Analýza výuky průřezových témat ve školní TV
Název práce v češtině: | Analýza výuky průřezových témat ve školní TV |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of teaching cross-curricular themes in physical education lessons. |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2008 |
Datum zadání: | 10.11.2008 |
Datum a čas obhajoby: | 20.04.2010 13:30 |
Místo konání obhajoby: | H 218 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2010 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 14.04.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.04.2010 |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Potměšil, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce
Analyzovat názory současných učitelů TV na možnosti výuky průřezových témat ve školní TV (střední škola, n=20 SŠ) a jejich případný zájem o doškolení pro výuku průřezových témat (osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova, environmentální výchova, mediální výchova, výchova ke zdraví). Určit hlavní problémy a požadavky na témata doškolení a metodické materiály, navrhnout možnost řešení a vhodné didaktické postupy. Metoda Dotazníkové šetření na cca 10 školách v Praze a stejném počtu škol v Olomouckém kraji. Zaměření dotazníku: podoba výuky průřezových témat ve škole, teoretické vzdělávání v TV, praktická řešení výchovných témat v TV, didaktické postupy, organizace, práce s odbornými materiály, účast na doškolení pro učitele, projekty a pohybové programy kromě TV na škole, požadavky na zlepšení. Výsledky Obohatí poznání aktuálního stavu výuky TV po zavedení Rámcových a Školních vzdělávacích programů a po otevření možností pro učitele kreativně a angažovaně sestavovat vlastní program TV. Pomůže odhalit nedostatky a upozorní na potřeby praxe. To bude využito v pregraduální přípravě budoucích učitelů i v doškolování stávajících učitelů. |
Seznam odborné literatury |
KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. Ústí nad Labem : UJEP, 2001. 174s.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. 155s. LANGOVÁ, M., KODÝM, M. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha : Academia, 1987. 139s. LEBEDA, L. Struktura sportovních zájmů u studentů a studentek středních škol. In Současné problémy tělesné výchovy a sportu. Ustí n. L., 1998, s. 130-135. MAN, F., HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha : SPN, 1982. 226s. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 2003. 171s. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. 292s. |
Předběžná náplň práce |
Cíl práce:
Analyzovat názory současných učitelů na TV na možnosti výuky průřezových témat ve školní TV a jejich případný zájem o doškolení pro výuku průřezových témat. Určit hlavní problémy a požadavky na témata proškolení a metodické materiály, navrhnout možnost řešení a vhodné didaktické postupy. Metody práce: Dotazníkové šetřením na deseti středních školách v Praze a deseti středních školách v Olomouckém kraji. Dotazník zaměřen na zjištění aktuálního stavu výuky průřezových témat v rámci vzdělávacího předmětu Tělesná výchova.Dále pak na názory učitelů na vhodnost a využitelnost průřezových témat v jednotlivých vzdělávacích oborech. Výsledky: Výsledky diplomové práce obohatí poznání aktuálního stavu výuky TV po zavedení rámcových a školních vzdělávacích programů a po otevření možnosti pro učitele kreativně a angažovaně sestavovat vlastní program TV. Upozorní na nedostatky a potřeby praxe. To bude využito v pregraduální přípravě budoucích učitelů i v doškolování učitelů současných. Klíčová slova: Vzdělávací programy, průřezová témata, člověk a zdraví, tělesná výchova. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Aim:
To analyse the PT teachers´ attitude to a possibility of teaching cross-curricular themes in psysical education lessons and their possible interest in cross-curricular themes training. To establish the requirements for methodics and training. Comparing of teaching cross-curricular themes in a small town and in a big city. Methods: A questionnaire survey in ten secondary schools in Prague and in ten secondary schools in Prostějov. A questionnaire focused on finding a current state of teaching cross-curricular themes in the framework of education program ´Physical Training´. It is thereinafter focused on finding availability of the cross-curricular themes in single occupations. Results: The results of this graduation theses can help to find a current state of teaching PT after the implementation framing and school educational programs. It enables the teachers to make their own program of physical training. This thesis draws attention to shortcomings and needs in practise. All this can be used for undergraduate preparing of future teachers and even for additional studies of certificated teachers. Key words: education programs, cross- curricular themes, man and health, physical training |