![]() | Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium, zejména nebude možné odevzdávání závěrečných prací. Zápisy do předmětů by neměly být jakkoliv ovlivněny. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení. |
Výuka etiky u předškolních dětí
Název práce v češtině: | Výuka etiky u předškolních dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching of pre-school children in the ethics |
Klíčová slova: | etika, morálka, předškolní děti, vývoj, výuka, vzdělávání, projekt |
Klíčová slova anglicky: | ethics, morality, pre-school children, development, teaching, education, project |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace (28-03) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.04.2010 |
Datum zadání: | 07.04.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2012 |
Oponenti: | prof. ThDr. Ján Liguš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
ANOTACE
Diplomová práce se zabývá tématem výuky etiky u dětí předškolního věku. Nejprve podává teoretický rámec s vymezením pojmů etiky, morálky a definice předškolního období z vývojového i psychologického pohledu. Přibližuje vybrané oblasti morálního vývoje u dětí a dává je do kontextu s vzdělávacími strategiemi tradičními i současnými. V jejich srovnání pak poukazuje na rozdíly a shody v jednotlivých pojetích. Praktická část se pak věnuje konkrétnímu projektu zaměřenému na etický apel vánočního času, který byl uskutečněn v minulém roce se skupinkou předškolních dětí ve vybrané mateřské škole. Zamýšlí se nad otázkou posílení mravní a etické výchovy v soudobém vzdělávacím systému předškolní výchovy a navrhuje cílené zintenzivnění diskusí pedagogů s dětmi o vybraných etických tématech. |
Seznam odborné literatury |
ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0917-5.
ANZENBACHER, Arno. Úvod do filosofie. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-26038-1. BENEŠ, Jiří. Desítka: Desatero aneb deset slov o Bohu a člověku. Praha: Návrat domů, 2008. ISBN 978-80-7255-177-4. BIBLE, Písmo svaté Starého i Nového zákona. Ekumenický překlad, Praha: Česká biblická společnost, 1995. ISBN 80-85810-07-7. BONHOEFFER, Dietrich. Etika. Praha: Kalich, 2007. ISBN 978-80-7017-047-2. FARRELL, Ann. Ethical Research with Children. London: Open University Press, 2005. ISBN 10-0335-21650 HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7171-154-1. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. HOLUB, Josef a Stanislav LYER. Stručný etymologický slovník jazyka českého. Praha: SPN, 1978. ISBN 80-04-23715-0. JONAS, Hans. Princip odpovědnosti. Praha: OIKOYMENÉH, 1997. ISBN 80-86005-06-2. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80-7071-492-7. KRAFT Friedheim, ROOSE, Hanna, BÜTTNER, Gerhard. Symetrical communication? Philosophy and Theology in Classrooms across Europe. Loccum: RPI, 2011.ISBN 978-3-936420-38-8 KRAUS, Jiří a kolektiv. Nový akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1351-2. LIGUŠ, Ján. Náboženská výchova a výuka. Brno: L. Marek, 2005. ISBN 80-86263-59-2. LIGUŠ, Ján. "Takových je království Boží" - Mk 10,14. in Theologická revue: Husitské teologické fakulty UK v Praze. 1992, roč. 63, č. 3. LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007. ISBN 978-80-7260-184-4. LOCHMAN, Jan Milíč. Desatero: Směrovky ke svobodě. Praha: Kalich, 1994. ISBN 80-7017-828-0. MAĎAROVÁ, Adriána. Náboženská výchova a morálny rozvoj detí mladšieho školského veku. Banská Bystrica, 2011. Dizertační práce. Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta MATĚJČEK, Zdeněk, POKORNÁ, Marie. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-86022-21-8. NEFF, Vladimír. Filosofický slovník pro samouky: neboli Antigorgias. Praha: Družstevní práce, 1948. ISBN není uvedeno. SMAHEL, Rudolf. Rozhlasové přednášky o výchově dětí. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1997. SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol. Rámcový vzdělávací program: pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Praha: Zvon, 1993. ISBN 80-7113-058-3. STRAŠÍKOVÁ, Blanka. Teologie pro začátečníky. Praha: Husitská teologická fakulta, 2004. ISBN 80-246-0816-2. THOMPSON, Mel. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-806-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. INTERNETOVÉ ODKAZY: KALENSKÁ, Kateřina. Co se děje v psychice předškolního dítěte?. In: Www.meredit.cz [online]. ISSN 1802-7601, 2008 [cit. 2012-05-28]. Dostupné z: http://www.meredit.cz/content/view/227/75/ Spisovatelé. Spisovatele.cz [online]. 2012 [cit. 2012-06-14]. Dostupné z: http://www.spisovatele.cz/jan-amos-komensky |