Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Název práce v češtině: | Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Learnability principles of progressive matrices: a comparison of Czech and Roma children |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Rendl, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 18.12.2009 |
Datum zadání: | 18.12.2009 |
Datum a čas obhajoby: | 31.05.2010 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.05.2010 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V diplomové práci bude studentka pokračovat v problematice řešení úloh maticového typu. Na základě poznatků, které získala při psaní Postupové práce, bude konstruovat matice, které budou sloužit k učení principů řešení.
Se souborem dětí na 2. stupni ZŠ zahrnujících přibližně stejný počet romských a českých žáků bude ve třech fázích administrován pretest, individuální učení principů matic a retest. Kromě toho bude administrován Váňův inteligenční test (převaha verbálního materiálu) a Říčanův Test intelektového potenciálu (neverbální materiál). Budou také zjišťovány některé charakteristiky školní úspěšnosti a rodinného zázemí dětí. Bude provedena kvantitativní i kvalitativní analýza srovnávající různé skupiny dětí, především romské a české, s cílem zjistit odlišnosti charakterizující způsoby (strategie) zvládání úloh a efektivní výukové intervence vedoucí k lepšímu pochopení struktury úloh. |
Seznam odborné literatury |
Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže. [online]. [cit. 18. 12. 2008]. Dostupné na http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_ROMSKOLY_analyza_vzdelavacich_potreb_romskych_deti_FINAL.pdf
Green, K. E. Components of Item Difficulty of Raven's Matrices , Journal of General Psychology, 1992, 119, 2, p.189-198 Luciáková, H. Jazykovo ? kognitívne schopnosti čítania u rómskych detí. Študentská vedecká odborná činnosť. Bratislava: FF UK, katedra psychologie, 2008 Pape, I. Jak pracovat s romskými žáky. Příručka pro učitele a asistenty pedagogů. [online]. [cit. 18. 12. 2008]. Dostupné na http://209.85.129.132/search?q=cache:iWzjQulPydUJ:www.rpa.sk/download.php%3Fid%3Ddocument%26file%3DcHJpcnVja2FfamFrX3ByYWNvdmF0X3Nfcm9tc2t5bWlfemFreV90ZXh0X3dlYi5wZGY%3D+internetove+kluby+Pape,+I.+Jak+pracovat+s+romsk%C3%BDmi+%C5%BE%C3%A1ky.+P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka+pro+u%C4%8Ditele+a+asistenty+pedagog%C5%AF.&hl=cs&ct=clnk&cd=5&gl=cz Primi, R. Complexity of geometric inductive reasoning tasks Contribution to the understanding of fluid intelligence, 2002, Intelligence, 30, 1, p.41-70 Raven, J., C., Progresivne matice, Psychodiagnostika Bratislava, 1972 Ravenova skuška pre dospelých ? pokyny na vykonávanie a vyhodnocovanie testu, Psychodiagnostika Bratislava, 1972 Standfordský Binetův inteligenční test, Psychodiagnostika Brno, 1995 |