Postoje žáků rozvíjené výukou zeměpisu
Název práce v češtině: | Postoje žáků rozvíjené výukou zeměpisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Attitudes Formed by Geographical Education |
Klíčová slova: | postoje, hodnocení, kurikulum, sémantický diferenciál, Česko |
Klíčová slova anglicky: | attitude, value, curriculum, semantic differential, Czechia |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.01.2010 |
Datum zadání: | 18.01.2010 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.11.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2010 |
Oponenti: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
ABSTRAKT Tato bakalářská práce se zabývá problematikou žákovských postojů, která je na pomezí pedagogiky, sociologie, psychologie a oborových didaktik. Hlavním cílem práce bylo přiblížit problematiku postojů, poukázat na úroveň jejich zpracování ve vzdělávacích dokumentech, na základě analýzy navrhnout přehled postojů, představit metody měření a komentovat vybrané případové studie. Těmto cílům odpovídá obsah, struktura i metodika práce. První část vymezuje na základě dostupné odborné literatury klíčové pojmy. Následuje analýza kurikulárních dokumentů Česka a vybraných států z pohledu rozpracovanosti a konkretizace postojů v nich. Na základě analýzy kurikul je předkládán návrh, na které postoje by se měla výuka zeměpisu v Česku soustředit. V páté kapitole jsou nastíněny metody měření postojů, které lze využít pro plánovaný výzkum a následně jsou v kapitole šesté uvedeny příklady studií a výzkumů zaměřených na zjišťování postojů s využitím zmiňovaných metod. V závěru je snaha posoudit stav a míru rozpracovanosti postojů v současném českém školství a nastínit plánované šetření týkajících se žákovských postojů. |