
NEBESKÁ, Iva. Dvojí poloha pojmu jazyková norma. Naše řeč, 75, 1992. s. 22-27
NEBESKÁ, Iva. K současnému pojetí normy v české lingvistice. Slovo a slovesnost, 50, 1989. s. 152-167.
NEBESKÁ, Iva. Ke klasickému pojetí normy v české lingvistice. Slovo a slovesnost, 48, 1987. s. 334-342.
NEKVAPIL, Jíří – NEKULA, Marek. On Language Management in Multinational Companies in the Czech Republik. Current Issues in Language Planning, Vol. 7, No. 2 & 3, 2006. s. 307-327.
NEUSTUPNÝ, Jiří V. – NEKVAPIL, Jiří. Language Management in the Czech Republic. Current Issues in Language Planning, Vol. 4, No. 3 & 4, 2003. s. 181-366.
NEUSTUPNÝ, Jiří V. Následné (follow-up) interview. Slovo a slovesnost, 60, 1999. s. 13-18.
SELTING, Margret. Prosodie im Gespräch: Aspekte einer internationalen Phonologie der Konverstaion. Tübingen : Niemeyer, 1995.
VON WRIGHT, Georg H. Norm und Handlung. Königstein : Scriptor Verlag, 1979.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK